Skip to main content
  • 1234 Accesses

Zusammenfassung

Wenn sich bei Patienten mit rezidivierenden Symptomen eines mechanischen Dünn- bzw. Dickdarmileus durch Ausschöpfen umfangreicher diagnostischer Maßnahmen (bis hin zur Probelaparotomie) das Vorliegen einer mechanischen Obstruktion ausschließen lässt, wird von einer chronisch-intestinalen Pseudoobstruktion (CIPO) gesprochen. Man unterscheidet eine sekundäre CIPO, die auf dem Boden einer definierten Grunderkrankung auftritt (▶ s. unten), von einer primären Form, wo die Genese der CIPO unklar bleibt (»hronischidiopathische intestinale Pseudoobstruktion«). Die Erkrankung betrifft meist den gesamten Gastrointestinaltrakt (einschließlich Ösophagus, Oddi-Sphinkter und Anorektum), in einigen Fällen kann jedoch der Befall eines isolierten Darmabschnitts klinisch ganz im Vordergrund stehen (z. B. »egaduodenum« oder »Megakolon«).

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 89.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 119.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Anuras S, Hodges D (1995) Dysmotility of the small intestine. In: Yamada T, Alpers DH, Owyang C, Powell DE, Silverstein FE (eds.) Textbook of Gastroenterology, Vol. II. Lippincott, Philadelphia, pp 1577–1605

    Google Scholar 

  • Camillieri M, Balm RK, Zinsmeister AR (1994) Determinants of response to a prokinetic agent in neuropathic intestinal motility disorder. Gastroenterology 106: 916–923

    PubMed  Google Scholar 

  • Camillieri M, Malagelada JR, Abell TL et al. (1989) Effect of six weeks of treatment with cisapride in gastroparesis and intestinal pseudoobstruction. Gastroenterology 96: 704–712

    PubMed  Google Scholar 

  • Colemont LJ, Camillieri M (1989) Chronic intestinal pseudoobstruction: diagnosis and treatment. Mayo Clin Proc 64: 60–70

    PubMed  Google Scholar 

  • Dudley HAF, Sinclair ISR, McClaren IF, McNair TJ, Newsam JE (1958) Intestinal pseudoobstruction. J Roy Coll Surg 3: 206–217

    Google Scholar 

  • Krishnamurty S, Schuffler MD (1987) Pathology of neuromuscular disorders of the small intestine and colon. Gastroenterology 93: 610–639

    PubMed  Google Scholar 

  • Pitt HA, Mann LL, Berquist WE et al. (1985) Chronic intestinal pseudoobstruction: management with total parenteral nutrition and venting enterostomy. Arch Surg 120: 614–618

    PubMed  Google Scholar 

  • Richards RD, Davenport K, McCallum RW (1993) The treatment of idiopathic and diabetic gastroparesis with acute intravenous and chronic oral erythromycin. Am J Gastroenterol 88: 203–207

    PubMed  Google Scholar 

  • Soudah HC, Hasler WL, Owyang C (1991) Effect of octreotide on intestinal motility and bacterial overgrowth in scleroderma. N Engl J Med 325: 1461–1467

    PubMed  Google Scholar 

  • Stanghellini V, Camillieri M, Malagelada JR (1987) Chronic idiopathic pseudo-obstruction: clinical and manometric findings. Gut 28: 5–12

    PubMed  Google Scholar 

  • Warner E, Jeejeebhoy KN (1985) Successful management of chronic intestinal pseudo-obstruction with home parenteral nutrition. J Parenter Enter Nutr 9: 173–178

    Google Scholar 

  • Wehrmann T, Lembcke B, Caspary WF (1991) Influence of cisapride on antroduodenal motor function in healthy subjects and diabetics with autonomic neuropathy. Aliment Pharmacol Therap 5: 599–608

    Google Scholar 

  • Wehrmann T, Rudolph U, Lembcke B, Caspary WF (1993) Roxithromycin and erythromycin exert different effects on postprandial antroduodenal motor function and gastrointestinal symptoms in healthy subjects. Eur J Gastroenterol Hepatol 5: 829–834

    Google Scholar 

  • Wehrmann T, Seifert H, Hagenmüller F, Jung M, Lembcke B (1996) Endoscopic sphincter of Oddi manometry — does scepticism vanish? Z Gastroenterol 34: 17–25

    Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2005 Springer Medizin Verlag Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Wehrmann, T. (2005). Motilitätsstörungen des Dickdarms. In: Caspary, W.F., Mössner, J., Stein, J. (eds) Therapie gastroenterologischer Krankheiten. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/3-540-26660-7_34

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/3-540-26660-7_34

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-540-44174-8

  • Online ISBN: 978-3-540-26660-0

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics