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Operationsbehandlung bei akuten Situationen des Morbus Crohn

  • F. W. Eigler
  • R. Lange
  • St. Luetkens
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1988)

Zusammenfassung

Eine restriktive Einstellung gegenüber einer chirurgischen Therapie beim Morbus Crohn kann Patienten, besonders bei Akutsituationen, erheblich gefährden. Die Indikation zum Akuteingriff wie auch das intraoperative Vorgehen unterliegt bei Crohn-Patienten besonderen Regeln. Bei Resektionen sollte sparsam, jedoch makroskopisch im Gesunden reseziert, bei Perforationen reseziert und nicht übernäht werden. Die subtotale Kolektomie ist beim toxischen Megakolon anzustreben, bei Abszessen sollte zunächst die Pig-tail-Katheterdrainage versucht werden. Erfolgt keine Sanierung, muß die Operation erfolgen.

Schlüsselwörter

M. Crohn Operationsindikation Operationstaktik Akutsituation 

Surgical Treatment of Acute Situations in Crohn’s Disease

Summary

A conservative attitude to surgical treatment of Crohn’s disease may endanger patients, lives, especially in acute situations. Indications for emergency operation and intraoperative management are subject to special rules. Resection should be minimal but terminated in a marcoscopically disease-free area. In case of perforation, resection is mandatory; mere sewing closed is inadequate. Subtotal colectomy should be performed in cases of toxic megacolon. Abscesses should be drained using a pig-tail catheter; if the abscesses do not heal, surgery is necessary.

Key words

Crohn’s disease indication for surgery and surgical tactics acute therapy 

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Literatur

  1. 1.
    Alexander-Williams J (1971) The place of surgery in Crohn’s disease. GUT 12:739CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Banks BM, Zetztel L, Richter H (1969) Morbidity and mortality in regional enteritis. Am J dig dis 14:369PubMedCrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Brundet NJ, Dixon JM, Lumsden AB (1985) Free perforation in Crohn’s colitis. A ten year review. Dis Colon Rectum 28:35CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Buzzard AJ, Baker WNW, Needham RRG (1974) Acute toxic dilatation of the colon in Crohn’s colitis. Gut 15:416PubMedCrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Eigler FW, Goebell H, Schaarschmidt K, Dirks E (1985) Die Leistung der Chirurgie im Gesamtplan des M. Crohn. Langenbecks Arch Chir 366:491PubMedCrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Gaebel G, Bockhorn H (1985) Ileus bei Morbus Crohn — Operationszeitpunkt und Operationstaktik. In: Häring R (Hrsg) Ileus, chirurgische und gastroenterologische Praxis, de Gruyter, Berlin New York, S 579Google Scholar
  7. 7.
    Greenstein AJ, Kark AE, Dreiburg DA (1975) Toxic dilatation of the colon in Crohn’s colitis. Am J Gastroenterol 63:117PubMedGoogle Scholar
  8. 8.
    Greenstein AJ, Mann D, Sachar DB, Aufsess AH (1985) Free perforation in Crohn’s disease: I. A survey of 99 cases. Am J Gastroenterol 80:682PubMedGoogle Scholar
  9. 9.
    Javett SL, Brooke BN (1970) Acute dilatation of colon in Crohn’s disease. Lancet 2:126PubMedCrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Katz S, Schulman N, Levin L (1986) Free perforation in Crohn’s disease: A report of 33 cases and review of literature. Am J Gastroenterol 81:38PubMedGoogle Scholar
  11. 11.
    Lorenz D, Thiele H, Reiter J (1987) Massive Blutung beim M. Crohn — eine seltene Komplikation. Zentralbl Chir 112:373PubMedGoogle Scholar
  12. 12.
    Paget ET, Owens MP, Peniston WO (1974) Massive upper gastrointestinal tract hemorrhage: Manifestation of regional enteritis of duodenum. Arch Surg 104:416Google Scholar
  13. 13.
    Peitsch W, Becker HD (1985) Die spezielle Problematik des Ileus bei Morbus Crohn. In: Häring R (Hrsg) Ileus, chirurgische und gastroenterologische Praxis, de Gruyter, Berlin New York, p 571Google Scholar
  14. 14.
    Steinberg DM, Cooke WT, Alexander-Williams J (1973) Free perforation in Crohn’s disease. Gut 14:187PubMedCrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Steinberg DM, Cooke WT, Alexander-Williams J (1973) Abscess and fistula in Crohn’s disease. Gut 14:865PubMedCrossRefGoogle Scholar
  16. 16.
    Winkler R (1985) Ileus bei Morbus Crohn. In: Häring R (Hrsg) Ileus, chirurgische und gastroenterologische Praxis, de Gruyter, Berlin New York, p 563Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1988

Authors and Affiliations

  • F. W. Eigler
    • 1
  • R. Lange
    • 1
  • St. Luetkens
    • 1
  1. 1.Abteilung für Allgemeine ChirurgieUniversitätsklinikum EssenEssen 1Deutschland

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