Skip to main content

Behandlungskonzepte der Osteomyelitis

  • Chapter
Manual der Wundheilung
  • 3276 Accesses

Zusammenfassung

Der Begriff Osteomyelitis bezeichnet die Infektion des Knochens; er wird meist sowohl für den Befall der Corticalis als auch des Markraumes benützt. Bei einer Infektverschleppung von außen (per continuitatem) bei chronischen Wunden (Dekubitus, diabetisches Fußulcus, arterielles oder venöses Ulcus) kommt es zuerst zu einer Beteiligung des Knochencortex (Osteitis) und erst bei Fortschreiten zu einer Beteiligung des Markraumes (Osteomyelitis). Eine Infektion des Knochens kann aber auch hämatogen entstehen, oder viel häufiger posttraumatisch nach offenen, seltener geschlossenen Frakturen mit oder ohne durchgeführte Osteosynthese. Die Entwicklung der modernen Endoprothetik hat als schwerwiegende Komplikation ebenfalls zur Zunahme der Knocheninfektion beigetragen, wobei Biomaterialien und deren hohe Affinität zu Bakterien als besonderer Aspekt zu berücksichtigen sind. Aus diesem Grund sind es Ärzte verschiedenster Fachdisziplinen, die sich mit der Diagnostik und Behandlung der Knocheninfektionen beschäftigen. Pädiater und Internisten behandeln hämatogene Formen, Traumatologen posttraumatischen Formen, Orthopäden solche nach Gelenksersatz, Gefäßchirurgen und Angiologen jene durch arterielle Problemwunden. Allgemeinmediziner und Diabetologen, die das diabetische Fußsyndrom betreuen, sind mit einer Knochenbeteiligung am Fuß konfrontiert. Plastische Chirurgen werden häufig erst zur Defektdeckung nach radikalem Debridement hinzugezogen. Durch die Einführung der systemischen Antibiose haben die Knocheninfektionen zwar an Schrecken verloren, jedoch gilt es, eine Chronifizierung des Infektes mit Sequestrierung und rezidivierender Fistelung unbedingt zu verhindern. Beim diabetischen Fußsyndrom ist die Knochenbeteiligung oft der limitierende Faktor für einen Extremitätenerhalt.

Die Diagnostik bei Osteomyelitis erfolgt klinisch, mikrobiologisch und histologisch. Als bildgebende Verfahren kommen das konventionelle Röntgen, die Skelettszintigraphie, die Computertomographie und die MRT-Untersuchung zum Einsatz. Die Behandlungsprinzipien der chronischen Osteomyelitis sind: (1) Radikales chirurgisches Debridement (Knochen und Weichteile) (2) Keimgewinnung und Isolierung sowie kulturgerechte systemische Antibiose (3) Weichteilrekonstruktion und Totraummanagement durch gut vaskularisierte gestielte oder freie Lappenplastiken (4) ev. Knochenrekonstruktion (Ilizarovtechnik oder vaskularisierter Knochentransfer).

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 139.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 179.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Ahmadi M E, Morrison W B, Carrino J A, Schweitzer M E, Raikin S M, Ledermann H P (2006) Neuropathic Arthropathy of the foot with and without super-imposed osteomyelitis: MR Imaging characteristics. Radiology 238(2): 622–31

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Arnold P G, Yugueros P, Hanssen A D (1999) Muscle flaps in osteomyelitis of the lower extremity: a 20-year account. Plast Reconstr Surg 104(1): 107–10

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Armstrong D G, Lavery L A (2005) Negative pressure wound therapy after partial diabetic foot amputation: a multicentre randomized trial. Lancet 366: 1704–10

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Badelon O, Bingen E, Sauzeau C, Lambert-Zechovsky N, de Ribier A, Bensahel H (1988) Choice of first-line antibiotic therapy in the treatment of bone and joint infections in children. Pathol Biol (Paris) 36: 746–49

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Buranapanitkit B, Srinilta V, Ingviga N, Oungbho K, Geater A, Ovatlarnporn C (2004) The efficacy of a hydroxyapatite composite as a biodegradable antibiotic delivery system. Clin Orthop: 244–52

    Google Scholar 

  6. Chen S L, Chen T M, Chou T D, Chang S-C, Wang H S (2005) Distally based sural fasciocutaneous flap for chronic calcaneal osteomyelitis in diabetic patients Ann Plast Surg 54: 44–48

