Skip to main content
Log in

Diagnostik bei weiblicher Inkontinenz: Was ist notwendig?

Diagnosis of female urinary incontinence: what is necessary?

  • Originalien
  • Published:
Journal für Urologie und Urogynäkologie/Österreich Aims and scope

Zusammenfassung

Als Harninkontinenz bezeichnet man den unwillkürlichen Verlust von Urin. Es handelt sich dabei jedoch um ein Symptom und kein eigenständiges Krankheitsbild. Inkontinenz tritt infolge einer Störung in der Speicher- oder Entleerungsfunktion der Blase auf. Die Prävalenz für die Belastungsinkontinenz bei Mädchen bzw. Frauen von 15–64 Jahren liegt zwischen 10 und 40 %, bei Frauen in Pflegeheimen betrifft sie sogar 77 %. Die Harninkontinenz ist häufig mit einem großen Leidensdruck und einer wesentlichen Beeinträchtigung des Alltags verbunden. Doch nur ca. 25 % der Betroffenen sind diesbezüglich in Behandlung.

Kontrovers diskutiert werden derzeit v. a. die diagnostischen Möglichkeiten der Inkontinenz. Trotz der hohen Morbidität gibt es Empfehlungen zur Diagnostik derzeit, aufgrund fehlender Studiendaten, nur als Expertenmeinung mit einem Evidenzlevel von 4. Die aktuellen Empfehlungen orientieren sich v. a. an der Therapieplanung. Während vor konservativen Maßnahmen eine Anamnese inklusive Miktionsprotokoll, die klinische Untersuchung, die Restharnmessung und eine Urinuntersuchung als ausreichend erachtet werden, sind die empfohlenen Untersuchungen vor operativer Therapie umfangreicher. In diesem Fall werden ergänzend auch eine funktionelle Diagnostik, die eine Uroflowmetrie und eine Urodynamik beinhaltet, empfohlen. Im Einzelfall können zusätzliche Untersuchungen wie eine Urethrozystoskopie oder eine Ausscheidungsurographie notwendig werden.

Abstract

Urinary incontinence is the involuntary loss of urine. However, it is a symptom and not an independent clinical picture. Incontinence occurs as a result of a disturbance in the storage or emptying function of the bladder. The prevalence of stress incontinence in girls and women aged 15–64 is between 10 and 40%; in women in nursing homes, it is as high as 77%. Urinary incontinence is often associated with great suffering and a significant impairment of everyday life. However, only about 25% of those affected undergo treatment. The diagnostic possibilities of incontinence are currently controversially discussed. Despite the high morbidity, recommendations for the diagnostic workup are currently only available as expert opinions with an evidence level of 4 due to the lack of study data. The current recommendations are mainly oriented towards therapy planning. While patient medical history taking including micturition protocol, clinical examination, residual urine measurement and urinalysis are considered sufficient before conservative measures, the recommended examinations before surgical therapy are more extensive. In this case, functional diagnostics including uroflowmetry and urodynamics are also recommended. In individual cases, additional examinations such as uretherocystoscopy or excretory urography may be necessary.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

Verwendete Literatur

  1. Eckhard P, Kölbl H (2013) Gynäkologische Urologie. Thieme, Stuttgart (4 Hrsg)

    Google Scholar 

  2. Hunskaar S, Lose G, Sykes D, Voss S (2004) The prevalence of urinary incontinence in women in four european countries. BJU Int 93:324–330

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Lukacz ES, Santiaga-Lastro Y, Albo ME (2017) Urinary incontinence in women: a review. JAMA 318(16):1592–1604

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Lasserre A, Pelat C, Gueroult V, Hanslik T, Chartier-Kastler E, Blanchon T, Ciofu C, Montefiore ED, Alvarez FP, Bloch J (2009) Urinary incontinence in french women: prevalence, risk factors, and impact on quality of life. Eur Urol 56(1):177–183

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Ingelmann-Sundberg A (1953) Urinary incontinence in women excluding fistulas. Acta Obstet Gynecol Scand, S 266–299

  6. Clement KD, Lapitan MC, Omar MI, Glazener CM (2015) Urodynamic studies for management of urinary incontinence in children and adults: A short version cochrane systematic review and meta-analysis. Neurourol Urodynam 5:407–412

    Article  Google Scholar 

  7. Digesu GA, Hendricken C, Fernando R, Khullar V (2009) Do women with pure stress urinary incontinence need urodynamics? Urology 2:278–281

    Article  Google Scholar 

  8. Carl C, Gerlach R, Hannappel J, Schäfer W (1983) Uroflowmetry: reproducibility and volume dependency. Proc. 2nd Joint Meeting ICS and UDS, S 20–21

    Google Scholar 

Weiterführende Literatur

  1. Hanzal E, Berger E, Kölbl H (1991) Reliability of the urethral closure pressure profile during stress in the diagnosis of genuine stress incontinence. Br J Urol 68:369–371

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Stamey T, Schaeffer A, Condy M (1975) Clinical and roentgenographic evalution of endoscopic suspension of the vesical neck for urinary incontinence. Surg Gynecol Obset 140:355–360

    CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Barbara Cafuta.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

B. Cafuta, S. Pahernik und A. Pandey geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Hinweis des Verlags

Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Cafuta, B., Pahernik, S. & Pandey, A. Diagnostik bei weiblicher Inkontinenz: Was ist notwendig?. J. Urol. Urogynäkol. AT 26, 83–86 (2019). https://doi.org/10.1007/s41972-019-00082-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s41972-019-00082-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation