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Behandlung des postoperativen Lungenversagens mit Bauchlagerung

  • H. Greive
  • M. Imhoff
  • J. H. Lehner
  • D. Löhlein
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1996)

Zusammenfassung

Es wurden 43 konsekutive Patienten mit schwerem ARDS in Bauchlage behandelt. Die Lungenfunktion verbesserte sich bei 39 Patienten innerhalb der ersten 12 Stunden der Bauchlage. Die Verbesserungen waren am stärksten bei Patienten mit hohem QS/QT sowie im Frühstadium des ARDS. 28 Patienten konnten vom Respirator entwöhnt, und 22 aus dem Krankenhaus entlassen werden. Die Nebenwirkungen der Bauchlage waren gering. Diese Ergebnisse unterstreichen die wichtige Rolle der Bauchlagerung im therapeutischen Konzept beim ARDS. Bauchlage sollte schon am Anfang des therapeutischen Algorithmus stehen.

Treatment of Postoperative Lung Failure Using Prone Position

Summary

Of forty-three consecutive patients with severe adult respiratory distress syndrome (ARDS) treated in the prone position pulmonary function improved significantly in 39 patients during the first 12 h in prone position. Changes were most pronounced in patients with high QS/QT, as well as in patients in the early stages of ARDS. Twenty-eight patients could be weaned from the ventilator, and 22 patients were able to leave the hospital. These results suggest that prone position has an important role in the overall therapeutic approach to ARDS and should be used as early as possible.

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Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1996

Authors and Affiliations

  • H. Greive
    • 1
  • M. Imhoff
    • 1
  • J. H. Lehner
    • 1
  • D. Löhlein
    • 1
  1. 1.Chirurgische KlinikStädtische KlinikenDortmundDeutschland

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