Summary
Spontaneous pneumothorax is a common cause for hospitalisation (172 patients in 1978 – 1987, Department of Surgery, General Hospital, Kaiserslautern). The management of pneumothorax by chest tube drainage with underwater seal or continuous aspiration was successful in 91.8% of all patients. Operative treatment was necessary in 4.6%. Tube treatment failed in patients without chronic pulmonary disease if the position was wrong, if the drain was clogged up or if the tube remained less than 5 days. Thoracotomy was indicated in cases of persistent air leakage or recurrent pneumothorax.
Zusammenfassung
Der Spontanpneumothorax ist eine häufige Erkrankung (Chirurgische Klinik, Kaiserlautern: 172 Pat. 1978–1987). In der Mehrzahl der Fälle führt eine Drainagetherapie zum Erfolg, zu der wir PVC-Drains von mindestens 20 Ch. verwenden. Wir beobachteten bei 8,2% der Patienten Rezidive, 4,6% der Patienten mußten operativ versorgt werden. Vermeidbare Fehler einer konservativen Drainagebehandlung sind: Falsche Lokalisation, Verstopfung des Drains, Liegedauer des offenen Drains unter 5 Tagen nach Reexpansion der Lunge. Die Indikation zur Operation sehen wir bei Therapieversagern und Rezidiven.
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© 1988 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
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Naber, M., Overbeck, W. (1988). Grundzüge für die Behandlung des Spontanpneumothorax/Principles of Treatment of Spontaneous Pneumothorax. In: Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1988. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-48161-1_296
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DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-48161-1_296
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
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