Zusammenfassung
Das Multiorganversagen, die terminale Phase septischer Sekundärkomplikationen bei Polytraumatisierten, stellt ein multifaktorielles Geschehen dar und ist bis heute mit einer Letalität von 40–70% Haupttodesursache auf chirurgischen und anästhesiologischen Intensivstationen.
Vortrag wurde in der Forum-Sitzung gehalten
This is a preview of subscription content, log in via an institution.
Buying options
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Learn about institutional subscriptionsLiteratur
Border JR (1992) Multiple systems organ failure. Ann Surg 216:111 – 116
Deitch EA (1990) Gut Failure: Its role in the multiple organ failure syndrome. Aus: Multiple Organ Failure. Pathophysiology and basic concepts of therapy. Thieme Verlag, S. 40–49
Fink MP (1991) Gastrointestinal mucosal injury in experimental models of shock, trauma and sepsis. Crit Care Med 19:627–641
Schlag G, Redl H (1988) Neue Erkenntnisse der Pathogenese des Schockgeschehens in der Traumatologie. Unfallchir 14:3–11
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1996 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Brune, E., Brand, J., Muhr, G. (1996). Klinische Effektivität einer nicht-selektiven Darmdekontamination zur Sepsisprophylaxe bei Polytraumatisierten. In: Hartel, W. (eds) Wahrung des Bestandes, Wandel und Fortschritt der Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1996. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-80295-9_250
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-80295-9_250
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-61617-7
Online ISBN: 978-3-642-80295-9
eBook Packages: Springer Book Archive