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Cierny G III (1990) Chronic osteomyelitis: Results of treatment. Instr Course Lect 39: 495–508

    PubMed  Google Scholar 

  8. Cierny G, Mader J T, Pennich H (1985) A clinical staging system of adult osteomyelitis Contemp Orthop 10: 17–37

    Google Scholar 

  9. Corti N, Sennhauser FH, Stauffer UG, Nadal D (2003) Fosfomycin for the initial treatment of acute haematogenous osteomyelitis. Arch Dis Child 88: 512–16.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Flückiger U, Zimmerli W (2004) Diagnosestellung und Verlaufsmonitoring der postoperativen bakteriellen Osteomyelitis Orthopäde 33: 416–423

    Article  Google Scholar 

  11. Gonzalez M H, Weinzweig N (2005) Muscle flaps in the treatment of the lower extremity. J Trauma 58: 1019–23

    PubMed  Google Scholar 

  12. Grayson M L, Gibbons G W, Balogh K et al (1995) Probing to bone in infected pedal ulcers: A clinical sign of underlying osteomyelitis in diabetic patients. JAMA 272: 721–23

    Article  Google Scholar 

  13. Gristina AG: Biomaterial-centered infection:microbial adhesions versus tissue integration. Science (1987);237:1588–1595

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Gurlt E (1898) Geschichte der Chirurgie, Bd 3. Hirschwald, Berlin, 592

    Google Scholar 

  15. Haaker R, Senge A, Krämer J, Rubenthaler F (2004) Osteomyelitis nach Endoprothesen. Orthopäde 33: 431–38

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Höpfner S, Krolak C, Kessler S, Tilin R (2006) Preoperative imaging of Charcot neuroarthropathy — Does the additional application of 18-F-FDG-PET make sense? Nuclearmedizin 45: 15–20

    Google Scholar 

  17. Han H, Lewis V L, Wiedrich T A, Patel P K (2002) The value of Jamshidi Core Needle Biospy in predicting postoperative osteomyelitis in grade-IV pressure ulcer patients. Plast Reconstr Surg 110(1): 118–22

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Hong J P, Shin H W, Kim J J, Wei F C, Chung Y K (2005) The use of anterolateral tigh perforator flaps in chronic osteomyelitis of the lower extremity. Plast Reconstr Surg 115: 142

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Hunter J A (1764) Treatise on the blood, inflammation and gun-shot wounds. London Georg Nicol: 521–67

    Google Scholar 

  20. Ilizarov G A (1989) The tension-stress effect on the genesis and growth of tissues, part I The influence of stability of fixation and soft tissue preservation. Clin Orthop 239: 249–81

    Google Scholar 

  21. Ilizarov G A (1989) The tension-stress effect on the genesis and growth of tissues. Part II. The influence of the rate and frequency of distraction. Clin Orthop 239: 263–85

    PubMed  Google Scholar 

  22. Janata O (2000) Knocheninfektionen — Übersicht. Symposium: Gram-positive Infektionen — eine Herausforderung für Mikobiologie und Klinik, Linz 4.–5. Juli

    Google Scholar 

  23. Joosten U, Joist A, Gosheger G, Liljenqvist U, Brandt B, von Eiff C (2005) Effectiveness of hydroxyapatite-vancomycin bone cement in the treatment of Staphylococcus aureus induced chronic osteomyelitis. Biomaterials 26: 5251–58

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Kälicke T, Kutscha-Lissberg F, Frangen T.M. Muhr G, Arens S (2004) Pathophysiologie der posttraumatischen Osteomyelitis. Orthopädie 33: 405–11

    Article  Google Scholar 

  25. Karchevsky M, Schweitzer M E, Morrison W B, Parellada J A (2004) MRI findings of septic arthritis and associated osteomyelitis in adults. AJR 2004 182; 119–22

    PubMed  Google Scholar 

  26. Keidar Z, Militianu D, Melamed E, Bar-Shalom R, Israel O (2005) The diabetic foot: Initial experience with 18-FFDG PET/CT. J Nucl Med 46/3: 444–49

