Advertisement

Lymph- und Haemangiosis carcinomatosa — ein wichtiger Prognosefaktor beim nicht-kleinzelligen Bronchialkarzinom (NSCLC)

  • K.-H. Schultheis
  • M. Baumann
  • W. Meyer
  • Chr. Gebhardt
  • H. O. Mittelmeier
  • P. Wünsch
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1996)

Zusammenfassung

Im Zeitraum 1.9.84–31.12.1990 wurden 199 Patienten wegen eines nicht-kleinzelligen Bronchialcarcinoms am chirurgischen Zentrum des Städtischen Klinikums Nürnberg kurativ N(R0) reseziert. Die pathohistologische Untersuchung ergab bei 26 Patienten eine peritumoröse Lymphangiosis und/oder Haemangiosis carcinomatosa (L/H pos.). Bei 6 Patienten war bei positiver L/H noch keine Lymphknotenmetasta-sierung eingetreten. Die Überlebenszeit (median 15 Monate-5 JÜR 0%) dieser Patienten (pN + L/H pos.) war signifikant (p<0,05) schlechter, als die der Patienten ohne L/H und ohne Lymphknotenbefall (pNO L/H neg.) (median 74 Monate-5 JÜR 43%).

Schlüsselwörter

Lymphangiosis Haemangiosis carcinomatosa Nicht-kleinzelliges Bronchialcarcinom Prognose 

Carcinomatous Lymphangiosis and Haemangiosis-An Important Prognostic Factor in Non-Small Cell Cancer

Summary

Between 1 Jan 1984–1 Jan 1990, 199 patients underwent curative (RO) surgery for non-small cell lung cancer. The pathohistological findings showed that a carcinomatous lymphangiosis and haemangiosis (L/H pos.) were present in 26 patients. In six patients, no lymph node metastases were detected. The median (22 mo. vs. 74 mo.) and 5-year survival (25% vs. 41%) were significantly (p<0.001) higher compared to patients with and without lymphangiosis and haemangiosis carcinomatosa (L/H neg.). There were also significant (p < 0.05) differences in the survival time between pNO L/H neg. and pNO L/H pos. patients (median 74 mo. vs. 15 mo.-5 years 43% vs. 0%).

Key words

Carcinomatous lymphangiosis and haemangiosis Vessel invasion Non-small cell lung cancer Prognosis 5-Year survival 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Fujisawa T, Yamaguchi Y, Saitoh Y, Hirroshima K, Ohwada Hidemi (1995) Blood and lymphatic vessel invasion as prognostic factors for patients with primary resected non small cell carcinoma of the lung with intrapulmonary metastases. Cancer 76:2464–2470PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Gabbert HE, Meier S, Gerharz C-D, Hommel G (1992) Neue histomorphologische Prognoseparameter beim Magencarcinom. Chirurg 63:647–655PubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Harpole DH, Herndon JE, Walter G, Wolfe J, Iglehart JD, Marks JR (1995) A prognostic model of recurrence and death in stage I non small cell lung cancer utilizing presentation, histopathology, and oncoprotein expression. Cancer Research 55:51–56PubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Macchiarini P, Fontanini G, Hardin M, Chuanchieh H, Bigini D, Vignati S, Pignitore R, Angeletti A (1993) Blood vessel invasion by tumor cells predicts recurrence in completely resected T1 N0 M0 non small cell lung cancer. J Thoracic and Cardiovascular Surgery 106:80–89Google Scholar
  5. 5.
    Schultheis K-H (1995) Die Bedeutung der Lymph- und Hämangiosis carcinomatosa beim colorec-talen Carcinom. Vortrag CAO 1995, GießenGoogle Scholar
  6. 6.
    Schultheis K-H, Kosicki Chr, Ruckriegel St, Meyer W, Gebhardt Chr, Kaiser A, Wünsch P (1996) Die Bedeutung der Lymph- und Hämangiosis carcinomatosa beim colorectalen Carcinom. Zentralblatt f Chirurgie, im DruckGoogle Scholar
  7. 7.
    Takiise A, Kodama T, Shimosat Y, Watanabe S, Suemasu K (1988) Histopathologic prognostic factors in adenocarcinomas of the peripheral lung less than 2 cm in diameter. Cancer 61:2083–2088CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1996

Authors and Affiliations

  • K.-H. Schultheis
    • 1
  • M. Baumann
    • 1
  • W. Meyer
    • 1
  • Chr. Gebhardt
    • 1
  • H. O. Mittelmeier
    • 2
  • P. Wünsch
    • 2
  1. 1.Klinik für Viszeral-, Thorax- und Endokrine ChirurgieDeutschland
  2. 2.Institut für PathologieStädtisches Klinikum Nürnberg NordNürnbergDeutschland

Personalised recommendations