Deutsche Zeitschrift für Akupunktur

, Volume 55, Issue 2, pp 5–9 | Cite as

Veränderung der Hauttemperatur unter Anwendung der Lasernadelakupunktur bei Frühgeborenen

  • Wolfgang Raith
  • G. Litscher
  • I. Sapetschnig
  • S. Bauchinger
  • E. Ziehenberger
  • W. Müller
  • B. Urlesberger
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Zusammenfassung

Bedingt durch die Nadelaversion bei Kindern hatte bisher die praktische Ausübung der Akupunktur bei Kindern keinen sehr großen Stellenwert in der Therapie der Traditionellen Chinesischen Medizin. Zunehmend werden nun auch Frühund Neugeborene mit sogenannten „Dreimonatskoliken“ mittels Akupunktur behandelt. Durch die Entwicklung der Laserakupunktur erschließen sich hier neue Dimensionen, aber bedingt durch die histologischen und physiologischen Besonderheiten der Haut dieser Kinder war das Ziel der Studie die Fragestellung, ob Laserakupunktur die Oberflächentemperatur signifikant verändert, und ob dadurch ein potenzielles Anwendungsrisiko für Frühund Neugeborene besteht. Bei den Probanden handelt es sich um ehemalige Frühgeborene der klinischen Abteilung für Neonatologie der Universitätsklinik für Kinder- und Jugendheilkunde, Graz, bei denen vor der Entlassung eine Schlaflaboruntersuchung durchgeführt wurde. Die verwendete Laserakupunkturnadel (Laserneedle©, Laserneedle GmbH, Berlin, Deutschland) liefert kontinuierliches Laserlicht mit einer Wellenlänge von 685 nm und einer Leistung von 10 mW pro Lasernadel. Nach einer Ruhephase wurde eine Lasernadelakupunktur des Punktes Dickdarm 4 (Hegu) beidseits durchgeführt. Die erste Stimulation erfolgte für 5 min. Nach einer Pause von 10 min folgte eine zweite Stimulation mit der gleichen Leistung für 10 min. Vor sowie 1, 5 und 10 min nach der Laserakupunktur wurden mittels einer Thermokamera (Flir i5, Flir Systems Inc.©, Portland, USA) thermografische Bilder der linken und rechten Hand angefertigt. Jeweils der wärmste Punkt wurde definiert und im Verlauf verglichen. Inkludiert wurden zehn ehemalige Frühgeborene (7 männlich, 3 weiblich). Die Messungen wurden durchschnittlich am 33. Lebenstag durchgeführt (Gewicht bei der Untersuchung 2.030 g, korrigiertes Gestationsalter [GA] 36+3 Schwangerschaftswochen [SSW]). Im Vergleich zur Ausgangstemperatur (32,9 °C) zeigte sich nach 5 min Stimulation ein signifikanter Anstieg der Hauttemperatur (33,9 °C) (p = 0,025). Ebenso zeigte sich ein signifikanter Anstieg nach 10 min Stimulation (34,0 °C) (p = 0,01). Die maximale gemessene Hauttemperatur nach Stimulation war 37,9 °C. Der singuläre Maximalwert von 37,9 °C zeigt die potenzielle Gefahr einer lokalen Erwärmung der Haut auf, erscheint aber im Vergleich zu den lokalen Temperaturen bei transkutaner Blutgasmessung noch ohne Risiko.

Schlüsselwörter

Periphere Effekte Hautoberflächentemperatur Laserakupunktur lokale thermische Effekte Thermografie 

Changes in body surface temperature during laser needle acupuncture in premature infants

Abstract

Based on the aversion has not played a major role in Traditional Chinese Medicine.

One recently established indication for practicing acupuncture in neonates is the treatment of infantile colic.

Laser acupuncture provides a non-invasive therapeutic approach, thus excluding the risk of infection caused by needle injuries. When applying laser acupuncture to premature babies and neonates, the degree of temperature increase to the skin has to be evaluated first in order to guarantee safe application. The subjects were formerly premature babies of the Division of Neonatology at Graz University Hospital, Department of Pediatrics, who underwent tests in the sleep lab before being discharged from hospital.

The laser needle used for acupuncture (Laserneedle©, Laserneedle EG GmbH, Germany) provides continuous laser light (wavelength 685 nm), and a performance of 10 mW per laser needle.

Laser needle acupuncture was performed simultaneously on both hands at point Large Intestine (LI) 4 (= Hegu). The first stimulation lasted for 5 minutes. After an interval of 10 minutes, a second stimulation was carried out in the same way, this time lasting for 10 minutes.

Before laser acupuncture application, as well as 1, 5, and 10 minutes after, respectively, thermographic pictures of both the left and right hand were taken by means of a thermal camera (Flir i5, Flir Systems Inc.©, Portland, USA). Subsequently, the warmest spot was identified and compared over the course of time. The study included 10 premature neonates (7 male/3 female). The measurings were carried out on the 33rd day of life (weight 2,030 g, gestational age 36 weeks +3 days of pregnancy). In comparison to the initial temperature (32.9 °C), after 5 minutes of stimulation (33.9 °C) (p = 0.025), and also after 10 minutes of stimulation (34.0 °C) (p = 0.01), there was a significant increase in the skin temperature.

