Skip to main content
Log in

Chronisch entzündliche Darmerkrankungen

Welche Patienten mit chronisch aktiver CED benötigen eine Biologikatherapie?

  • zertifizierte fortbildung
  • Published:
Gastro-News Aims and scope

Zusammenfassung

In den letzten Jahren wurden eine Reihe innovativer Substanzen zur wirksamen Therapie chronisch entzündlicher Darmerkrankungen entwickelt und zugelassen. In der Praxis stellt sich häufig die Frage, welcher Patient mit Morbus Crohn oder Colitis ulcerosa in Deutschland wirklich einen komplexen chronisch aktiven Krankheitsverlauf hat und deshalb frühzeitig immunmodulatorisch behandelt werden sollte.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

1
2
3
4

Literatur

  1. Henriksen M, Jahnsen J, Lygren I, Aadland E, Schulz T, Vatn MH, et al. Clinical course in Crohn’s disease: results of a five-year population-based follow-up study (the IBSEN study). Scandinavian journal of gastroenterology. 2007;42(5):602–10.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Solberg IC, Lygren I, Jahnsen J, Aadland E, Hoie O, Cvancarova M, et al. Clinical course during the first 10 years of ulcerative colitis: results from a population-based inception cohort (IBSEN Study). Scandinavian journal of gastroenterology. 2009;44(4):431–40.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Faubion WA, Jr., Loftus EV, Jr., Harmsen WS, Zinsmeister AR, Sandborn WJ. The natural history of corticosteroid therapy for inflammatory bowel disease: a population-based study. Gastroenterology. 2001;121(2):255–60.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. D’Haens G, Baert F, van Assche G, Caenepeel P, Vergauwe P, Tuynman H, et al. Early combined immunosuppression or conventional management in patients with newly diagnosed Crohn’s disease: an open randomised trial. Lancet (London, England). 2008;371(9613):660–7.

    Article  Google Scholar 

  5. Preiss JC, Bokemeyer B, Buhr HJ, Dignass A, Hauser W, Hartmann F, et al. Diagnostik und Therapie des Morbus Crohn — 2014 Zeitschrift fur Gastroenterologie. 2014;52(12):1431–84.

    CAS  Google Scholar 

  6. Dignass A, Preiss JC, Aust DE, Autschbach F, Ballauff A, Barretton G, et al. Aktualisierte Leitlinie zur Diagnostik und Therapie der Colitis ulcerosa 2011 Ergebnisse einer Evidenzbasierten Konsensuskonferenz. Zeitschrift fur Gastroenterologie. 2011;49(9):1276–341.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. West NR, Hegazy AN, Owens BMJ, Bullers SJ, Linggi B, Buonocore S, et al. Oncostatin M drives intestinal inflammation and predicts response to tumor necrosis factor-neutralizing therapy in patients with inflammatory bowel disease. Nat Med. 2017;23(5):579–89.

    CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  8. Beaugerie L, Seksik P, Nion-Larmurier I, Gendre JP, Cosnes J. Predictors of Crohn’s disease. Gastroenterology. 2006;130(3):650–6.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Pariente B, Cosnes J, Danese S et al. Development of the Crohn’s disease digestive damage score, the Lémann score. Inflamm Bowel Dis 2011;17:1415–1422

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Casellas F, Herrera-de Guise C, Robles V, Navarro E, Borruel N. Patient preferences for inflammatory bowel disease treatment objectives. Dig Liver Dis. 2017;49(2):152–6.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Hanauer SB, Feagan BG, Lichtenstein GR, Mayer LF, Schreiber S, Colombel JF, et al. Maintenance infliximab for Crohn’s disease: the ACCENT I randomised trial. Lancet (London, England). 2002;359(9317):1541–9.

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Colombel JF, Sandborn WJ, Rutgeerts P, Enns R, Hanauer SB, Panaccione R, et al. Adalimumab for maintenance of clinical response and remission in patients with Crohn’s disease: the CHARM trial. Gastroenterology. 2007;132(1):52–65.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Schreiber S, Reinisch W, Colombel JF, Sandborn WJ, Hommes DW, Robinson AM, et al. Subgroup analysis of the placebo-controlled CHARM trial: increased remission rates through 3 years for adalimumab-treated patients with early Crohn’s disease. Journal of Crohn’s & colitis. 2013;7(3):213–21.

