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Der kritisch kranke Intensivpatient in der Kinderchirurgie

  • K.-L. Waag
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1996)

Zusammenfassung

Im Gegensatz zu wenigen amerikanischen Publikationen lassen sich kaum Daten für die Verwendung von Scores in der Europäischen Kinderchirurgie und Pädiatrie finden; nur der APGAR-Score hat sich für die postpartale Beurteilung durchgesetzt. Der Pediatric Risk of Mortality Index erfaßt 16 Parameter, die aber zusätzlich altersabhängige Normwerte zu berücksichtigen haben. Für die Politraumata wird bezweifelt, ob die pädiatrische Version dem vorliegenden Injury Severity Score der Erwachsenen überlegen ist, zumal unklar bleibt, ob der Faktor Alter eine Rolle spielt. In der Intensivmedizin kann die Prognose für den Verlauf nur über dynamische Scores, wie den Dynamic Objectiv Risk Assessment Score erreicht werden, so daß spätestens diese Verarbeitung der Datenflut nur über EDV-Systeme errechnet werden kann. Für diese Patientengruppen werden gute Korrelationen erreicht. Für die individuelle Prognose leisten Scores kaum Entscheidungshilfen und entbinden keineswegs von der persönlichen Verantwortung im Einzelfall.

Schlüsselwörter

Scores in der Kinderchirurgie 

The Critical Intensive Care Patient in Pediatric Surgery

Summary

In contrast to American literature there are nearly no dates available in Europe for pediatric surgery in respect to scores for intensive care patients. Only the APGAR-score is used routinely. Maybe, the enormous amount of data necessary for other scores is blocking their use, at least thus far. The pediatric risk of mortality (PRISM) index takes 16 parameters into account, including altering normal levels according to the patient’s age. The pediatric trauma score may be of no advantage here to the injury severity score, since there is no knowledge about the influence of the age factor. Prognosis in intensive care needs above all dynamic evaluation, leading to dynamic risk assessment score; this means multiple continuous assessments of PRISM evaluations, the so called Dynamic Objective Risk Assessment Score, by these data. Prognosis can be evaluated in good confidence for a group of patients, but not for an individual. A doctor in charge of a child should never hide behind a score.

Key words

Scores in Pediatric Surgery 

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1996

Authors and Affiliations

  • K.-L. Waag
    • 1
  1. 1.Kinderchirurgische KlinikKlinikum MannheimMannheimDeutschland

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