The highest skin temperature measured after stimulation amounted to 37.9 °C. However, compared to the local temperatures reached in trans-cutaneous blood gas measuring still used in the monitoring of premature babies and neonates, the warming of the skin after 5 and 10 minutes, respectively, induced by laser needle acupuncture using Laserneedle© (10 mW/685 nm), doesn’t seem to carry any risks.

Keywords

peripheral effects skin surface temperature laser acupuncture local warming effects thermography 

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Literatur

  1. 1.
    Cao J, Su X. Essentials of Traditional Chinese Pediatrics. Beijing, Foreign Language Press, 1900Google Scholar
  2. 2.
    Hou JL, Geng C. Treatment of Pediatric Diseases in Traditional Chinese Medicine. Beijing: Academy Press,1995Google Scholar
  3. 3.
    Tsao JC, Meldrum M, Bursch B et al. Treatment expectations for CAM interventions in pediatric chronic pain patients and their parents. Evid Based Complement Alternat Med. 2005;2:521–7CrossRefGoogle Scholar
  4. 4.
    Kemper KJ, Sarah R, Silver-Highfield E, Xiarhos E et al. On pins and needles? Pediatric pain patients’ experience with acupuncture. Pediatrics. 2000;105:941–7PubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Scott J, Barlow T. 1. Akupunktur in der Behandlung von Kindern. Kötzting: Verlag für Ganzheitliche Medizin, 2003Google Scholar
  6. 6.
    Adams D, Cheng F, Jou H et al. The safety of pediatric acupuncture: a systematic review. Pediatrics. 2011; Dec;128(6):1575–1587. Epub 2011 Nov 21CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Gentry KR, McGinn KL, Kundu A, Lynn AM. Acupuncture therapy for infants: a preliminary report on reasons for consultation, feasibility, and tolerability. Paediatr Anaesth. 2011;Dec 6. doi: 10.1111/j.1460-9592.2011.03743.x. [Epub ahead of print]Google Scholar
  8. 8.
    Pothmann R. Was ist möglich mit Akupunktur und releated Techniques sowie Diätetik und Chinesischer Arzneitherapie bei Kindern? Dt. Ztschr. F. Akup. 2008;51,1:32–43CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Raith W, Schmölzer GM, Resch B et al. Laserakupunktur als Therapie bei ausgeprägter Unruhe — bei einem ehemaligen Frühgeborenen der 28. Schwangerschaftswoche. Dt Ztschr f Akup. 2008;51,3:33–6CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Loo M. Akupunktur bei Kindern. Urban & Fischer Verlag/Elsevier GmbH; Auflage: 1, 2006Google Scholar
  11. 11.
    Thiel MT, Stockert K. Acupuncture and Neonatology, Journal of Chinese Medicine. 2011; 97, October: pp. 50–3Google Scholar
  12. 12.
    Ogal M. Nabelkolik eines Säuglings. Dt. Ztschr. F. Akup. 2008;3:44–6CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Ernst E, White A. Life-threatening adverse reactions after acupuncture? A systematic review. Pain, 1997;71:123–6CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Peuker ET, White A, Ernst E et al. Traumatic complications of acupuncture: therapists need to know human anatomy. Arch Fam Med,1999;8:553–558. http://dx.doi.org/10.1001/archfami.8.6.553CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Pöntinen P, Pothman R. Laser in der Akupunktur: Grundlagen, Indikationen und Techniken für die Akupunktur-Schwerpunktpraxis. Hippokrates; 3. Aufl.; 2005:124–5Google Scholar
  16. 16.
    Whittaker P. Laser acupuncture: past, present, and future. Lasers Med Sci. 2004;19:69–80CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Höger P, Hamm H. Pädiatrische Dermatologie. Eds. H. Traube; Hamm H; XIII; Springer; 2006:10–7Google Scholar
  18. 18.
    Matulis AA, Vasilenkaĭtis VV, Raĭstenskiĭ IL et al. Laser therapy and laser puncture in rheumatoid arthritis, osteoarthrosis deformans and psoriatic arthropathy [in Russian], Ter Arkh. 1983;55(7):92–7PubMedGoogle Scholar
  19. 19.
    Osipov VI. Thermographic data and skin electric conductivity in mandibular fractures. Stomatologiia (Mosk),1984;Mar–Apr;63(2):35–7Google Scholar
  20. 20.
    Sauval P, Thierree RA, Darras JC. Thermography and acupuncture [in French]. Agressologie. 1984 Nov;25(10):1113–5PubMedGoogle Scholar
  21. 21.