    Google Scholar 

  27. Koort JK, Mäkinen TJ, Suokas E, Veiranto M, Jalava J, Knuuti J, Törmälää P, Aro HT (2005) Efficacy of ciprofloxacin-releasing bioabsorbable osteoconductive bone defect filler for treatment of experimental osteomyelitis due to staphylococcus aureus Antimicrob. Agents Chemother 49/4: 1502–08

    Article  CAS  Google Scholar 

  28. Kutscha-Lissberg, Hebler U, Kälicke T, Arens S (2004) Prinzipien chirurgischer Therapiekonzepte der postoperativen und chronischen Osteomyelitis. Orthopäde: 439–54

    Google Scholar 

  29. Lam W L, Garrido A, Stanley P R W (2005) The Use of Topical Negative Pressure in the treatment of chronic osteomyelitis J Bone J Surg 87(A 3): 622–24

    Article  Google Scholar 

  30. Ledermann HP, Morrison WB (2005) Differential diagnosis of pedal osteomyelitis and diabetic neuroosteoarthropathy: MR-imaging. Seminars in musculoskeletal radiology, Vol 9, Nr 3

    Google Scholar 

  31. Lew DP, Waldvogel FA (2004) Osteomyelitis. Lancet 364: 369–79

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  32. Mangram AJ (2004) A brief overview of the 1999 cdc guideline for the prevention of surgical site infection. Centers for Disease Control and Prevention. J Chemother 13: 35–39

    Article  Google Scholar 

  33. McGrory JE, Pritchard DJ, Unni KK, Ilstrup D, Rowland CM (1999) Malignant lesions arising in chronic osteomyelitis. Clin Orthop Relat Res (May) 362: 181–89

    Article  PubMed  Google Scholar 

  34. Meißner A, Haag R, Rahmanzadeh R (1999) Adjuvant fosfomycin medication in chronic osteomyelitis. Infection 17: 146–51

    Article  Google Scholar 

  35. Melkun ET, Lewis Jr VL (2005) Evaluation of (111) Indiumlabeled autologous leukocyte scintigraphy for diagnosisi of chronic osteomyelitis in patients with grade-IV pressure ulcers, as compared with a standard diagnostic protocol. Ann Plast Surg 54(6): 63–36

    Article  CAS  Google Scholar 

  36. Morandi M, Zembo M M, Ciotti M (1989) Infected tibial pseudoarthorosis. A two year follow — up on patients treated by the Ilizarovtechnig. Orthopedics 12(4): 497–508

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  37. Necmioglu S, Askar I, Lök V, Subasi M (2004) Use of Vastus lateralis muscle flap with a grooving procedure in the surgical treatment of chronic osteomyelitis of the femur. Ann Plast Surg 53: 570–576

    Article  PubMed  Google Scholar 

  38. Parsons B, Strauss E (2004) Surgical management of chronic osteomyelitis. Am J Surg 188(Suppl): 57–66

    Article  PubMed  Google Scholar 

  39. Rauschmann M A, Thomann K-D, Schwetlick G, Zichner L (2004) Vom feuchten Beinfraß zur beherrschbaren Komplikation. Die Geschichte der posttraumatischen und postoperativen Osteomyelitis. Orthopäde 33: 389–96

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  40. Reiber G E, Vileikyte L, Boyko E J, del Aguila M, Smith, DG Lavery LA, Boulton AJ (1999) Causal pathways for incident low-erextremity ulcers in patients with diabetes from two settings. Diabetes Care 22(1): 157

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  41. Richter AG (1792) Anfangsgründe der Wundarzneikunst, Bd. 1. Trattner, Wien, 540

    Google Scholar 

  42. Rhomberg M, Frischhut B, Ninkovic M, Schwabegger AH, Ninkovic M (2003) A single stage operation in the treatment of chronic osteomyelitis of the lower extremity including reconstruction with free vascularized iliac bone graft and free-tissue transfer. Plast Reconstr Surg 6; 2353–61

    Article  Google Scholar 

  43. Robson MC (1979) Infection in the surgical patient: An imbalance in the normal equilibrium. Clin Plast Surg 6: 493–503

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  44. Roth B, Mattarelli G, Bartels F (1987) Fosfomycin in the treatment of chronic osteitis. In: New aspects for treatment with fosfomycin (Guggenbichler JP, ed). Springer, Wien, 67–72.

