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Ist die Hemithyreoidektomie als Standardeingriff bei suspekter Punktionszytologie gerechtfertigt?

  • J. Friedrich
  • U. Krause
  • U. Schmidt
  • R. Hörmann
  • F. W. Eigler
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1996)

Zusammenfassung

Seit 1989 wurden bei 65 Patienten mit verdächtiger Feinnadelaspi-rationszytologie kalter Schilddrüsensolitärknoten individuelle klinische Kriterien wie Anamnesedauer und Befund der übrigen Schilddrüse zur operativen Verfahrenswahl herangezogen. Schließlich wurden in 37 Hemithyreoidektomiepräparaten 9 Karzinome nachgewiesen, nach 28 Resektionen fanden sich neben 2 papillären Mikrokarzinomen bis jetzt ausschließlich benigne Befunde. Trotz vergleichbar geringer perioperativer Morbidität der Hemithyreoidektomie halten wir auch bei suspektem Zytologiebefund lediglich eine Resektion für gerechtfertigt.

Is the Hemithyroidectomy Justified as Standard Operation in Suspicious Fine-Needle Cytology?

Summary

Since 1989, the operative treatment of 65 patients with suspicious fine-needle aspiration cytology of solitary thyroid nodules has been decided on individual clinical criteria such as the patient’s history and morphology of the remaining thyroid tissue. Finally, 9 carcinomas were seen amongst 37 hemithyroidectomy specimens, out of 28 resected thyroid glands 2 werde papillary microcarcinomas, whereas the others were benign specimens up until now. Despite a comparatively low perioperative morbidity of the hemithyroidectomy, we see thyroid resections justified in cases of suspicious cytology.

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Literatur

  1. 1.
    Gharib H (1994) Fine-needle aspiration biopsy of thyroid nodules: advantages, limitations and effect. Mayo Clin Proc 69: 44–49PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Mandreker SRS, Nadkarni NS, Pinto RGW, Menezes S (1995) Role of fine needle aspiration cytology as the initial modality in the investigation of thyroid lesions. Acta Cytol 39: 898–904PubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Rodriguez JM, Parilla JS, Bas A, Aguilar A, Moreno A, Soria T (1994) Comparison between preoperative cytology and intraoperative frozen-section biopsy in the diagnosis of thyroid nodules. Br J Surg 81: 1151–1154PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Rothmund M, Zielke A (1991) Der solitäre Schilddrüsenknoten — befundgerechte Operation. Chirurg 62: 162–168PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Thermann M, Raute-Kreinsen U, Blomenkamp K (1992) Carcinomincidenz bei folliculären Neoplasien der Schilddrüse. Chirurg 63: 817–821PubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1996

Authors and Affiliations

  • J. Friedrich
    • 1
  • U. Krause
    • 1
  • U. Schmidt
    • 2
  • R. Hörmann
    • 3
  • F. W. Eigler
    • 1
  1. 1.Abteilung für Allgemeine ChirurgieUniversitätsklinikumEssenDeutschland
  2. 2.PathologieUniversitätsklinikumEssenDeutschland
  3. 3.EndokrinologieUniversitätsklinikumEssenDeutschland

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