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Erste Erfahrungen mit der kombinierten Pankreas/Duodenal-transplantation

  • U. T. Hopt
  • G. H. Müller
  • M. Büsing
  • W. Schareck
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1988)

Zusammenfassung

Der postoperative Verlauf nach Pankreas/Duodenaltransplantation mit Blasendrai-nage und nach Transplantation von gangokkludierten Pankreassegmenten wurde verglichen. Trotz Gangokklusion entwickelten 4 von 7 Patienten langanhaltende Fisteln. Typische Komplikationen der 12 Patienten mit blasendrainierten Transplantaten waren dagegen lediglich eine temporäre Zystitis und eine substitutionsbedürftige metabolische Azidose. Die Häufigkeit der Transplantatthrombose fiel von 29% bei den gangokkludierten Transplantaten auf 0% bei den Pankreas/Duodenaltransplantaten. Die Pankreas/Duodenaltransplantation mit Blasendrainage führt demnach zu einer deutlichen Reduktion der postoperativen Morbidität nach Pankreastransplantation.

Schlüsselwörter

Pankreastransplantation Gangokklusion Blasendrainage 

Initial Experience with Combined Pancreatic-Duodenal Allografts

Summary

The postoperative course of patients with duct-occluded pancreatic grafts and bladder-drained pancreatic-duodenal grafts was compared. In spite of duct occlusion, four of seven patients developed fistulas with secondary infections and bleeding. In contrast, no fistula was seen in 12 patients with bladder-drained grafts. Bladder drainage resulted in temporary cystitis in two cases and metabolic acidosis in all cases, requiring bicarbonate substitution. The incidence of graft thrombosis dropped from 29% in the duct-occlusion group to 0% in the bladder-drained group. Thus bladder drainage significantly improved the postoperative course and the graft function rate after pancreatic transplantation.

Key words

Pancreatic transplantation duct occlusion bladder drainage 

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1988

Authors and Affiliations

  • U. T. Hopt
    • 1
  • G. H. Müller
    • 1
  • M. Büsing
    • 1
  • W. Schareck
    • 1
  1. 1.Chirurgische Universitätsklinik TübingenDeutschland

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