Advertisement

Die intravitale Coronarographie unter chirurgischen Aspekten

Chapter
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (LAC)

Zusammenfassung

Operative Eingriffe zur Verbesserung der myokardialen Durchblutung setzen eine Kontrastmitteldarstellung der Coronararterien voraus. Nach unseren coronarographischen Befunden bei über 150 coronarkranken Patienten ist in nahezu 10% ein umschriebener, aortennahe gelegener inkompletter oder kompletter Coronararterienverschluß zu erwarten, der durch einen direkten rekonstruktiven Eingriff, z. B. Endarterektomie und Venenpatch, beseitigt werden kann. Dasselbe gilt auch für den traumatisch bedingten thrombotischen Coronararterienverschluß, an den öfters nach einem stumpfen. Thoraxtrauma gedacht werden soll. Bei der generalisierten Coronarsklerose kommen dagegen nur konservative oder indirekte operative Maßnahmen (z. B. die Vinebergsche Mammaria interna-Implantation und ihre Modifikationen) in Frage. Aufgrund unserer vaso-graphischen Kontrolluntersuchungen nach peroraler Langzeitbehandlung mit coronarspezifischen Mitteln muß auch beim Menschen mit der Entwicklung eines pharmakologisch induzierten Kollateralkreislaufes gerechnet werden. Die potentiellen extrakardialen Kollateralverbindungen zu den Coronararterien müssen bei thorakalen Eingriffen geschont werden.

Summary

Visualisation of the coronary arteries with a contrast medium is necessary for surgical procedures aiming at improving myocardial profusion. According to our coronariographic finding in more than 150 patients with coronary artery disease, an incomplete or complete, circumscribed coronary artery occlusion which is located near the aorta is to be expected in almost 10% of the cases. This coronary artery occlusion can be eliminated by a direct reconstructive procedure, for example endarterectomy and vein patch. This is also valid for thrombotic coronary artery occlusion due to trauma. After blunt thoracic trauma one should take this into consideration more frequently. In patients with generalized coronary sclerosis, however, only conservative or indirect surgical measures (e.g. Vineberg’s implantation of the internal mammary artery and its modification) can be considered. On the basis of our vasographic control examinations after long-term oral treatment with specific coronary drugs one must also expect the development of a pharmacologically induced collateral circulation in human beings. The potential extra-cardiac collateral anastomoses to the coronary arteries must be preserved during thoracic procedures.

