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Radikalität und Lymphknotendissektion beim Bronchialkarzinom

  • J. Schirren
  • P. Schneider
  • W. Richter
  • C. Trainer
  • Th. Muley
  • H. Bülzebruck
  • I. Vogt-Moykopf
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1996)

Zusammenfassung

Unabhängig von der Lokalisation des Bronchialkarzinoms kann der lymphogene Metastasierungsweg jedes beliebige Kompartiment im Mediastinum erreichen. Die topographischen Lymphknotenstationen können in nicht kalkulierbarem Ausmaß übersprungen werden. Die systematische mediastinale Lymphknotendissektion um-faßt daher alle ipsilateralen Kompartimente des Mediastinums und wird auch auf die kontralaterale Thoraxhälfte ausgedehnt. Mit der Mobilisierung des Aortenbogens und der großen Gefäße läßt sich die Dissektion von links genauso systematisch vornehmen wie von rechts. Die perioperativen Komplikationen und Risiken erhöhen sich nicht. Die systematische Lymphknotendissektion ist der Goldstandard zur Ermittlung der pN-Kategorie. Das stadienabhängige Überleben kann dadurch signifikant verbessert werden. Damit ist die systematische mediastinale Lymphknotendissektion als Standard bei der chirurgischen Therapie des Bronchialkarzinoms zu fordern.

Schlüsselwörter

Mediastinale Lymphknotendissektion Bronchialkarzinom Lymphatische Metastasierungsmuster Will-Rogers-Phänomen 

Radicality and Lymph Node Dissection in Bronchial Carcinoma

Summary

Lymphatic spread of bronchial carcinoma can involve each position in the mediastinum. Localisation of the primary tumor has no influence. Metastatic skipping of topographical lymph node positions is not calculable. Therefore, systematic mediastinal lymph node dissection includes all ipsilateral compartments of the mediastinum. It is also possible to reach contralateral sides. In right-sided thoracotomies, the lymph node dissection is standardised. Mobilising the aortic arch and the large vessels also allows from a left-sided approach a complete mediastinal dissection. The surgical technique is described. Perioperative morbidity does not increase. Systematic mediastinal lymph node dissection is the golden standard for the evaluation of an exact pN stage. The stage-related survival rate is significantly improved. Therefore, the systematic mediastinal lymph node dissection should be a standard in the surgical therapy of bronchial carcinoma.

Key words

Mediastinal lymph node dissection Bronchial carcinoma Pattern of lymphatic metastatic spread Will Rogers phenomenon 

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Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1996

Authors and Affiliations

  • J. Schirren
    • 1
  • P. Schneider
    • 1
  • W. Richter
    • 1
  • C. Trainer
    • 1
  • Th. Muley
    • 1
  • H. Bülzebruck
    • 1
  • I. Vogt-Moykopf
    • 1
  1. 1.Thoraxchirurgische AbteilungThoraxklinik der LVA BadenHeidelbergDeutschland

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