Advertisement

Die Duodenopankreatektomie bei der Behandlung maligner Tumoren

  • E. Bodner
  • G. Schwab
  • A. Weger
  • G. Kemmler
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1988)

Zusammenfassung

In Ergänzung zu Vortrag Nr. 60 werden die Ergebnisse der Duodenopankreatekto-mie beim periampullären Karzinom (n = 60) jenen des duktalen Pankreaskarzinoms gegenübergestellt: Resektabilitätsrate 86,9%, perioperative Letalität 13,3% (4/60), mediane Überlebenszeit 26 Monate (2–212), 5-Jahres-Überlebenswahrscheinlichkeit 32%. Das Papillenkarzinom (n = 38) zeigt die besten, das distale Choledochuskarzinom (n = 15) die schlechtesten Ergebnisse (mediane Überlebenszeit 47 Monate gegenüber 7 Monate). Hinsichtlich der Überlebenszeit ergeben sich signifikante Unterschiede für TNM-Stadium und Malignitätsgrad.

Schlüsselwörter

Duodenopankreatektomie periampulläres Karzinom 

Duodenopancreatectomy in Treatment of Malignant Tumors

Summary

The results of duodenopancreatectomy for periampullary tumors were compared with those for ductal adenocarcinoma of the pancreas. The resectability rate of periampullary tumors was 86.9%, perioperative death rate 13.3% (4/60), mean survival time 26 months (2–212), and 5-year-survival probability 32%. Cancer of the papilla of Vater (n = 38) had the best results (mean survival of 47 months), tumors of the distal bile duct (n = 15), the worst prognosis (mean survival, 7 months). The significant difference in survival time depends on the TNM-stage and morphologic tumor grade.

Key words

Duodenopancreatectomy periampullary carcinoma 

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1988

Authors and Affiliations

  • E. Bodner
    • 1
  • G. Schwab
    • 1
  • A. Weger
    • 2
  • G. Kemmler
    • 3
  1. 1.II. Univ.-Klinik für ChirurgieUniversität InnsbruckÖsterreich
  2. 2.Institut für PathologieUniversität InnsbruckÖsterreich
  3. 3.Institut für Medizinische BiostatistikUniversität InnsbruckÖsterreich

Personalised recommendations