Advertisement

Leistungen der Tumorchirurgie bei Tumoren der Speiseröhre

  • J. R. Siewert
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1988)

Zusammenfassung

Das entscheidende, die Prognose des Oesophaguscarcinoms belastende Problem war in der Vergangenheit die hohe Letalität der Oesophagektomie (ca. 30%). Durch intensive Analyse präoperativer Risikofaktoren, durch Standardisierung des operativen Eingriffs und durch eine Verbesserung der postoperativen Intensivmedizin ist es gelungen, die Letalität der Oesophagektomie auf ~ 15%, in Zentren auf 7–8% und in selektierten Patientenkollektiven sogar auf 3% zu senken. Die Operation ist das beste Therapieverfahren bei Tumoren, die die Muskularis der Oesophaguswand noch nicht überschritten haben und bei denen weniger als 5 Mediastinallymphknoten metastatisch befallen sind.

Schlüsselwörter

Oesophaguscarcinom en-bloc-Oesophagektomie kombinierte Radio-Chemotherapie 

Achievements of Esophageal Tumor Surgery

Summary

In the past the decisive problem influencing the prognosis of esophageal cancer was the high death rate of patients undergoing esophagectomy (approximately 30%). Intensive analysis of the preoperative risk factors, standardization of the operative procedure and improvement of postoperative intensive care have lowered this to an average of 15%, in specialized clinics to 7–8% and in especially selected patients even to 3%. The operation is the best therapeutic procedure for tumors which do not yet extend beyond the muscularis of the esophageal wall and in which less than 5 mediastinal lymph nodes are metastatically involved.

Key words

Esophageal carcinoma en-bloc esophagectomy combined radio-chemotherapy 

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. 1.
    Gütgemann A (1953) Zur Frage der radikalen und palliativen Operation des Oesophaguscarcinoms. Langenbecks Arch Chir 276:357–364PubMedCrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Zenker R, Seidel W, Borst H et al. (1966) Ergebnisse der chirurgischen Behandlung des Oesopha-guscarcinoms. Thoraxchir Vasc Chir 14:247–254Google Scholar
  3. 3.
    Giuli R, Gignoux M (1980) Treatment of carcinoma of the esophagus. Retrospective study of 2400 patients. Ann Surg 192:44–52PubMedCrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Earlam R, Cunha-Melo JR (1980) Oesophageal squamous cell carcinoma: I. A critical review of surgery. Br J Surg 67:381–390Google Scholar
  5. 5.
    Earlam R, Cunha-Melo JR (1980) Oesophageal squamous cell carcinoma: II. A critical review of radiotherapy. Br J Surg 67:457–461Google Scholar
  6. 6.
    Lehr L, Rupp N, Siewert JR (1988) Assessment of resectability of esophageal cancer by computed tomography and magnetic resonance imaging. Surgery 103:344–350PubMedGoogle Scholar
  7. 7.
    Mullen JL, Buzby GP, Matthews DC (1980) Reduction of operative morbidity and mortality by combined preoperative and postoperative nutritional support. Ann Surg 192:604–613PubMedCrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Brandmair W, Lehr L (1988) Frühe postoperative enterale Ernährung nach Oesophagusresektion. Langenbecks Arch Chir 373 (im Druck)Google Scholar
  9. 9.
    Elman A, Giuli R, Sancho-Guarnier H (1988) Risk factors of pulmonary complications following esophagectomy in carcinoma of the esophagus: Results of the prospective study conducted by the OESO group. In: Siewert JR, Hölscher AH (eds) Diseases of the Esophagus. Springer, Berlin Heidelberg New York London Paris Tokyo, pp 224–228CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Adolf J, Bartels H, Siewert JR (1988) Transthoracic esophagectomy combined with regional lymphadenectomy and reconstruction with delayed urgency versus transmediastinal esophagectomy and immediate reconstruction: Effect on cardiopulmonary function. In: Siewert JR, Hölscher AH (eds) Diseases of the Esophagus. Springer, Berlin Heidelberg New York London Paris Tokyo, pp 232–236CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Siewert JR (1988) Esophageal cancer from the European point of view. Japan J Surg (im Druck)Google Scholar
  12. 12.
    Liebermann-Meffert D, Raschke M, Siewert JR (1988) Die Gefäßarchitektur des Magenschlauches als Oesophagusersatz (in Vorbereitung)Google Scholar
  13. 13.
    Matthews HR, Powell DJ, McConkey CC (1986) Effect of surgical experience on the results of resection for oesophageal carcinoma. Br J Surg 73:621–623PubMedCrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Pichlmaier H, Müller JM, Huber P (1987) Chirurgische Therapie des Plattenepithelcarcinoms des Oesophagus — eingeschränkte Radikalität. Langenbecks Arch Chir (Kongreßbericht) 372:123–128CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Ando N, Shinozawa Y, Ohgami M, Abe O (1988) Necessity for postoperative artificial respiration in esophageal surgery. In: Siewert JR, Hölscher AH (eds) Diseases of the Esophagus. Springer, Berlin Heidelberg New York London Paris Tokyo, pp 213–219CrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Giuli R, Sancho-Garnier H (1986) Diagnostic, therapeutic, and prognostic features of cancers of the esophagus: Results of the international prospective study conducted by the OESO group (790 patients). Surgery 99:614–622PubMedGoogle Scholar
  17. 17.
    Skinner DB (1988) Recent results of esophageal cancer surgery in North America. In: Siewert JR, Hölscher AH (eds) Diseases of the Esophagus. Springer, Berlin Heidelberg New York London Paris Tokyo, pp 645–651CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Siewert JR, Hölscher AH (1988) Treatment of dysphagia in esophageal carcinoma: transthoracic “en-bloc” esophagectomy and reconstruction 48 hours later. Dysphagia (in press)Google Scholar
  19. 19.
    Siewert JR, Hölscher AH, Adolf J, Bartels H, Hölscher M, Weiser HF (1988) Esophageal Cancer: En-bloc esophagectomy with mediastinal lymphadenectomy and esophageal reconstruction with delayed urgency. In: Siewert JR, Hölscher AH (eds) Diseases of the Esophagus. Springer, Berlin Heidelberg New York London Paris Tokyo, pp 427–432CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Siewert JR, Roder JD (1987) Chirurgische Therapie des Plattenepithelcarcinom des Oesophagus -erweiterte Radikalität. Langenbecks Arch Chir (Kongreßbericht) 372:129–139CrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Siewert JR, Adolf J, Bartels H, Hölscher AH, Hölscher M, Weiser HF (1986) Ösophaguskarzinom: transthorakale Ösophagektomie mit regionaler Lymphadenektomie und Rekonstruktion mit aufgeschobener Dringlichkeit. Dtsch Med Wochenschr 111:647–651PubMedCrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1988

Authors and Affiliations

  • J. R. Siewert
    • 1
  1. 1.Chirurgische KlinikTechnischen Universität MünchenMünchen 80Deutschland

Personalised recommendations