Skip to main content

Diabetes mellitus in der Schwangerschaft

  • Chapter
  • First Online:
Book cover Therapiehandbuch Gynäkologie und Geburtshilfe
  • 4845 Accesses

Zusammenfassung

Insgesamt 6,3 % aller Schwangeren in 2016 hatten einen Diabetes mellitus (DM), davon einen Gestationsdiabetes (GDM) in 5,38 %. Jede Schwangere sollte zwischen der 24. und 28. Schwangerschaftswoche mit einem 75 g-Glukosetoleranztest auf einen GDM untersucht werden. Schwangere mit bekanntem DM sollten bereits präkonzeptionell eine normnahe Blutzuckereinstellung anstreben. Humaninsulin ist die Therapie der Wahl. Eine vorherige Therapie mit Insulin aspart oder Insulin lispro kann fortgesetzt werden. Langwirksame Analoginsuline sollten durch NPH-Insulin ersetzt werden. Orale Antidiabetika und GLP-1-Analoga sind kontraindiziert. Bei Schwangeren mit GDM reicht meist eine diabetesgerechte Ernährung aus. Regelmäßige Blutzuckerkontrollen während der Schwangerschaft sind obligat (mittlere Blutglukose 90–110 mg/dl). Die Raten für Frühgeburten, Fehlbildungen und Frühaborte sind erhöht. Risiken für Neugeborene sind: Hypoglykämien, Elektrolytentgleisungen, Organreifungsstörungen. Innerhalb von 10 Jahren entwickeln 35–60 % der Patientinnen mit GDM einen DM.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 89.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 119.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Literatur

  • Colquitt J, Green C, Sidhu M, Hartwell D, Waugh N (2004) Clinical and cost-effectiveness of continuous subcutaneous insulin infusion for diabetes. HTA 8:1–171

    Google Scholar 

  • Crowther C, Hiller J, Moss J, McPhee A, Jeffries W, Robinson J (2005) Effect of treatment of gestational diabetes mellitus on pregnancies. N Engl J Med 352:2477–2486

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Gestationsdiabetes (GDM) – Diagnostik, Therapie und Nachsorge (2017). Praxis-Leitlinien der Deutschen Diabetes-Gesellschaft (DDG) und der Deutschen Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (DGGG). Diabetologie 12 (2):218‒232

    Google Scholar 

  • Pettitt DJ, Ospina P, Howard C et al (2007) Efficacy, safety and lack of immunogenicity of insulin aspart compared with regular human insulin for women with gestational diabetes mellitus. Diabet Med 24:1129–1135

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Schaefer-Graf U, Kjos S, Bühling K, Henrich W, Brauer M, Heinze T, Dudenhausen J, Vetter K (2003) Amniotic Fluid Insulin levels and Fetal Abdominal circumference at time of Amniocentesis in Pregnancies with Diabetes. Diabet Med 20:349–354

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Wyatt J, Frias L, Hoyme H et al (2005) Congenital anomaly rate in offspring of mothers with diabetes treated with insulin lispro during pregnancy. Diab Med 22:803–807

    Article  CAS  Google Scholar 

Weiterführende Literatur

  • AG Diabetes und Schwangerschaft der Deutschen Diabetes-Gesellschaft, AG für Geburtshilfe und Pränatalmedizin in der DGGG, und Deutsche Gesellschaft für Perinatale Medizin (2017) S3-Leitlinie Gestationsdiabetes (GDM) – Diagnostik, Therapie und Nachsorge. AWMF-Leitlinienregister Nr. 057/008, letzte Überarbeitung 9/2017

    Google Scholar 

  • American Diabetes Association (2017) Management of diabetes in pregnancy. Diabetes Care 40(Suppl 1):14–119

    Google Scholar 

  • Beck P, Daughaday W (1967) Human placental lactogen: studies of its acute metabolic effects and disposition in normal man. J Clin Invest 46:103

