Skip to main content
  • 1165 Accesses

Zusammenfassung

Die häufigsten gutartigen Weichteiltumoren im Säuglings- und Kleinkindesalter sind Hämangiome. Sie betreffen etwa 2% aller normalgewichtigen Säuglinge. Es ist wichtig, sie von vaskulären Malformationen zu unterscheiden, da diese angeboren sind und weder Wachstums— noch Regressionsphasen [7] aufweisen. Etwa 2/3 sind im Kopfbereich lokalisiert und können damit ein ästhetisches Problem werden. Mit 65–70% ist das weibliche Geschlecht überproportional häufig betroffen. Hämangiome weisen in der Regel eine typische Entwicklung in 3 Phasen auf:

  1. 1.

    Wachstumsphase: 0-maximal 6 Monate

  2. 2.

    Stagnationsphase: 6–12 Monate

  3. 3.

    Remissionsphase: 1–10 Jahre (je nach Endgröße).

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 59.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  1. Achauer BM, Bahattin C, Kam MV van der (1998) Intralesional bare fibre laser treatment of hemangioma of infancy. Plast Reconstr Surg 10:1212–1213

    Google Scholar 

  2. Bennet ML, Fleischer AB, Chamlin SL, Frieden IJ (2001) Oral corticosteroid use is effective for cutaneous hemangiomas. Arch Dermatol 137:1208–1213

    Google Scholar 

  3. Berlien HP, Philipp C, Waldschmidt J (1986) Technique and clinical results of Nd-YAG laser: treatment of hemangiomas and AV-malformations. Lasers Surg Med 6:68

    Google Scholar 

  4. Djawari D, Cremer HJ (1993) Kontaktkryochirurgische Frühbehandlung des Säuglingshämangiom. Aktuelle Dermatol 19:317–321

    Google Scholar 

  5. Drolet BA, Esterly NB, Frieden IJ (1999) Hemangiomas in children. N Engl J Med 341:173–181

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Hohenleutner U (2002) Möglichkeiten und Grenzen der Lasertherapie. In: Landthaler M, Hohenleutner U, Vogt T (Hrsg) Benigne Gefäßfehl-und Neubildungen der Haut. Blackwell, Berlin, S 91–98

    Google Scholar 

  7. Mulliken JB, Glowacki J (1982) Hemangiomas and vascular malformations in infants and children: a classification based on endothelial characteristics. Plast Reconstr Surg 69:412–422

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2010 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Grantzow, R. (2010). Differenzialtherapie von Hämangiomen. In: Pourhassan, S., Sandmann, W. (eds) Gefäßerkrankungen im Kindes- und Jugendalter. Steinkopff. https://doi.org/10.1007/978-3-7985-1760-8_9

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-7985-1760-8_9

  • Publisher Name: Steinkopff

  • Print ISBN: 978-3-7985-1759-2

  • Online ISBN: 978-3-7985-1760-8

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics