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Trigger Points and Classical Acupuncture Points

Part 2: Clinical Correspondences in Treating Pain and Somatovisceral Disorders

Trigger-Punkte und klassische Akupunkturpunkte

Teil 2: Klinische Korrespondenzen in der Behandlung von Schmerzen und somatoviszeralen Störungen

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Abstract

Background

Anatomic comparisons of the locations of myofascial trigger points (mTrPs) to those of classical acupuncture points in the first part of this study showed that at least 238 (93.3 %) of 255 “common” mTrPs described by the Trigger Point Manual have proximate, anatomically corresponding classical acupoints that anatomy references document enter the same muscle regions of those mTrPs.

Objectives

To determine whether these correlated common mTrP—classical acupoint pairs have similar indications for treating pain and somatovisceral disorders.

Methods

The clinical indications of the 238 anatomically corresponding classical acupoints were examined in acupuncture references to determine whether they include indications for treating pain and/or somatovisceral disorders that are comparable to those described for their correlated common mTrPs by the Trigger Point Manual.

Results

93 % (221/238) of the correlated common mTrPs have pain indications described by the Trigger Point Manual. Of their anatomically corresponding classical acupoints, 208/221 (94 %) have similar regional pain indications described, and another 6 (3 %) of these acupoints have indications for painful conditions in the distributions of their correlated mTrPs’ described referred-pain. Only 7 classical acupoints that anatomically corresponded to common mTrPs had no comparable pain indications. The Trigger Point Manual describes somatovisceral effects for 60 (24 %) of its common mTrPs. Of their anatomically corresponding classical acupoints, 82 % (49/60) have “definite” and another 11 % (7/60) have “probable” clinical correspondences of their somatovisceral effects.

Conclusions

The marked correspondences of the pain indications (up to 97 %) and somatovisceral indications (up to 93 %) of anatomically corresponding common mTrP-classical acupoint pairs provide a second, clinical line of evidence that trigger points and acupuncture points likely describe the same physiologic phenomena.

Zusammenfassung

Hintergrund

Der Vergleich der Lokalisationen myofaszialer Triggerpunkte (mTrPs) mit der von klassischen Akupunkturpunkten im ersten Teil dieser Studie zeigte, das mindestens 238 (93,3 %) der 255 ”allgemeinen“ mTrPs, die im Trigger Point Manual beschrieben werden, mit in ihrer Nähe gelegenen Akupunkturpunkten dieselben Muskelregionen versorgen.

Zielsetzung

Festzustellen, ob diese Korrelations-Paare aus mTrP und klasssischen Akupunkturpunkten ähnliche Indikationen zur Behandlung von Schmerzen und somatoviszeralen Störungen besitzen.

Methoden

Die klinischen Indikationen der 238 anatomisch korrespondierenden klassischen Akupunkturpunkte wurden daraufhin untersucht, ob ihre Indiaktionen für die Therapie von Schmerzen und/oder somatoviszeralen mit den Indikationen für die mTrP des Trigger Point Manual korrelieren.

Ergebnisse

93 % (221/238) der korrelierenden allgemeinen mTrPs des Trigger Point Manual besitzen Schmerz-Indikationen. Für 208/221 (94 %) der mit ihnen korrelierenden klassischen Akupunktupunkte werden ähnliche regionale Schmerz-Indikationen angegeben. Weitere sechs (3 %) dieser Akupunkturpunkte besitzen Schmerz-Indikationen für die Regionen des übertragenen Schmerzes der korrelierenden mTrPs. Nur 7 klassische Akupunkturpunkte, die mit mTrPs korrelieren, haben keine vergleichbare Schmerz-Indikation. Das Trigger Point Manual beschreibt somatoviszerale Effekte für 60 (24 %) der allgemeinen mTrPs. 82 % (49/60) der mit ihnen anatomisch korrelierenden klassischen Akupunkturpunkte haben sichere, weitere 11 % (7/60) wahrscheinliche korrespondierende somatoviszerale Effekte.

Schlussfolgerungen

Die deutliche Übereinstimmung der Schmerz-Indikationen (bis zu 97%) und somatoviszeralen Indikationen (bis zu 93 %) der Paare der anatomisch korrespondierenden allgemeinen mTrPs mit klassischen Akupunkturpunkten liefern einen zweiten klinischen Beweis, dass Triggerpunkte und Akupunkturpunkte mit hoher Wahrscheinlichkeit dieselben physiologischen Phänomene beschreiben.

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Correspondence to Peter T. Dorsher MD.

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Dorsher, P.T., Fleckenstein, J. Trigger Points and Classical Acupuncture Points. Dtsch Z Akupunkt 51, 6–11 (2008). https://doi.org/10.1016/j.dza.2008.10.001

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