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Best R, Chakravarthy U (1997) Diabetic retinopathy in pregnancy. Br J Opthalmol 81:249–251

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Biesenbach G, Grafinger P, Zazgornik J Stoger H (2000) Perinatal complications and three-year follow up of infants of diabetic mothers with diabetic nephropathy stage IV. Ren Fail 22:573‒580

    Google Scholar 

  • Carr D, Koontz G, Gardelia C, Holing E, Brateng D, Brown Z, Easterling T (2006) Diabetic nephropathy in pregnancy: suboptimal hypertensive control associated with preterm delivery. Am J Hypertens 19:513–519

    Article  Google Scholar 

  • Confidential enquiry into maternal and child health (2005) Pregnancy in women with type 1 and type 2 diabetes in 2002‒03, England, Wales, and Northern Ireland. CEMACH, London

    Google Scholar 

  • Deutsche Diabetes-Gesellschaft (2010) Praxis-Leitlinien der Deutschen Diabetes-Gesellschaft. Diabetologie. Diabetol Stoffwech 4(2):176–182

    Google Scholar 

  • Diabetes Prevention Program Research Group (2002) Reduction in the incidence of type 2 diabetes with life-style intervention or Metformin. N Engl J Med 346:393–403

    Article  Google Scholar 

  • Ekbom P, Damm P, Feldt-Rasmussen B, Feldt-Rasmussen U, Molvig J, Mathiesen E (2001) Pregnancy outcome in type 1 diabetic women with microalbuminuria. Diabetes Care 24:1739–1744

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Füchtenbusch M, Ziegler A, Hummel M (2006) Differentialdiagnostik des Gestationsdiabetes: Welches Risiko besteht für einen Typ-1- oder Typ-2-Diabetes nach der Schwangerschaft? Geburtsh Frauenheilk 66:947–951

    Article  Google Scholar 

  • Hammes H (2005) Diabetische Retinopathie. In: Nauck M, Brabant G, Hauner H (Hrsg) Kursbuch Diabetologie. Kirchheim, Mainz, S 58‒64

    Google Scholar 

  • IQTIG (2017) IQTIG Bundesauswertung zum Erfassungsjahr 2016, Geburtshilfe. Erstellt am: 12.07.2017. IQTIG – Institut für Qualitätssicherung und Transparenz im Gesundheitswesen, Berlin. http://www.igtig.org. Zugegriffen: 9. Dez 2017

  • Jovanovic L, Ilic S, Pettitt DJ et al (1999) Metabolic and immunologic effects of insulin lispro in gestational diabetes. Diabetes Care 22:1422–1427

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Jovanovic L, Knopp R, Brown Z et al (2001) Declining insuline requirement in the late first trimester of diabetic pregnancy. Diabetes Care 24:1130–1136

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Jovanovic L, Knopp R, Kim H, Cefalu W, Zhu X, Lee Y, Simpson J, Mills J for the Diabetes in Early Pregnancy Study Group (2005) Elevated pregnancy losses at high and low extremes of maternal glucose in early normal and diabetic pregnancy. Evidence for a protective adaption in diabetes. Diabetes Care 28:1113–1117

    Article  Google Scholar 

  • Khoury J, Miodovnik M, LeMasters G, Sibai B (2002) Pregnancy outcome and progression of diabetic nephropathy. What’s next? J Matern Fetal Neonatal Med 11:238–244

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Kirwan J, Hauguel-De Mouzon S, Lepercq J et al (2002) TNF-α is a predictor of insulin resistance in human pregnancy. Diabetes 51:2207–2213

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Klein B, Moss S Klein R (1990) Effect of pregnancy on progression of diabetic retinopathy. Diabet Care 13:34‒40

    Google Scholar 

  • Kleinwächter H et al (2017) Diabetes mellitus und Schwangerschaft. Diabetologe 12(2):S233–S241

