Advertisement

Die große palliative Karzinomoperation — Ist sie sinnvoll? Welche Ziele verfolgt sie?

  • M. Trede
  • M. Schwab
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1996)

Zusammenfassung

Das Thema wird aus 3 Blickwinkeln beleuchtet. 1. Dem der Ökonomie. Hier zeigt sich, daß trotz aller Notwendigkeit des wirtschaftlichen Handelns auch in der Chirurgie ökonomische Gesichtspunkte für die Einzelfallentscheidung bedeutungslos sind. 2. Die interne Qualitätssicherung konnte zwar unter 1200 onkologischen Eingriffen der Jahre 1993/94 138 Patienten mit großen palliativen Karzinomoperationen aufdecken; bei einer Operationsletalität von 9,4% lebten nach einer mittleren Beobachtungszeit von 16 Monaten noch 59 und unter den 49 noch Erreichbaren stuften 60% ihre Lebensqualität als „befriedigend“bis „sehr gut“ein. Aber letztlich ist die Qualitätssicherung für die Einzelfallentscheidung wenig hilfreich. 3. Die Schilderung individueller Patientenschicksale aus der Metastasenchirurgie zeigt, daß die Antwort auf die vorliegende Frage in jedem konkreten Fall vom Chirurgen und seinem Patienten immer wieder neu gefunden werden muß.

Schlüsselwörter

Krebschirurgie Lebensqualität Metastasen 

The Extensive, Palliative Cancer Operation. Is It worthwhile? What Are Its Aims?

Summary

This question can be approached from 3 viewpoints. 1. Economics. Here it becomes clear that calculations of cost-effectiveness — important as they are — are meaningless for any individual case. 2. Internal quality control found 138 patients (out of a total of 1200 oncological procedures performed in 1993/94) who had extensive palliative cancer operations. With an overall operative mortality of 9.4%, 59 were still alive after a mean follow-up period of 15 months; among the 49 who could be reached 60% rated their quality of life to be “satisfactory” to “very good”. However, in the end, quality control figures are of little help for the individual case. 3. Selected individual case histories concerning surgery for metastases make it abundantly clear that the answer to the title’s question must be found anew by each individual patient and his surgeon.

Key words

Cancer surgery Quality of Life Metastases 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Cameron JL, Pitt HA, Yeo CJ, Lillemoe KD, Kaufman HS, Coleman J (1993) One hundred and forty-five consecutive pancreaticoduodenectomies without mortality. Ann Surg 217:430–438PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    del Castillo CF, Rattner DW, Warshaw AL (1995) Standards for pancreatic resection in the 1990s. Arch Surg 130:295–300CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Glatzer W, Zapf W (1984) Lebensqualität in der BRD — objektive Lebensbedingungen und subjektives Wohlbefinden. Campus, FrankfurtGoogle Scholar
  4. 4.
    Gudjonsson B (1995) Carcinoma of the pancreas: critical analysis of costs, results of resections, and the need for standardized reporting. J Am Coll Surg 181:483–503PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Herfarth Ch, Heuschen UA, Lamade W, Lehnert Th, Otto G (1995) Rezidiv-Resektionen an der Leber bei primären und sekundären Lebermalignomen. Chirurg 66:949–958PubMedGoogle Scholar
  6. 6.
    Horn J (1993) Grenzen chirurgischen Handelns. Langenbecks Arch Chir Suppl (Kongreßbericht) 387–390Google Scholar
  7. 7.
    Klempnauer J, Ridder GJ, Bektas H, Pichlmayr R (1996) Extended resections of ductal pancreatic cancer — Impact on operative risk and prognosis. Oncology 53:47–53PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Scheele J, Stangl R, Schmidt K, Altendorf-Hofmann A (1995) Das Tumorrezidiv nach R0-Resek-tion colorectaler Lebermetastasen. Chirurg 66:965–973PubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Smith R (1979) Surgery of cancer of the pancreas. In: Taylor JH, Sarles H (eds) The exocrine pancreas. W. B. Saunders, London, pp 520–535Google Scholar
  10. 10.
    Trede M (1993) The surgical options. In: M Trede, DC Carter (eds) Surgery of the Pancreas. Churchill Livingstone, Edinburgh, London 1993, pp 433–446Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1996

Authors and Affiliations

  • M. Trede
    • 1
  • M. Schwab
    • 1
  1. 1.Chirurgische KlinikKlinikum MannheimMannheimDeutschland

Personalised recommendations