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Konservative Behandlung akuter Situationen

  • H. Goebell
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1988)

Zusammenfassung

Colitis ulcerosa (C.U.) und Morbus Crohn (M.C.) können Perforation, Abszesse und eine Peritonitis entwickeln. In diesen Fällen kann eine konservative Therapie nur begleitend zum chirurgischen Eingriff sein. Beim toxischen Megacolon ist eine intensive konservative Therapie von Anfang an notwendig. Die Entscheidung zur Operation muß bei fehlender Besserung innerhalb von 24–48 h getroffen werden. Bei M.C. werden häufig ein Subileus oder kompletter Ileus gesehen. Prednison vermag oft diese Situation zu beseitigen, v. a. zusammen mit parenteraler Ernährung. Die Therapie akuter Entzündungsschübe bei C.U. und M.C. ist konservativ mit Salazosulfapyridin oder 5-Aminosalicylsäure und Prednison.

Schlüsselwörter

Colitis ulcerosa M. Crohn akute Situationen konservative Therapie 

Ulcerative Colitis and Crohn’s Disease — Conservative Treatment of Acute Situations

Summary

Ulcerative colitis (UC) and Crohn’s disease (CD) can lead to perforation, abscesses and peritonitis. In such cases conservative treatment should only be secondary to surgery, whereas intensive conservative treatment is needed from the very start in toxic megacolon. The decision to operate must be made within 24–48 h. Partial or complete intestinal obstruction is frequently encountered in CD patients if the ileum is involved. Prednisone treatment can sometimes reverse this condition when combined with parenteral nutrition. Treatment of acute exacerbations of UC and CD is essentially conservative and consists of salazosulfapyridine or 5-aminosalicylic acid and prednisone.

Key words

Ulcerative colitis Crohn’s disease acute situations conservative treatment 

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Literatur

  1. 1.
    Malchow H, Ewe K, Brandes JW, Goebell H, Ehms H, Sommer H, Jesdinsky H (1984) European cooperative Crohn’s Disease Study (ECCDS): results of drug treatment. Gastroenterology 86:249–266PubMedGoogle Scholar
  2. 2.
    Mekjian HS, Switz M, Melnyk CS, Rankin GB, Brooks RK (1979a) Clinical features and natural history of Crohn’s disease. Gastroenterology 77:69–78Google Scholar
  3. 3.
    Miller B (1984) Colitis ulcerosa: konservative Therapie. In: Goebell H, Hotz J, Farthmann EH (Hrsg) Der chronisch Kranke in der Gastroenterologie. Springer, BerlinGoogle Scholar
  4. 4.
    Watkinson G (1986) The medical treatment of acute attacks of inflammatory bowel disease. In: de Dombal FT, Myren J, Bouchier IAD, Watkinson G (eds) Inflammatory bowel disease. University Press, Oxford, p 397Google Scholar

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1988

Authors and Affiliations

  • H. Goebell
    • 1
  1. 1.Medizinische Universitätsklinik, Abteilung GastroenterologieUniversitäts-Klinikum EssenEssen 1Deutschland

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