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Die Therapie des abdominellen Neuroblastoms in Essen

  • R. Lange
  • B. Kremens
  • U. Grigoleit
  • J. Erhard
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1996)

Zusammenfassung

Von 1980 bis 1996 wurden im Universitätsklinikum Essen 74 Kinder im Alter von 3 bis 148 Monaten wegen eines abdominellen Neuroblastoms operiert. Die Stadieneinteilung bei den Patienten ergab 44mal Stadium 4, 11mal Stadium 3, 9mal Stadium 2, 2mal Stadium 1 und 8mal Stadium 4s. Erschien eine primäre Resektion des Tumors nicht möglich, wurde eine Chemotherapie vorgeschaltet. So gelang es bei 46 Kindern, den Tumor lokal vollständig zu entfernen. Von 29 Kindern, die im weiteren Beobachtungszeitraum starben, hatten 25 ein Tumorrezidiv. 4 Kinder starben nach Knochenmarkstransplantation. 43 sind in einem Nachbeobachtungszeitraum von bis zu 15 Jahren tumorfrei. Wegen der verbesserten Prognose bei chirurgisch kompletter Tumorentfernung sollte im Zweifelsfall auf die primäre Resektion verzichtet werden, da durch die vorgeschaltete Chemotherapie die Radikalität der Operation entscheidend verbessert werden kann.

Schlüsselwörter

Neuroblastom Chirurgische Therapie 

The Therapy of Abdominal Neuroblastomas in Essen

Summary

Between 1980 and 1996, 74 children aged between 3 and 148 months were operated for neuroblastomas at the University Clinic Essen. A total of 44 patients had a neuroblastoma stage 4, 11 a stage 3, nine a stage 2, two a stage 1, and eight a stage 4s. If there was doubt about the possibility of a primary resection of the tumor, chemotherapy was carried out before surgery. This procedure enabled a complete local resection of the tumor in 46 children. In the postoperative course 29 children died, 25 of which presented tumor progress; four died of complications following bone marrow transplantation. Two children are currently being treated for tumor recurrence, while 43 have survived without tumor recurrence for 15 years. Complete tumor resection produced a better survival rate. If there is any doubt in the primary possibility of complete tumor resection a reduction of the tumor mass can be achieved by chemotherapy. This allows radical surgery can be achieved in significantly more cases.

Key words

Neuroblastoma Radical surgery 

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Literatur

  1. 1.
    Breslow N, McCann (1971) Statistical estimation of prognosis for children with neuroblastoma. Cancer Res 31:2098–2102PubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Brodeur GM, Seeger RC, Barrett A et al (1988) International Criteria for Diagnosis, Staging, and Response to Treatment in Patients with Neuroblastoma. J Clin Oncol 6:1874–1881PubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Brodeur GM, Pritchard J, Berthold F et al (1993) Revision of the International Criteria for Neuroblastoma Diagnosis, Staging, and Response to Treatment. J Clin Oncol 11:1466–1477PubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Evans AE, D’Angio GJ, Sather HN (1990) A comparison of four staging systems for localized and regional neuroblastoma: A report from the Children’s Cancer Study Group. J Clin Oncol 8:678–688PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Garaventa A, DeBernardi B, Pianca C et al (1993) Localized But Unresectable Neuroblastoma: Treatment and Outcome of 145 Cases. J Clin Oncol 11:1770–1779PubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Yokohama J, Ikawa H, Endow M et al (1995) The Role of Surgery in Advanced Neuroblastoma. Eur J Pediatr Surg 5:23–26CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1996

Authors and Affiliations

  • R. Lange
    • 1
  • B. Kremens
    • 1
  • U. Grigoleit
    • 1
  • J. Erhard
    • 1
  1. 1.Abteilung für Allgemeine ChirurgieUniversitätsklinikum EssenEssenDeutschland

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