Summary
Pre- and/or postoperative chemotherapy is highly effective in the treatment of pediatric malignancies and has modified surgical strategies significantly. (1) In childhood abdominal Non-Hodgkin-Lymphomas early chemotherapy has a definite priority over extended excisions. (2) In hepatoblastomas, radical excision is essential for effecting a cure. However, in the case of an advanced tumor, it is wise to start treatment with chemotherapy and then to perform surgery. (3) Pre-operative chemotherapy in Wilms’ tumors effects a “down staging”, which allows therapy reduction and omission of postoperative radiotherapy in the majority of cases.
Zusammenfassung
Die große Bedeutung (neo-)adjuvanter Therapie in der Kinderonkologie und ihr Einfluß auf die chirurgische Strategie wird an drei Beispielen erläutert: (1) Beim abdominalen Non-Hodgkin-Lymphom tritt die Operation gegenüber der zeitnahen Chemotherapie in den Hintergrund. (2) Beim Hepatoblastom ist zwar die radikale Excision unverzichtbar, jedoch ist die Resektion beim fortgeschrittenen Tumor erst nach einer prä-operativen Chemotherapie anzusetzen. (3) Beim Wilms-Tumor bewirkt die präoperative Chemotherapie ein „down-staging“ und ermöglicht dadurch eine segensreiche Therapiereduktion.
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© 1996 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
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Mildenberger, H. (1996). Onkologische Chirurgie bei Malignomen im Kindesalter. Einfluß adjuvanter/neoadjuvanter Methoden. In: Hartel, W. (eds) Wahrung des Bestandes, Wandel und Fortschritt der Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1996. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-80295-9_13
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DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-80295-9_13
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