Advertisement

Leistungen der Tumorchirurgie bei Tumoren der Weichteile

  • P. Schlag
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1988)

Zusammenfassung

Die Leistungen der Chirurgie bei Tumoren der Weichteile beziehen sich auf die Behandlung der Primärgeschwulst, des Rezidivtumors und der Therapie von Fernmetastasen. Der chirurgische Eingriff ist Teil eines multimodalen Behandlungskonzepts. Das chirurgisch technische Vorgehen hängt ab von der Lokalisation und Ausdehnung der Geschwulst. Durch geeignete Operationstechniken (Compartmentresektion, plastisch-chirurgische Ersatzoperationen) und additive Behandlungsmaßnahmen (Strahlentherapie) ist bei Sarkomen im Extremitätenbereich meist eine Gliedmaßenam-putation zu umgehen bzw. deren Ausmaß zu reduzieren (Stumpfdistalisation). Keine Kompromisse dürfen bezüglich tumorfreier Resektionsränder eingegangen werden. Durch Vorbestrahlung oder hypertherme Extremitätenperfusion können bei fortgeschrittenen Primär- oder Rezidivtumoren die Behandlungsaussichten im Hinblick auf einen extremitätenerhaltenden Eingriff verbessert werden. Im Vergleich zu Sarkomen der Gliedmaßen ist eine mono-bloc Tumorentfernung von nicht Extremitäten-Sarkomen oft problematisch. Bei Fernmetastasen kann durch operative Metastasenentfernung die Prognose der Patienten verbessert werden. Dies trifft vor allem für die Therapie von Lungenmetastasen zu, wobei krankheitsfreies Intervall und Tumorverdopplungszeit wesentliche prognostische Faktoren sind.

Schlüsselwörter

Weichteilsarkom Multimodale Therapie operative Behandlung Metastasentherapie 

Accomplishments of Tumor Surgery in Soft Tissue Sarcoma

Summary

Surgery of sarcomas includes treatment of the primary tumor and recurrences or metastases. The surgical intervention is in most cases part of a multimodal treatment approach. The surgical technique used depends on the size, localization and extension of the tumor. By selecting the appropriate surgical technique, such as compartment resection or plastic surgical procedures, as well as additional radiation or chemotherapy, amputation of an extremity can often be avoided or at least reduced in extensiveness (stump distalisation). Of course there can be no compromise on sufficient tumor-free resection margins. Through preoperative radiation therapy or regional chemotherapy, e. g. isolated hyperthermal extremity perfusion, it is possible to improve the final results of extremity conserving therapy. A mono-bloc resection of sarcomas of localisations other than the extremities is problematical and often impossible. In the context of multimodal treatment approaches the surgical reduction of the tumor is highly significant. Even if the tumor has metastasized, the prognosis can be significantly improved by surgical procedures. This is especially true if the metastases are in the lung, in which case the disease-free interval and the tumor-doubling time are significant prognostic factors. These should be considered in the treatment of metastatic disease.