    Liao SJ, Liao MK. Acupuncture and tele-electronic infra-red thermography. Acupunct Electrother Res. 1985;10(1–2):41–66CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Litscher G, Wang L. Thermographic visualization of changes in peripheral perfusion during acupuncture. Biomed Tech (Berl). 1999 May;44(5):129–34CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Litscher G. Bioengineering assessment of acupuncture, part 1: thermography. Crit Rev Biomed Eng. 2006;34(1):1–22. ReviewCrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Agarwal-Kozlowski K, Lange AC, Beck H. Contact-free Infrared Thermography for Assessing Effects during Acupuncture: A Randomized, Single-blinded, Placebo-controlled Crossover Clinical Trial. Anesthesiology. 2009; 111:632–9CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Saxena AK, Willital GH. Infrared thermography: experience from a decade of pediatric imaging. Eur J Pediatr. 2008 Jul;167(7):757–64. Epub 2007 Aug 30CrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Gershon-Cohen J. A short history of medical thermometry. Ann NY Acad Sci. 1964;121:4–11CrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Christidis I, Zotter H, Rosegger H et al. Infrared thermography in newborns: the first hour after birth. Gynäkol Geburtshilfliche Rundsch. 2003 Jan;43(1):31–5CrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Knobel RB, Guenther BD, Rice HE. Thermoregulation and thermography in neonatal physiology and disease. Biol Res Nurs. 2011; Jul;13(3):274–82. Epub 2011 May 17CrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Frankenberger RT, Bussmann O, Nahm W et al. Measuring lateral skin temperature profile of premature infants in incubators with thermography [in German]. Biomed Tech (Berl). 1998 Jun;43(6):174–8CrossRefGoogle Scholar
  30. 30.
    Litscher G, Schikora D (Hrsg.). Lasernadel-Akupunktur. Wissenschaft und Praxis; Pabst Science Publishers, 2004Google Scholar
  31. 31.
    Litscher G. Ten years evidence based high-tech acupuncture — a short review of centrally measured effects. eCAM 2007, published online Nov 12; doi: 10.1093/ecam/neml69Google Scholar
  32. 32.
    Litscher G. Ten years evidence based high-tech acupuncture — a short review of peripherally measured effects. eCAM 2007, published online Nov 12; doi: 10.1093/ecam/neml45Google Scholar
  33. 33.
    Litscher G. Wissenschaftliche Grundlagen der Akupunktur. In: Bahr F, Bushe-Centmayer K, Dorfer L et al (Hrsg.) Das große Buch der klassischen Akupunktur. Elsevier Urban & Fischer, München Jena, 2007:1–109Google Scholar
  34. 34.
    Reinthal M, Lund I, Ullman D, Lundeberg T. Gastrointestinal symptoms of infantile colic and their change after light needling of acupuncture: a case series study of 913 infants, Chinese Medicine. 2011,6:28CrossRefGoogle Scholar
  35. 35.
    Jindal V, Ge A, Mansky PJ. Safety and Efficacy of Acupuncture in Children A Review of the Evidence. J Pediatr Hematol Oncol. 2008 June; 30(6):431–42CrossRefGoogle Scholar
  36. 36.
    Golden SM. Skin Craters. A Complication of Transcutaneous Oxygen Monitoring. Pediatrics, 1981;67;514PubMedGoogle Scholar
  37. 37.
    Poets CF, Martin R. Noninvasive determination of blood gases. In: Stocks J, Sly PD, Tepper RS, Morgan WJ (Hrsg), eds. Infant respiratory function testing. New York: AJ Wiley & Sons, 1996:411–44Google Scholar
  38. 38.
    Ernst M, Lee MH: Sympathetic vasomotor changes induced by manual and electrical acupuncture of the Hoku point visualized by thermography. Pain.1985 Jan;21(1):25–33CrossRefGoogle Scholar
  39. 39.
    Ernst M, Lee MH. Sympathetic effects of manual and electrical acupuncture of the Tsusanli knee point: comparison with the Hoku hand point sympathetic effects. Exp Neurol. 1986 Oct;94(1):1–10CrossRefGoogle Scholar
  40. 40.
    Raith W, Sapetschnig I, Ziehenberger E et al. Thermografische Messung der Hauttemperatur bei Anwendung der Laserakupunktur beim Frühgeborenen. Schmerz und Akupunktur. 2010;36(4):121–2Google Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2012

Authors and Affiliations

  • Wolfgang Raith
    • 1
    • 2
  • G. Litscher
    • 3
  • I. Sapetschnig
    • 1
  • S. Bauchinger
    • 1
  • E. Ziehenberger
    • 1
  • W. Müller
    • 1
  • B. Urlesberger
    • 1
    • 2
  1. 1.Klinische Abteilung für Neonatologie, Forschungsgruppe für Traditionelle Chinesische Medizin in der PädiatrieUniversitätsklinik für Kinder- und Jugendheilkunde, Medizinische Universität GrazGrazÖsterreich
  2. 2.Forschungsgruppe für Traditionelle Chinesische Medizin in der Pädiatrie des TCM Forschungszentrums GrazMedizinische Universität GrazGrazÖsterreich
  3. 3.Stronach Forschungseinheit für komplementäre und integrative Lasermedizin, Forschungseinheit für biomedizinische Technik in Anästhesie und Intensivmedizin und TCM Forschungszentrum GrazMedizinische Universität GrazGrazÖsterreich

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