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Der „Secundäreingriff“ im onkologischen Konzept der Struma maligna

  • F. Kober
  • K. Keminger
Conference paper
Part of the Langenbecks Archiv für Chirurgie book series (DTGESCHIR, volume 1988)

Zusammenfassung

Bei 36,9% der 157 papillären Schilddrüsencarcinome (pap. SD-Ca) und bei 34,9% der 156 follikulären (foll. SD-Ca), operiert zwischen 1979–1987, mußte ein Sekundäreingriff als Voraussetzung zur Radiojodtherapie durchgeführt werden. Ursache für die erst postop. definitive Diagnosestellung war bei pap. SD-Ca der hohe Anteil an kleinen Ca (43 % < 1 cm), bei den foll. SD-Ga die schwierige intraoperative Unterscheidung zwischen atypischen Adenomen und abgekapseltem foll. SD-Ca. (In 45,3%o Gefrierschnitt = grenzwertig.) Tumorresiduen wurden bei invasiven pap. SD-Ca in 22,4%o gefunden, bei foll. SD-Ca in 13,2%, nie bei abgekapselten pap. SD-Ca.

Schlüsselwörter

Schilddrüsencarcinom Sekundäreingriff 

Reoperation in Carcinoma of the Thyroid Gland

Summary

A second operation had to be performed in order to begin radioiodine therapy in 36.9% of 157 patients with papillary carcinoma (PC) of the thyroid gland and in 34.9% of 156 patients with follicular carcinoma (FC), who had had operations between 1979–1987. A definitive diagnosis was made postoperatively due to large proportion of small carcinomas (43 % < 1 cm) in those with PC, and the difficulty of differentiating between atypical adenoma and encapsulated FC (45.3 % of frozen sections were “border line case”). Tumor residuals were found in 22.4% of patients with invasive PC and in 13.2% of patients with FC but never in patients with encapsulated PC.

Key words

Thyroid carcinoma-reoperation radioiodine therapy 

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 1988

Authors and Affiliations

  • F. Kober
    • 1
  • K. Keminger
    • 1
  1. 1.Chirurgische AbteilungKaiserin Elisabeth SpitalWienÖsterreich

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