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Papamichael K, Cheifetz AS. Use of anti-TNF drug levels to optimise patient management. Frontline Gastroenterol. 2016;7(4):289–300.

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Mitrev N, Vande Casteele N, Seow CH, Andrews JM, Connor SJ, Moore GT, et al. Review article: consensus statements on therapeutic drug monitoring of anti-tumour necrosis factor therapy in inflammatory bowel diseases. Alimentary pharmacology & therapeutics. 2017;46(11-12):1037–53.

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Colombel JF, Panaccione R, Bossuyt P, Lukas M, Baert F, Vanasek T, et al. Effect of tight control management on Crohn’s disease (CALM): a multicentre, randomised, controlled phase 3 trial. Lancet (London, England). 2017.

    Google Scholar 

  17. Rahier JF, Ben-Horin S, Chowers Y, Conlon C, De Munter P, D’Haens G, et al. European evidence-based Consensus on the prevention, diagnosis and management of opportunistic infections in inflammatory bowel disease. Journal of Crohn’s & colitis. 2009;3(2):47–91.

    Article  CAS  Google Scholar 

  18. Sandborn WJ, Feagan BG, Rutgeerts P, Hanauer S, Colombel JF, Sands BE, et al. Vedolizumab as induction and maintenance therapy for Crohn’s disease. The New England journal of medicine. 2013;369(8):711–21.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Feagan BG, Rutgeerts P, Sands BE, Hanauer S, Colombel JF, Sandborn WJ, et al. Vedolizumab as induction and maintenance therapy for ulcerative colitis. The New England journal of medicine. 2013;369(8):699–710.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Sandborn WJ, Gasink C, Gao LL, Blank MA, Johanns J, Guzzo C, et al. Ustekinumab induction and maintenance therapy in refractory Crohn’s disease. The New England journal of medicine. 2012;367(16):1519–28.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Vermeire S, Schreiber S, Petryka R, Kuehbacher T, Hebuterne X, Roblin X, et al. Clinical remission in patients with moderate-to-severe Crohn’s disease treated with filgotinib (the FITZROY study): results from a phase 2, double-blind, randomised, placebo-controlled trial. Lancet (London, England). 2017;389(10066):266–75.

    Article  CAS  Google Scholar 

  22. Feagan BG, Sandborn WJ, D’Haens G, Panes J, Kaser A, Ferrante M, et al. Induction therapy with the selective interleukin-23 inhibitor risankizumab in patients with moderate-to-severe Crohn’s disease: a randomised, double-blind, placebo-controlled phase 2 study. Lancet (London, England). 2017;389(10080):1699–709.

    Article  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Max Reinshagen.

Additional information

Interessenkonflikt

Der Autor erklärt, dass er sich bei der Erstellung des Beitrages nicht von eigenen wirtschaftlichen Interessen leiten ließ. M. Reinshagen erklärt Beratungs- und Vortragstätigkeit bei: AbbVie, MSD, Takeda, Janssen, Falk, Recordati, Boehringer.

Der Verlag erklärt, dass die inhaltliche Qualität des Beitrags von zwei unabhängigen Gutachtern geprüft wurde. Werbung in dieser Zeitschriftenausgabe hat keinen Bezug zur CME-Fortbildung. Der Verlag garantiert, dass die CME-Fortbildung sowie die CME-Fragen frei sind von werblichen Aussagen und keinerlei Produktempfehlungen enthalten. Dies gilt insbesondere für Präparate, die zur Therapie des dargestellten Krankheitsbildes geeignet sind.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Reinshagen, M. Welche Patienten mit chronisch aktiver CED benötigen eine Biologikatherapie?. Gastro-News 5, 26–33 (2018). https://doi.org/10.1007/s15036-018-0256-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s15036-018-0256-y

Navigation