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Bailey, C. P., S. G. Ablaza, and W. M. Lemmon: Circulation 20, 665 (1959).CrossRefGoogle Scholar
  2. Björek, G., W. Oberbeck u. C. Grönvall: Cardiologia (Basel) 25, 232 (1954).CrossRefGoogle Scholar
  3. Büchner, F., A. Weber u. B. Haager: Koronarinfarkt und Koronarinsuffizienz in vergleichender elektrokardiographischer und morphologischer Untersuchung. Leipzig: G. Thieme 1935.Google Scholar
  4. Crafoord, C.: Surgery 49, 215 (1961).PubMedGoogle Scholar
  5. Diethrich, E. B., J. E. Liddicoat, S. A. Kinard, and M. E. DeBakey: J. thorac. cardiovasc. Surg. 57, 115 (1969).PubMedGoogle Scholar
  6. Dilley, R. B., J. A. Cannon, A. A. Kattus, R. N. MacAlpin, and W. P. Longmire: J. thorac. cardiovasc. Surg. 50, 511 (1965).PubMedGoogle Scholar
  7. Düx, A.: Röntgen-Bl. 19, 1 (1966).CrossRefGoogle Scholar
  8. Düx, A.: Koronarographie: Methodik, Indikation u. Ergebnisse. Stuttgart: G. Thieme 1967.Google Scholar
  9. Düx, A. u. A. Schaede: Dtsch. med. Wschr. 94, 1349 (1969).PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. Effler, D. B., L. K. Groves, F. M. Sones, Jr., and E. K. Shirey: J. thorac. cardiovase. Surg. 47, 98 (1964).Google Scholar
  11. Fan, W. M., S. Ragheb, and R. J. Hoesehen: Canad. med. J. 90, 970 (1964).Google Scholar
  12. Favaloro, R. G., W. C. Sheldon, D. B. Effler, and L. K. Groves: Total replacement of severe segmental coronary occlusion by saphenous vein autograft. Vortr. 10. Intern. Congr. on Diseases of the Chest. Washington 1968.Google Scholar
  13. Forsberg, S. A., S. Paulin, E. Varnauskas u. L. Werkö: Acta med. scand. 173, 269 (1963).PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. Gensini, G. G.: Coronary angiography. In: Modern trends in diseases of coronary arteries and ischemic heart disease. Hrsg. von C. K. Friedberg u. E. Donoso. New York-London: Grune & Stratton 1964.Google Scholar
  15. Goder, G.: Z. Kreisl.-Forsch. 49, 105 (1960).Google Scholar
  16. Gottesman, L.: Amer. J. Cardiol. 2, 315 (1958).PubMedCrossRefGoogle Scholar
  17. Hallèn, A., L. Björk, and V. O. Björk: J. thorac. Surg. 45, 216 (1963).Google Scholar
  18. Hettler, M. G.: Fortschr. Röntgenstr. 103, 249 (1965).CrossRefGoogle Scholar
  19. Jackson, N. J.: Brit. med. J. 1961 I, 1685.Google Scholar
  20. Judkins, M. P.: Radiology 89, 815 (1967).PubMedGoogle Scholar
  21. Kasparian, H., u. J. St. Lehman: Radiol. clin. N. Amer. 5, 453 (1967).Google Scholar
  22. Kemp, G. L.: Vortr. 41. Tgg. Amer. Heart Association, Bal Harbour 1968. Ref. Medical Tribune. Jan. 1969.Google Scholar
  23. Lehman, J. S., P. Novack, H. Kasparian, W. Likoff, and H. J. Perlmutter: Radiology 83, 846 (1964).PubMedGoogle Scholar
  24. Levy, H.: Arch. intern. Med. 84, 261 (1949).CrossRefGoogle Scholar
  25. Longmire, W. P., J. A. Cannon, and A. A. Kattus: New Engl. J. Med. 259, 993 (1958).PubMedCrossRefGoogle Scholar
  26. Lumb, G., H. P. Singletary, and L. B. Hardy: Angiology 13, 463 (1962).PubMedCrossRefGoogle Scholar
  27. Master, A. M.: Amer. Heart. J. 33, 135 (1947).PubMedCrossRefGoogle Scholar
  28. May, A. M.: Operations for coronary heart disease 1965–1968. Vortr. 10. Intern. Congr. on Diaeases of the Chest. Washington 1968.Google Scholar
  29. Meckstroth, C. V., K. P. Klassen, W. Molnar, and J. Ryan: J. thorac. Surg. 43, 493 (1962).Google Scholar
  30. Meesen, H.: Z. Path. 54, 307 (1940).Google Scholar
  31. Meesmann, W., G. Busch, W. Braasch u. G. W. Bachmann: Med. Welt 1964 I, 1106.Google Scholar
