Summary
In this study the results of simple closure of perforated peptic ulcers were investigated. A total of 50% of the 84 patients operated from 1.1.1988 to 31.12.1993 were over 60 years old. Severe comorbidity was reported in 80% of the patients. Most of them suffered from cardiovascular diseases or malignancies. A total of 76/84 were treated by simple closure followed by medical therapy of the ulcer. Complications occurred in 58%, while the lethality rate was 26%. A total of 19/56 discharged patients died within 5 years due to their comorbidity. Only 15% of 47 patients who were followed-up for 2–7 years suffered from recurrent ulcers. We conclude that perforated peptic ulcers should be treated routinely by simple closure. Definitive ulcer surgery is only indicated for patients who meet the criteria for elective ulcer surgery (when medical treatment is ineffective or impossible).
Zusammenfassung
Diese Studie untersucht die Ergebnisse nach einfacher Übernähung peptischer Ulzera. Die Hälfte der 84 vom 1.1.1988 bis 31.12.1993 operierten Patienten war über 60 Jahre alt, bei 80% lag eine schwere Komorbidität vor, meist kardiovaskuläre Erkrankungen oder Malignome. 76mal wurde das Ulkus übernäht und anschließend medikamentös behandelt. Die Komplikationsrate lag bei 58%, die Letalität bei 26%. 19/56 aus der Klinik Entlassenen verstarben innerhalb von 5 Jahren an ihren Begleiterkrankungen. Ulkusrezidive waren mit 15% (bei 47 Nachuntersuchten) selten. Wir schließen daraus, daß die Ulkusperforation in der Regel mit der einfachen Übernähung und medikamentöser Therapie behandelt werden sollte. Eine definitive Ulkusoperation sollte nur dann durchgeführt werden, wenn die Indikation zur elektiven Ulkusoperation (Versagen/Unmöglichkeit der medikamentösen Therapie) gegeben ist.
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Eggstein, S., Finke, M., Rückauer, K., Farthmann, E.H. (1996). Perforiertes Gastroduodenalulkus: Ergebnisse nach Übernähung. In: Hartel, W. (eds) Wahrung des Bestandes, Wandel und Fortschritt der Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1996. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-80295-9_390
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