Advertisement

Lungenchirurgie beim älteren Menschen — ein erhöhtes Risiko?

  • T. Gross
  • M. Zwimpfer
  • U. Metzger
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1996)

Zusammenfassung

Wir untersuchten unser Krankengut von 187 offenen lungenchirurgischen Ersteingriffen in einem Zeitraum von 52 Monaten (1.8.1990–31.12.1994) retrospektiv bezüglich altersabhängiger postoperativer Hospitalisationsmorbidität und -letalität. Von 141 Männern und 47 Frauen (mittleres Alter: 60,4 ± 11,9 J.) waren 45 Patienten 70jährig oder älter (Median 73 J.). Die präoperative Risikoklassifizierung (ASA) unterschied sich nicht zwischen den über und unter 70jährigen, das FEV1 lag in der Gruppe der Älteren tiefer (2,45 ±0,61 vs. 2,71 ±0,82). Die beiden Altersgruppen wiesen eine vergleichbare postoperative Komplikationsrate auf (<70 J.: 40,8%; >70 J.: 40%). Hingegen fand sich eine erhöhte Hospitalisationsletalität der > 70 J. mit 11,1% gegenüber den < 70 J. mit 3,5%. Zusammenfassend konnten wir eine altersunabhängige Komplikationsrate lungenchirurgischer Eingriffe nachweisen, wobei mit Auftreten einer Komplikation beim älteren Patienten ein erhöhtes Letalitätsrisiko bestand.

Schlüsselwörter

Lungenchirurgie Morbidität Komplikationen Alterschirurgie 

Lung Surgery in the Elderly — An Increased Risk?

Summary

During 1990 to 1994, 180 pulmonary resections and 7 exploratory thoracotomies were performed and retrospectively analyzed for age-dependent hospital morbidity and mortality. Out of 141 men and 47 women (average age 60.4± 11.9 years), 45 patients were 70 years or older (median 73 years). Mean ASA classification values were similar between patients under 70 years of age and the elderly (2.17 ±0.72), mean FEV1 was reduced in the group of old aged (2.45 ±0.61 vs. 2.71 ±0.82). No difference could be found in hospital morbidity of septuagenarians and octogenarians compared to younger patients (>70 years: 40%; <70 years: 40.8%), although hospital mortality increased in the elderly (11.1% vs. 3.5% in younger) with letal cases presenting a higher preoperative risk rate (ASA 2.75 vs. 2.18). In conclusion, we did not experience an increased overall rate of complications after open lung surgery in the elderly, however, the risk of mortality increased in senescent patients with the appearance of a complication.

Key words

Lung surgery Elderly Complications Morbidity 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Breyer RH, Zippe C, Pharr WF, Jensik RJ, Kittle CF, Faber LP (1981) Thoracotomy in patients over the age of seventy years. J Thorac Cardiovasc Surg 81:187–193PubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Sherman S, Guidot CE (1987) The Feasibility of Thoracotomy for Lung Cancer in the Elderly. JAMA 258:927–930PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Naunheim KS, Kesler KA, D’Orazio SA, Fiore AC, McBride LR, Judd DR (1991) Thoracotomy in the Octogenarian. Ann Thorac Surg 51:547–551PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1996

Authors and Affiliations

  • T. Gross
    • 1
  • M. Zwimpfer
    • 1
  • U. Metzger
    • 1
  1. 1.Chirurgische KlinikStadtspital TriemliZürichDeutschland

Personalised recommendations