Summary
A series of 220 patients with malignant melanomas of the extremities were followed for 1–9 years after wide excision of the primary tumor and regional cytostatic perfusion and dissection of the regional lymph nodes in order to determine the accuracy of preoperative evaluations, the degree of morbidity and the benefits of the treatment modality. Preoperative lymph node metastases were detected in only 50% of the cases. One quarter of the patients experienced short-term complications. Slight and moderate edema of the extremities were measurable in 23% of the patients, but there was no significant functional deficit. Survival significantly correlated with metastases in regional lymph nodes.
Zusammenfassung
In einer Studie bei 220 Patienten mit malignen Melanomen der Extremitäten wurden 1 – 9 Jahre nach lokaler Exzision des Primärtumors, regionaler Zytostatikaperfusion und Dissektion der regionalen Lymphknoten die Aussagekraft der präoperativen Untersuchungen, die Belastung der Patienten und die therapeutischen Vorteile untersucht. Lediglich in 50% der Fälle gelang es, präoperativ den Lymphknotenbefall zu entdecken. Etwa 1/4 der Patienten litt an kurzfristigen lokalen Komplikationen. Leichte und mäßige Ödeme der Extremitäten wurden in 23% beobachtet. Bei keinem Patienten wurde eine Funktionsstörung festgestellt. Das Überleben der Patienten war eindeutig vom Befall der regionalen Lymphknoten abhängig.
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Ghussen, F., Krüger, I. (1988). Lymphadenektomie im chirurgischen Behandlungskonzept des malignen Melanomes der Extremitäten. In: Verhandlungen der Deutschen Gesellschaft für Chirurgie. Langenbecks Archiv für Chirurgie, vol 1988. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-48161-1_129
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