Skip to main content

Difficoltà in matematica

Osservare, interpretare, intervenire

  • Book
  • © 2007

Overview

Part of the book series: Convergenze (CONVERGENZE)

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this book

eBook USD 29.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book USD 37.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Other ways to access

Licence this eBook for your library

Institutional subscriptions

Table of contents (8 chapters)

  1. Dagli errori ai comportamenti fallimentari

Keywords

About this book

Il volume affronta il problema delle difficoltà in matematica in contesto scolastico: fenomeno diffuso e preoccupante, che a volte si manifesta in forme di rifiuto totale della disciplina e della razionalità che la caratterizza, e davanti al quale l'insegnante si sente impotente e frustrato.

Il testo intende dare strumenti agli insegnanti per affrontare questo problema. Insistendo sulla necessità di uscire dall'approccio locale che caratterizza l'intervento di recupero tradizionale, centrato sugli errori e sulle conoscenze necessarie per dare riposte corrette, e che si rivela per lo più fallimentare, propone un approccio alternativo centrato invece sull'allievo. L'intervento di recupero diventa allora l'ultimo momento di un processo che vede l'insegnante coinvolto in prima persona nell'osservazione e nell'interpretazione dei comportamenti degli allievi. In questa ottica è quindi importante poter disporre di strumenti d'osservazione alternativi, e di un repertorio di interpretazioni possibili per i comportamenti osservati: e proprio alla costruzione di questi strumenti e di questo repertorio è dedicata gran parte del volume.

Reviews

From the reviews:

"Rosseta Zan has produced a very interesting book for all mathematics educators. The volume is dedicated to the key issue of learning difficulties and errors in mathematical learning … . The book may be useful for all mathematics educators of all levels who may be interested in facing, in a positive way, the usual problems of students in learning mathematics and finding innovative solutions." (Claudi Alsina, Zentralblatt MATH, Vol. 1149, 2008)

Authors and Affiliations

  • Dipartimento di Matematica, Università di Pisa, Pisa

    Rosetta Zan

Bibliographic Information

Publish with us