Summary
PEG is an effective means of providing alimentation to patients who are unable to swallow and for gastrointestinal decompression in patients with chronic postduodenal obstruction. The procedure (FRENTA® PEG-SET) was performed in 56 patients (oropharyngeal cancer 19 (33.9%), proximal esophageal cancer 7 (12.5%), polytrauma 12 (21.4%), neurologic disorders 8 (14.3%) and postduodenal obstruction 10 (17.9%) with one bleeding complication following needle insertion without sufficient translumination and minor local infections in 8.9%. In cases of obstruction the PEG catheter was replaced 7 days later by an 18 French balloon catheter, pulled through by thread and bougie. Preexistent esophagitis was successfully treated by syringe-administered TAGAGEL® (4×7 ml +3 ml H2O/day).
Zusammenfassung
Die PEG ist ein effektives Verfahren zur enteralen Ernährung von Patienten mit Schluckstörungen sowie zur Dekompression bei chronischen therapieresistenten Ileuszuständen. Wir setzten das Verfahren (FRENTA® PEG) bei 56 Pat. ein (Oropharynx-Ca. 19 (33,9%), prox. Ösophagus-Ca. 7 (12,5%), Polytrauma 12 (21,4%), neurolog. Erkrankung 8 (14,3%) und Dekompression 10 (12,9%). Wir sahen 1 Blutungskomplikation und in 8,9% geringe lokale Infektionen. Zur Dekompression wurde der PEG-Kath. später gegen einen 18 Ch Ballon-Kath. ausgetauscht. Die bei allen Pat. während der PEG diagnostizierte Ösophagitis therapierten wir erfolgreich mit TAGAGEL® (4×7 ml +3 ml H2O/Tag.).
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© 1988 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
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Lepsien, G., Lepsien, K., Lüdtke, F.E. (1988). Die endoskopisch kontrollierte Gastrostomie (PEG) bei mechanischen und funktionellen Schluckstörungen. In: Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1988. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-48161-1_333
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DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-48161-1_333
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
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