Summary
The results of selected elective and emergency operations of patients treated in the surgical department of Bonn University in 1994 and 1995 are presented and compared to the ASA-score. It was possible to show that old age itself is not a contraindication for major surgical interventions but that lethality mainly depends on concurrent diseases, i.e. the biological age. The numeric age is not an important factor. Physiological ageing only leads to diminished functional capacity, which can be partly compensated by more intensive care combined with early medical treatment.
An age-specific factor which cannot be measured is the psychosocial age, the mental health. Mental health has an important influence on surgery in the aged patient.
Zusammenfassung
Es werden die Ergebnisse von ausgewählten Elektiv- und Notfalloperationen der Patienten, die 1994 und 1995 an der Chirurgischen Universitätsklinik Bonn behandelt wurden, dargelegt und in Korrelation zur ASA-Klassifikation gesetzt. Es zeigt sich dabei, daß das Alter keine Kontraindikation für große chirurgische Eingriffe darstellt und die Letalität im wesentlichen von den Begleiterkrankungen, d.h. dem biologischen Alter des Patienten, abhängt. Das numerische Alter ist kein entscheidender Faktor. Es führt lediglich durch die physiologischen Alterungsvorgänge zu verminderten Funktionreserven, die durch intensivere Überwachung mit früher internistischer Behandlung zum Teil kompensiert werden können. Ein alterstypischer Faktor, der sich jedoch nicht messen läßt, ist das psychosoziale Alter, die seelische Gesundheit. Das psychosoziale Alter hat großen Einfluß auf den Erfolg einer Operation beim alten Menschen.
Access this chapter
Tax calculation will be finalised at checkout
Purchases are for personal use only
Preview
Unable to display preview. Download preview PDF.
Literatur
Angaben des Statistischen Bundesamtes Wiesbaden. Allgemeine Sterbetafel
Bittner R, Schirrow H, Butters M, Roscher R, Krautzberger W, Oetinger W, Beger HG (1985) Total gastrectomy. Arch Surg 120:1120–1125
Bromley PN, Hilmi I, Tan KC, Williams R, Potter D (1994) Orthotopic liver transplantation in patients over 60 years old. Transplantation 58:800–803
Böcker F (1993) Psychiatrische Aspekte bei operativer Therapie im höheren Lebensalter. Versicherungsmedizin 45:22–24
Clevert, H-D, Ostach W, Rohleder-Telkamp B, Schober H-J (1991) Chirurgie im hohen Lebensalter. Z Gerontol 24:138–142
Djokovic JL, Hedley-Whyte J (1979) Prediction of outcome of surgery and anaesthesia in patients over 80. JAMA 242:2301–2306
Eigler FW (1994) Grenzen der Intensivmedizin beim alten Patienten. Zentralbl Chir 119:179–183
Fong Y, Blumgart LH, Fortner JG, Brennan MF (1995) Pancreatic or liver resection for malignancy is safe and effective for the elderly. Ann Surg 222:426–437
Gastinger I, Köckerling F (1994) Laparoskopische Operationen im Alter. Zentralbl Chir 119:428–431
Ginsbach Ch, Riemann JF (1992) Palliative minimal invasive Therapie beim inoperablen alten Menschen. Z Gerontol 25:319–324
Heiss HW, Illhardt FJ (1993) Intensivmedizinische Maßnahmen beim älteren Menschen: ethische Überlegungen zur Indikationsstellung. Intensivmed 30:343–349
Hosking MP, Warner MA, Lobdell CM, Offord P, Melton III J (1989) Outcomes of surgery in patients 90 years of age and older. JAMA 261:1909–1915
Lang R, Thiele H, Gai H (1993) Laparoskopische Cholezystektomie bei alten Patienten. Minimal invasive Chir 2:4–8
Marx GF, Maeto CV, Ocking LR (1973) Computer analysis of postanaesthetic deaths. Anaesthe-siology 39:54
Maehara Y, Oshiro T, Oiwa H, Oda S, Baba H, Akazawa K, Sugimachi K (1995) Gastric carcinoma in patients over 70 years of age. Br J Surg 82:102–105
Klein S, Kunath U (1996) Chirurgie im Alter. Zentralbl Chir 121:8–13
Krass E, Schwermann R, Henneberg T (1983) Alter als Risikofaktor beim chirurgischen Eingriff: Gibt es verbindliche Grenzen? Langenbecks Arch Chir (Kongreßbericht 1983) 361:256–261
Prisbesky M, Schmidt WU, Schnorrer M, Röher H-D (1995) Risikofaktoren der Alterschirurgie beim kolorektalen Karzinom. Akt Chir 30:132–135
Röher H-D (1984) Chirurgie im höheren Lebensalter: Beurteilungskriterien für die Operationsindikation. Chirurg 55:75–77
Roerbaek-Madson M, Dupont G, Kristensen K, Holm T, Soerensen J, Dahger H (1992) General surgery in patients aged 80 years and older. Br J Surg 79:1216–1218
Schwab M, Schmid M, Schwall G, Trede M (1995) Operative Therapie des Pankreas- und periam-pullären Karzinoms beim älteren Patienten über 70? Akt Chir 30:192–195
Unertl K, Bein T (1991) Ist Alter an sich ein Anästhesierisiko? In: Der geriatrische Patient in der Anästhesie, Anästhesie und Intensivmedizin Bd 217; Hrsg: Van Ackeren, List, Albrecht. Springer-Verlag Berlin-Heidelberg-New York, S 36–44
Author information
Authors and Affiliations
Editor information
Editors and Affiliations
Rights and permissions
Copyright information
© 1996 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
About this paper
Cite this paper
Decker, P., Hirner, A., Buermann, J., Busch, H., Lauschke, H. (1996). Chirurgie beim alten Menschen — Umfang und Stellenwert in der Chirurgie. In: Hartel, W. (eds) Wahrung des Bestandes, Wandel und Fortschritt der Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1996. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-80295-9_110
Download citation
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-80295-9_110
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-61617-7
Online ISBN: 978-3-642-80295-9
eBook Packages: Springer Book Archive