Skip to main content

Spezielle postoperative und postinterventionelle hämostaseologische Medikation

  • Chapter
  • First Online:
  • 412 Accesses

Part of the book series: Springer Reference Medizin ((SRM))

Zusammenfassung

Patienten nach gefäßchirurgischen Operationen/ Interventionen sind nicht nur dem Risiko eines Verschlusses der Rekonstruktion ausgesetzt, sondern auch einem erhöhten Risiko für Schlaganfall, Herzinfarkt oder vaskulären Tod.

Die gerinnungsaktiven Substanzen müssen deshalb angepasst an das individuelle Blutungsrisiko und das Risiko des Verschlusses der Rekonstruktion eingesetzt werden.

Die Absicherung durch Evidenz Studien der Klasse I ist in der Regel nicht gegeben, so dass ein individuelles Konzept mit den Patienten besprochen werden muss, der insbesondere auch über Nebenwirkungen informiert werden muss.

Für das Blutungsrisiko können der HAS Bled Score oder der Atria Score verwendet werden. Die Behandlung mit Vitamin K Antagonisten (therapeutische Antikoagulation) bleibt Sondersituationen vorbehalten (RE-Verschluss, pedale Rekonstruktionen). Auch venöse kniegelenksübergreifende Rekonstruktionen können mit TAH behandelt werden, insbesondere bei Aneurysma Patienten oder Patienten mit guten Abstromgefäßen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution.

Buying options

Chapter
USD   29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD   389.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD   399.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Learn about institutional subscriptions

Literatur

  • ACTIVE Investigators (2009) Effect of clopidrogel added to aspirin in patients with aterial fibrillation. N Engl J Med 360:2066–2078

    Article  Google Scholar 

  • An SJ et al (2017) Epidemiology, risk factors, and clinical features of intracerebral hemorrhage: an update. J Stroke 19:3–10

    Article  Google Scholar 

  • Anand S et al (2007) Oral anticoagulants and antiplatelet therapy and peripheral arterial disease. N Engl J Med 357(3):217–227

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Belch JF et al (2010) Results of the randomized placebo-controlled clopidogrel and acetylsalicylic acid in bypass surgery for peripheral arterial disease (CASPAR) trial. J Vasc Surg 52:825–833

    Article  Google Scholar 

  • Cassar K et al (2005) Randomized clinical trial of the antiplatelet effects of aspirin/clopidrogel combination versus aspirin alone after lower limb angioplasty. Br J Surg 92:159–165

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Flaherty ML et al (2008) Warfarin use leads to larger intracerebral haematomas. Neurology 71:1084–1089

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Foody JM (2017) Refusing the risk off stroke in elderly patient with non valvular aterial fibrillation: practical guide for clinicians. Clin Interv Aging 12:175–187

    Article  CAS  Google Scholar 

  • van Hattum ES (2011) Medical treatment after peripheral bypass surgery over the past decade. Eur J Vasc Endovasc Surg 41:805–813

    Article  Google Scholar 

  • He J et al (1998) Aspirin and risk off hemorrhagic stroke: a meta-analysis of randomized controlled trials. JAMA 280:1930–1935

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Lambertz M et al (2012) Bleeding after initiation of multiple antithrombotic drugs including triple therapy in atrial fibrillation patients following myocardial infarction and coronary intervention. Circulation 126:1185–1193

    Article  Google Scholar 

  • Lambertz M et al (2013) Oral anticoagulation and antiplatelet in atrial fibrillation patients after myocardial infarction and coronary intervention. J Am Coll Cardiol 62:981–989

    Article  Google Scholar 

  • Pomposelli FB et al (2003) A decade of experience with dorsalis pedis artery bypass: analysis of outcome in more than 1000 cases. J Vasc Surg 37:307–315

    Article  Google Scholar 

  • Robertson L et al (2012) Antiplatelet and anticoagulant drugs for prevention of restenosis/reocclusions following peripheral endovascular treatment. Cochrane Database Syst Rev (8):CD002071

    Google Scholar 

  • Schmiedl S et al (2013) Bleeding complications and liver injuries during phenprocoumon treatment – a multicentre prospective observational study in internal medicine departments. Dtsch Arztebl Int 110(14):244–252

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Schulmann S et al (2005) Definition of major bleeding in clinical investigations of antihemostatic medicinal products in non-surgical patients. J Thromb Haemost 3:692–694

    Article  Google Scholar 

  • Zalewski J et al (2016) Antithrombotic management in patients with percutaneous coronary interventions requiring oral anticoagulation. Adv Int Cardiol 12(4):290–302

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Johannes N. Hoffmann .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2020 Springer-Verlag GmbH Deutschland, ein Teil von Springer Nature

About this chapter

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this chapter

Hoffmann, J.N. (2020). Spezielle postoperative und postinterventionelle hämostaseologische Medikation. In: Debus, E., Gross-Fengels, W. (eds) Operative und interventionelle Gefäßmedizin. Springer Reference Medizin. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-53380-2_11

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-53380-2_11

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-53378-9

  • Online ISBN: 978-3-662-53380-2

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics