Advertisement

Das Translokationsphänomen als Problem der Ileuskrankheit

  • H. Bartels
Conference paper
Part of the Deutsche Gesellschaft für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 2003)

Zusammenfassung

Unter Translokation verstehen wir die Passage von lebenden Mikroorganismen und/oder ihrer Produkte aus dem Darmlumen durch die Darmwand. In der Regel ist die klinische Bedeutung des Translokationsphänomens gering. Translokation kann aber zum Problem werden bei Kreislaufinstabilität und intestinaler Minderdurchblutung. Über Makro-phagenaktivierung und Zytokin-Freisetzung kann es zu SIRS, Sepsis und zum MOV kommen. Im Ileus werden diese Reaktionsabläufe auf allen Ebenen noch verstärkt (Hypovolämie, Darmdistension, Aktivierung sessiler Makrophagen in der Darmwand). Die Therapie muß damit neben lokalen (chirurgischen) auch allgemeine Maßnahmen umfassen, die sich gegen die Entwicklung eines MOV richten.

Schlüsselwörter

Ileus Translokation Mucosa-Barierre Multiorganversagen (MOV) 

Ileus and translocation

Summary

Translocation means migration of bacteria and microbial products from the intestinal lumen through the intestinal wall. In general the clinical relevance of this phenomenon is low; but in low-flow states and reduced intestinal perfusion the breakdown of intestinal barrier function might induce release of proinflammatory cytokines, SIRS, sepsis and MODS. In prolonged ileus these pathogenic mechanisms are even stronger (hypovolemia, distension of the abdominal wall, activation of regional macrophages). Therefore the therapy must include local (surgical) measures and a systemic approach to prevent the development of MODS.

Keywords

Ileus translocation intestinal barrier function multiorgan dysfunction syndrome (MODS) 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Alverdy JC, Laughlin RS, Wu L (2003) Influence of the critically ill state on host-pathogen interactions within the intestine: Gut derived sepsis redefined. Crit Care Med 31:598–607PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Kalff JC, Turler A, Schwarz NT et al. (2003) Intra-Abdominal Activation of a Local Inflammatory Response within the Human Muscularis Externa During Laparotomy. Annals of Surgery 237:301–315PubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Kumar A (1997) Inotropes and gut mucosal perfusion: A brake on the motor of multiple organ failure? Crit Care Med 25:1266–1267PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Ragsdale ND, Proctor KG (2000) Acadesine and intestinal barrier function after hemorrhage shock and resuscitation. Crit Care Med 28:3876–3884PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Soybel DJ, Zinner MJ (2003) Ileus and the Macrophage. Annals of Surgery 237:316–318PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Taneja R, Marshall JC (2000) Vasoactive agents and the gut: Fueling the motor of multiple organ failure. Crit Care Med 8:3107–3108CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2003

Authors and Affiliations

  • H. Bartels
    • 1
  1. 1.Chirurgische Klinik und PoliklinikTU München, Klinikum rechts der IsarMünchenDeutschland

Personalised recommendations