    Google Scholar 

  45. Schiel H, Steinort D, Graninger W (2005) Fosfomycin — Ein Literaturüberblick. Antibiotikamonitor 1/2

    Google Scholar 

  46. Scholl L, Chang E, Reitz B, Chang J (2004) Sternal osteomyelitis: Use of Vacuum-assisted closure device as an adjunct to definitive closure with sternectomy and muscle flap reconstruction. J Card Surg 19: 453–61

    Article  PubMed  Google Scholar 

  47. Smith IM, Austin OMB, Batchelor AG (2006) The treatment of chronic osteomyelitis: A 10 year audit. J Plast Reconstr Aesth Surg 59: 11–15

    Article  CAS  Google Scholar 

  48. Sugarwara Y, Braun DK, Kison PV, Russo JE, Zasdny KR, Wahl RL (1998) Rapid detection of human infections with fluorine-18-fluorodeoxyglucose and positron emission tomography: preliminiary results. Eur J Nucl Med 25: 1238–43

    Article  Google Scholar 

  49. Tu YK, Yen CY, Yeh WL, Wang IC, Wang KC, Ueng SWN (2001) Reconstruction of posttraumatic long bone defect with free vascularised bone graft. Acta Orthop Scand 72(4): 359–64

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  50. Tulner SAF, Schaap GR, Strackee SD, Besselar PP, Luitse JSK, Marti RK (2004) Long-term results of multiple stage treatment for posttraumatic osteomyelitis of the tibia. J Trauma 56: 633–42

    Article  PubMed  Google Scholar 

  51. Türk E E, Tsokos M, Delling G (2003) Autopsy based assesement of extent and typ of osteomyelitis in advanced grade sacral decubitus ulcers — A histopathologic study. Arch Pathol Lab Med 127: 1599–1602

    PubMed  Google Scholar 

  52. Von Eiff C, Proctor RA, Peters G (2000) Staphylococcus aureus small colony variants: formation and clinical impact. Int J Clin Pract 115(Suppl): 44–49

    Google Scholar 

  53. Vranckx, JJ, Misselyn D, Fabre G, Verhelle N, Heymans O, Van den hof B (2004) The gracilis free muscle flap is more than just a »graceful« flap for lower leg reconstruction. J Reconstr Microsurg 20(2): 143–48

    Article  PubMed  Google Scholar 

  54. Waldvogel FA, Medott G, Swartz MN (1970) Osteomyelits: a review of clinical features therapeutic considerations and unusual aspects. N Engl J Med 282: 198–206

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  55. Wagner F W (1981) The dysvascular foot. A system for diagnosis and treatment. Foot Ankle 2: 64–122

    PubMed  Google Scholar 

  56. Wheat JL, Allen SD, Henry M et al (1986) Diabetic foot infections. Arch Int Med 146: 1335–40

    Article  Google Scholar 

  57. Wittmann DH (1980) Chemotherapeutic principles of difficult-to-treat infections in surgery, II. Bone and joint infections. Infection 8(6): 330–33

    Article  Google Scholar 

  58. Zimmerli W, Flückinger U (2004) Verlaufsformen und Mikrobiologie der bakteriellen Osteomyelitis. Orthopäde 33: 267–272

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  59. Zumiotti AV, Wenig HW, Ferreira MC (2003) Treatment of posttraumatic tibial osteomyelitis using microsurgical flaps. J Reconstr Microsurg 19(3): 163–171

    Article  PubMed  Google Scholar 

  60. Zweifel-Schlatter M, Haug M, Schaefer D J, Wolfinger E, Ochsner P, Pierer G (2006) Free fasciocutaneous flaps in the treatment of chronic osteomyelitis of the tibia: A retrospective study. J Rec Microsurg 22(1): 41–47

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2007 Springer-Verlag/Wien

About this chapter

Cite this chapter

Schintler, M.V., Prandl, E.C. (2007). Behandlungskonzepte der Osteomyelitis. In: Wild, T., Auböck, J. (eds) Manual der Wundheilung. Springer, Vienna. https://doi.org/10.1007/978-3-211-69454-1_26

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-211-69454-1_26

  • Publisher Name: Springer, Vienna

  • Print ISBN: 978-3-211-25212-3

  • Online ISBN: 978-3-211-69454-1

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics