Summary
In 53 patients the time needed for performing and analysing a computerized manometry was measured using an eight-channel catheter with five sequential and four radial sideholes (5–5-5–5-0–0-0–5). Standard step-by-step withdrawal using the five sequential sideholes was compared to withdrawal using the four radial sideholes. Manual analysis of the manometry printout was compared to an on-screen analysis using commercial software support. Four-channel radial withdrawal was significantly quicker than five-channel sequential withdrawal (10.2±2.3 min vs 18.3±3.1 min, p<0.001). The time needed for analysing the manometry results on-screen was significantly shorter than for analysing the printout (6.9±0.9 min vs 10.2±2.2 min, p <0.002). The results for the characteristics of the lower esophageal sphincter (LES) were equal with both methods. Postoperative manometry 1 year following laparoscopic fundoplication showed a significant improvement of LES characteristics in the first ten patients.
Key words
Schlüsselwörter
Zusammenfassung
Bei 53 Patienten wurde der Zeitaufwand für die Durchführung und Auswertung einer EDV-Manometrie ermittelt. Es wurde ein 8 Kanal Katheter mit 5 sequentiellen und 4 radiären Öffnungen verwendet (5–5-5–5-0–0-0–5). Eine Rückzugsmano-metrie mit den 5 sequentiellen Katheteröffnungen wurde mit einem Rückzug mit den 4 radiären Kanälen und die manuelle Auswertung der Kurvenausdrucke mit einer softwareunterstützten Analyse am Monitor verglichen. Die radiäre 4 Kanal Rückzugsmano-metrie war schneller durchführbar als die sequentielle 5 Kanal Manometrie (10,2 ± 2,3 min vs. 18,3 ±3,1 min, p<0,001). Der Zeitaufwand für die on screen Analyse war geringer als für die Auswertung am Kurvenausdruck (6,9 ±0,9 min vs. 10,2 ±2,2 min, p< 0,002). Die Ergebnisse der Charakteristika des UÖS waren mit beiden Verfahren identisch. Die postoperative Kontrolle nach 1 Jahr zeigte eine signifikante Verbesserung der manometrischen Charakteristika des UÖS nach lap. Fundoplikatio bei den ersten 10 Patienten.
Key words
Schlüsselwörter
This is a preview of subscription content, log in via an institution.
Buying options
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Learn about institutional subscriptionsAuthor information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1996 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Dreuw, B., Tittel, A., Schippers, E., Schumpelick, V. (1996). EDV-Manometrie mit optimiertem Protokoll: ein wichtiger Parameter zur Indikation und Qualitätskontrolle der laparoskopischen Fundoplikatio. In: Hartel, W. (eds) Wahrung des Bestandes, Wandel und Fortschritt der Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1996. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-80295-9_412
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-80295-9_412
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-61617-7
Online ISBN: 978-3-642-80295-9
eBook Packages: Springer Book Archive