Summary
Since June 1981, 48 patients with anal carcinoma (31 primary cancers, 17 recurrences) were treated by a multimodal therapy of radiochemotherapy (40 Gy day 1 through 28, mitomycine С 10 mg/m2 day 1, 5-Fu 1000 mg/m2 day 1 through 5) and surgery. The survival rates were calculated by the Kaplan-Meyer method. The 5-year survival rate of patients with primary carcinoma after undergoing abdominoperineal extirpation (n = 14) was 100%; after local excision (n = 4) 75% and if surgery was refused (n = 13) 38%. In T3/T4-tumors, NED was found after 5-years survival in 70% undergoing surgery (и = 10) and in 43% without surgery (n = 7). At this time, we still recommend radical surgery within the combined treatment policy for T3/T4-tumors.
Zusammenfassung
48 Patienten (31 Primärtumore, 17 Rezidive) wurden seit 6/81 mit Radiochemotherapie (40 Gy Tag 1 – 28, Mitomycin С 10 mg/m2 Tag 1, 5-Fu 1000 mg/m2 Tag 1–5) behandelt. Die Überlebensraten (ULR) wurden nach Kaplan-Meyer errechnet’. Bei 14 Patienten mit Primärtumoren wurde anschließend die abd.-perin. Exstirpation (5 Jahre-ULR: 100%), bei 4 Patienten eine lokale Probeexcision (5-Jahre-ULR: 75%) durchgeführt, 13 Patienten verweigerten jeden Eingriff (5-J.-ULR: 38%). Die rezidivfreie 5-Jahres Überlebensrate war 70% bei T3/T4-Tumoren nach zusätzlicher Operation (и = 10) und 43% bei T3/T4-Tumoren ohne chirurgischen Eingriff (n = 7). Bei T3/T4-Tumoren sehen wir derzeit noch die Indikation zur kombinierten radikalen chirurgischen Behandlung.
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© 1988 Springer-Verlag Berlin Heidelberg
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Denecke, H., Roloff, R., Sutter, T. (1988). Kombinierte Radiochemotherapie des Analkarzinoms: Erhalt der Kontinenz?. In: Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1988. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-48161-1_131
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DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-48161-1_131
Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg
Print ISBN: 978-3-540-50433-7
Online ISBN: 978-3-642-48161-1
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