  32. Meyer, W., A. Düx, A. Schaede u. P. Thurn: Dtsch. med. Wschr. 94, 756 (1969).PubMedCrossRefGoogle Scholar
  33. Müller-Mohnssen, H.: Fortschr. Röntgenstr. 86, 539 (1957a).CrossRefGoogle Scholar
  34. Müller-Mohnssen, H.: Beitr. path. Anat. 117, 283 (1957b).Google Scholar
  35. Neth, R., u. G. Schwarting: Med. Klin. 54, 505 (1959).Google Scholar
  36. Neuhaus, G., M. Nasseri, E. Fiedler u. I. Seki: Z. ges. exp. Med. 137, 574 (1963).PubMedCrossRefGoogle Scholar
  37. Paulin, S.: Acta radiol. (Stockh.) Suppl. 233 (1964).Google Scholar
  38. Perlmutter, H. I.: Radiology 83, 846 (1964).PubMedGoogle Scholar
  39. Ricketts, H. J., and H. L. Abrams: J. Amer. med. Ass. 181, 620 (1962).CrossRefGoogle Scholar
  40. Sabiston, D. C., Jr.: Direct surgical management of congenital and acquired lesions of the coronary circulation. In: Modern trends in diseases of coronary arteries and ischemic heart disease. Hrsg. von C. K. Friedberg u. E. Donoso. New York-London: Grune & Stratton 1964.Google Scholar
  41. Schaede, A., M. Hasper u. A. Düx: Z. Kreisl.-Forsch. 53, 1209 (1964).Google Scholar
  42. Schettler, G.: Med. Welt 1964 II, 1785.Google Scholar
  43. Schmidt, H. D., u. J. Schmier: Arzneimittel-Forsch. 16, 1058 (1966); 17, 861 (1967).Google Scholar
  44. Schoenmackers, J.: Koronararterien, Herzinfarkt. In: Das Herz des Menschen. Hrsg. von W. Bargmann u. W. Doerr, Bd. II. Stuttgart: G. Thieme 1963.Google Scholar
  45. Schoenmackers, J.: Die Blutversorgung des Herzmuskels und ihre Störungen. In: Lehrbuch der speziellen Pathologischen Anatomie, Bd. I. Hrsg. v. Kaufmann-Staemmler. Berlin: W. de Gruyter & Co. 1967.Google Scholar
  46. Senning, A.: J. thorac. Surg. 41, 542 (1961).Google Scholar
  47. Senning, A.: Dtsch. med. Wschr. 91, 641 (1966).CrossRefGoogle Scholar
  48. Sones, F. M.: Selective dine coronary arteriography in the selection of patients for coronary endarterectomy. Vortr. 4. Symposium cineradiographicum. Nizza 1967.Google Scholar
  49. Sones, F. M., Jr.: Medical treatment of coronary artery disease. Vortr. 10. Intern. Congr. on Diseases of the Chest. Washington 1968.Google Scholar
  50. Sones, F. M., and E. K. Shirey: Med. cone. cardiovasc. Dis. 31, 735 (1962).Google Scholar
  51. Strasser, H.: Schweiz. med. Wschr. 93, 329 (1963).PubMedGoogle Scholar
  52. Thurn, P., u. A. Düx: Röntgen-BI. 16, 97 (1963).Google Scholar
  53. Viamonte, M., Jr., and R. C. Stevens: Amer. J. Roentgenol. 94, 30 (1965).PubMedGoogle Scholar
  54. Vineberg, A. M.: Revascularization of the entire heart. Vortr. 10. Intern. Congr. on Diseases of the Chest. Washington 1968.Google Scholar
  55. Vineberg, A. M., R. S. Chari, R. Pifarre, and C. Mercier: Canad. med. Ass. J. 87, 336 (1962).PubMedGoogle Scholar
  56. Warren, R.: J. cardiovasc. Surg. 3, 281 (1962).Google Scholar
  57. Weidner, W., R. MacAlpin, W. Hanafee, and A. Kattus: Radiology 85, 652 (1965).PubMedGoogle Scholar
  58. White, N. K., and J. E. Edwards: Arch. Path. 45, 766 (1948).PubMedGoogle Scholar
  59. Zeitler, E., M. Halmagyi, G. Richter u. W. Wernitsch: Beiheft Fortschr. Röntgenstr. Teil A., Dtsch. Röntgenkongress, Berlin 1966. Stuttgart: G. Thieme 1966.Google Scholar
  60. Zimmermann, H. A.: Improvements in the technique of cinecoronary arteriography with particular attention to coronary circulation. Vortr. 4. Symposium cineradiographicum. Nizza 1967.Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1969

Authors and Affiliations

  • A. Düx
    • 1
  1. 1.BonnDeutschland

Personalised recommendations