Keywords

Soft tissue sarcoma operative procedures multimodality treatment resection of metastases 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Arbeit JM, Hilaris BS, Brennan MF (1987) Wound Complications in the Multimodality Treatment of Extremity and Surperficial Truncal Sarcomas. J Clin Oncol 5:480–488PubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Eilber FR, Morton DL, Eckardt J, Grant TT, Weisenburger Th (1984) Limb Salvage for Skeletal and Soft Tissue Sarcomas. Cancer 53:2579–2584PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Fuchs R, Westerhausen M, Makoski H-B, Frhr von Andrian-Werburg H (1986) Therapie der Weichteilsarkome. Dtsch Med Wochenschr 111:710–713PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Ghussen F, Nagel K (1984) Die regionale hypertherme Cytostaticaperfusion als Alternative bei der Behandlung von malignen Weichgewebstumoren der Extremitäten. Chirurg 55:505–507PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Goodnight JE, Bargar WL, Voegell Th, Blaisdell FW (1985) Limb-Sparing for Extremity Sarcomas After Preoperative Intraarterial Doxorubicin and Radiation Therapy. Am J Surg 150:109–113PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Hermanek P (1977) Klinische Pathologie der Weichteiltumoren. Chirurg 48:685–691PubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Hoekstra HJ, Schraffordt-Koops H, Molenaar WM, Oldhoff J (1987) Results of Isolated Regional Perfusion in the Treatment of Malignant Soft Tissue Tumors of the Extremities. Cancer 60:1703–1707PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Horn J (1987) Operationstechnik bei retroperitonealen Tumoren. Chirurg 58:441–449PubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Hossfeld DK, Lempidakis S, Seeber S (1983) Chemotherapie maligner Weichgewebstumoren. Chirurg 54:649–651PubMedGoogle Scholar
  10. 10.
    Karakousis CP, Emrich LJ, Rao U, Krishnamsetty RM (1986) Feasibility of Limb Salvage and Survival in Soft Tissue Sarcomas. Cancer 57:484–491PubMedCrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Lethi PM, Moseley HSt, Janoff K, Stenvens K, Fletcher WS (1986) Improved Survival for Soft Tissue Sarcoma of the Extremities by Regional Hyperthermic Perfusion, Local Excision and Radiation Therapy. Surg Gyn Obstet 162:149–152Google Scholar
  12. 12.
    Lindberg RD, Martin RG, Romsdahl MM, Barkley HTh (1981) Conservative Surgery and Postoperative Radiotherapy in 300 Adults with Soft-Tissue Sarcomas. Cancer 47:2391–2397PubMedCrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Mantravadi RVP, Trippon MJ, Patel MK, Walker MJ, Das Gupta TK (1984) Limb Salvage in Extremity Soft-Tissue Sarcoma: Combined Modality Therapy. Radiology 152:523–526PubMedGoogle Scholar
  14. 14.
    McGrath PC, Neifeld JP, Lawrence W, Kay S, Horsley JS, Parker GA (1987) Gastrointestinal Sarcomas — Analysis of Prognostic Factors. Ann Surg 206:706–710PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Pairolero PC, Arnold PG (1985) Chest wall tumors — Experiences with 100 consecutive patients. J Thorac Cardiovasc Surg 90:367–372PubMedGoogle Scholar
  16. 16.
    Rich TA (1986) Intraoperative radiotherapy. Radiotherapy Oncol 6:207–221CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Rosenberg StA (1984) Soft Tissue Sarcoma of the Extremities In: Sugarbaker PH, Nicholson TH (eds) Atlas of Extremity Sarcoma Surgery. Lippincott, Philadelphia, pp 1–17Google Scholar
  18. 18.
    Roth JA, Putnam JB, Wesley MN, Rosenberg StA (1985) Differing Determinants of Prognosis Following Resection of Pulmonary Metastases from Osteogenic and Soft Tissue Sarcoma Patients. Cancer 55:1361–1366PubMedCrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Suit HD, Mankin HJ, Wood WC, Proppe KH (1985) Preoperative, Intraoperative, and Postoperative Radiation in the Treatment of Primary Soft Tissue Sarcoma. Cancer 55:2659–2667PubMedCrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Schlag P (1988) Aspects of Surgery for Pulmonary Metastases in Soft Tissue Sarcoma in Adults. In: Drings P, Vogt-Moykopf I (eds) Therapy of Lung Metastases. Karger, München, pp 216–221Google Scholar
  21. 21.
    Stehlin JS, Giovanella BC, Gutierrez AE, De Ipolyi PD, Greeff PJ (1984) 15 Years’ Experience with Hyperthermic Perfusion for Treatment of Soft Tissue Sarcoma and Malignant Melanoma of the Extremities. Front Radiat Ther Onc 18:177–182Google Scholar
  22. 22.
    Steinau HI, Ehrl H, Biemer E (1988) Gliedmaßenerhaltung bei rezidivierenden Weichgewebssarkomen? Chirurg 59:265–271PubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1988

Authors and Affiliations

  • P. Schlag
    • 1
  1. 1.Sektion für Chirurgische OnkologieChirurgische UniversitätsklinikHeidelbergDeutschland

Personalised recommendations