    Google Scholar 

  • Körner U, Rösch R (2004) Physiologische und metabolische Veränderungen in Schwangerschaft und Stillzeit. In: Körner U, Rösch R (Hrsg) Ernährungsberatung in Schwangerschaft und Stillzeit. Hippokrates, Stuttgart, S 19‒26

    Google Scholar 

  • Ladner H, Danielsen B, Gilbert W (2005) Acute myocadial infarction in pregnancy and the puerperium: a populationbased study. Obstet Gynecol 105:480–484

    Article  Google Scholar 

  • Langer O, Levy J, Brustman L, Anyaegbunam A, Merkatz R, Divon M (1989) Glycemic control in gestational diabetes mellitus – how tight is tight enough: small for gestational age versus large for gestational age? Am J Obstet Gynecol 161:646–653

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Langer O, Conway D, Berkus M, Xenakis E, Gonzales O (2000) A comparison of glyburide and insulin in women with gestational diabetes mellitus. N Engl J Med 343:1134–1138

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Langer O, Yogev Y, Xenakis E, Brustman L (2005) Overweight and obese in gestational diabetes: the impact on pregnancy outcome. Am J Obstet Gynecol 192:1768–1776

    Article  Google Scholar 

  • Leitlinie der Gesellschaft für Neonatologie und Pädiatrische Intensivmedizin der Deutschen Gesellschaft für Perinatale Medizin, Deutschen Diabetes Gesellschaft, Deutsche Gesellschaft für Kinder- und Jugendmedizin, Deutsche Gesellschaft für Gynäkologie und Geburtshilfe (2017) Betreuung von Neugeborenen diabetischer Mütter. AWMF-Leitlinienregister Nr. 024/006, letzte Überarbeitung 7/2017

    Google Scholar 

  • Löbner K, Knopff A, Baumgarten A et al (2006) Predictors of postpartum diabetes in women with gestational diabetes mellitus. Diabetes 55:792–797

    Article  Google Scholar 

  • Major C, de Veciana M, Weeks J, Morhan M (1998) Recurrence of gestational diabetes: who is at risk? Am J Obstet Gynecol 179:1038–1042

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Martinez-Frias M, Frias JP, Bernejo E, Rodriguez-Pinilla E, Prieto L, Frias JL (2005) Pre-gestational maternal body mass index predicts an increased risk of congenital malformations in infants of mothers with gestational diabetes. Diabet Med 22:775–781

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Reece E, Leguizamon G, Homko C (1998) Pregnancy performance and outcome associated with diabetic nephropathy. Am J Perinatol 15:413–421

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Rowan J, Hague W, Goa W et al for the MiG Trial Investigators (2008) Metformin versus insulin for the treatment of gestational diabetes. N Engl J Med 358:2003–2015

    Google Scholar 

  • Schaefer-Graf U, Kjos S, Fauzan O et al (2004) A randomized trial evaluating a predominately fetal growth-based strategy to guide management of gestational diabetes in caucasian women. Diabetes Care 27:297–302

    Article  Google Scholar 

  • Stotland N, Cheng Y, Hopkins L, Caughey A (2006) Gestational weight gain and adverse neonatal outcome among term infants. Obstet Gynecol 108:635–643

    Article  Google Scholar 

  • The HAPO Study Cooperative Research Group (2008) Hyperglycemia and adverse pregnancy outcomes. N Engl J Med 358:1991–2002

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Thomas Vollmer .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2020 Springer-Verlag GmbH Deutschland, ein Teil von Springer Nature

About this chapter

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this chapter

Vollmer, T., Poppe, C. (2020). Diabetes mellitus in der Schwangerschaft. In: Wacker, J., Sillem, M., Bastert, G., Beckmann, M. (eds) Therapiehandbuch Gynäkologie und Geburtshilfe. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-59809-2_11

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-59809-2_11

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-59808-5

  • Online ISBN: 978-3-662-59809-2

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics