Kann eine Unterscheidung in verschiedene Patientensubgruppen die Therapie beim chronischen Kreuzschmerz verbessern?

Can differentiating between patient subgroups improve therapy for chronic low back pain?

Zusammenfassung

Die Berücksichtigung von individuellen Defiziten und die Unterscheidung zwischen verschiedenen Patientensubgruppen bringt Vorteile in der Behandlung von chronischen Kreuzschmerzpatienten und sollte daher stärker berücksichtigt werden. Künftige Forschung sollte zeigen, welche weiteren Gruppen in den verschiedenen Umgebungen zu definieren sind, wie die bereits fix etablierten therapeutischen Programme zu adaptieren sind und welche therapeutischen Maßnahmen die langfristigen Verbesserungen insbesondere im Hinblick auf die ICF am besten absichern helfen. Besondere Achtung sollte dabei neben der umfassenden Qualifikation der Erstbehandler auf die einzelnen psychosozialen Risikofaktoren für eine Chronifizierung gelegt werden. Diese Risikofaktoren erscheinen insbesondere als Teil einer multimodalen Therapie im Sinne des biopsychosozialen Modells im Vergleich zu anderen Aspekten dieser Therapiekombinationen in manchen Fällen unterrepräsentiert und ihre Auswirkungen auf therapeutische Empfehlungen sind vergleichsweise noch wenig untersucht.

Abstract

Consideration of different patient subgroups is beneficial for the treatment of chronic low back pain. Future research should investigate which subgroups are to be defined in various environments, how preexisting therapeutic approaches could be optimized, and which programs could best provide the maintenance of optimum long-term results. Special emphasis should be put on addressing the psychosocial risk factors for chronification and the respective therapeutic recommendations, because this research seems to be underrepresented in the context of the current literature in comparison to other aspects of multimodal therapy programs.

This is a preview of subscription content, log in to check access.

Literatur

  1. 1.

    Foster NE, Anema JR, Cherkin D, Chou R, Cohen SP, Gross DP, Ferreira PH, Fritz JM, Koes BW, Peul W, Turner JA, Maher CG, Lancet Low Back Pain Series Working Group (2018) Prevention and treatment of low back pain: evidence, challenges, and promising directions. Lancet 391(10137):2368–2383. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(18)30489-6

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. 2.

    Pieber K, Herceg M, Quittan M, Csapo R, Müller R, Wiesinger GF (2014) Long-term effects of an outpatient rehabilitation program in patients with chronic recurrent low back pain. Eur Spine J 23(4):779–785. https://doi.org/10.1007/s00586-013-3156-z

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. 3.

    Huijnen IP, Verbunt JA, Peters ML, Smeets RJ, Kindermans HP, Roelofs J, Goossens M, Seelen HA (2011) Differences in activity-related behaviour among patients with chronic low back pain. Eur J Pain 15(7):748–755. https://doi.org/10.1016/j.ejpain.2010.11.015

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. 4.

    Hasenbring M, Hallner D, Klasen B et al (2012) Pain-related avoidance versus endurance in primary care patients with subacute back pain: psychological characteristics and outcome at a 6-months follow-up. Pain 153:211–217

    Article  Google Scholar 

  5. 5.

    Fehrmann E, Tuechler K, Kienbacher T, Mair P, Spreitzer J, Fischer L, Kollmitzer J, Ebenbichler G (2017) Comparisons in muscle function and training rehabilitation outcomes between avoidance-endurance model subgroups. Clin J Pain 33(10):912–920

    Article  Google Scholar 

  6. 6.

    Pincus T, Vogel S, Burton AK et al (2006) Fear avoidance and prognosis of back pain: a systematic review and synthesis of current evidence. Arthritis Rheum 54:3999–4010

    Article  Google Scholar 

  7. 7.

    Ramond A, Bouton C, Richard I, Roquelaure Y, Baufreton C, Legrand E, Huez JF (2011) Psychosocial risk factors for chronic low back pain in primary care—a systematic review. Fam Pract 28(1):12–21. https://doi.org/10.1093/fampra/cmq072

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. 8.

    Katzan IL, Thompson NR, George SZ, Passek S, Frost F, Stilphen M (2019) The use of STarT back screening tool to predict functional disability outcomes in patients receiving physical therapy for low back pain. Spine J 19(4):645–654. https://doi.org/10.1016/j.spinee.2018.10.002

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. 9.

    Gurung T, Ellard DR, Mistry D, Patel S, Underwood M (2015) Identifying potential moderators for response to treatment in low back pain: A systematic review. Physiotherapy 101(3):243–251. https://doi.org/10.1016/j.physio.2015.01.006

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. 10.

    Gray H, Adefolarin AT, Howe TE (2011) A systematic review of instruments for the assessment of work-related psychosocial factors (blue flags) in individuals with non-specific low back pain. Man Ther 16(6):531–543. https://doi.org/10.1016/j.math.2011.04.001

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. 11.

    Shaw WS, van der Windt DA, Main CJ, Loisel P, Linton SJ, „Decade of the Flags“ Working Group (2009) Early patient screening and intervention to address individual-level occupational factors („blue flags“) in back disability. J Occup Rehabil 19(1):64–80. https://doi.org/10.1007/s10926-008-9159-7

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. 12.

    Coenen P, Gouttebarge V, van der Burght AS, van Dieën JH, Frings-Dresen MH, van der Beek AJ, Burdorf A (2014) The effect of lifting during work on low back pain: a health impact assessment based on a meta-analysis. Occup Environ Med 71(12):871–877. https://doi.org/10.1136/oemed-2014-102346

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. 13.

    Nicholas MK, Linton SJ, Watson PJ, Main CJ, „Decade of the Flags“ Working Group (2011) Early identification and management of psychological risk factors („yellow flags“) in patients with low back pain: a reappraisal. Phys Ther 91(5):737–753. https://doi.org/10.2522/ptj.20100224

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. 14.

    Glattacker M, Heyduck K, Jakob T (2018) Yellow flags as predictors of rehabilitation outcome in chronic low back pain. Rehabil Psychol 63(3):408–417. https://doi.org/10.1037/rep0000200

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. 15.

    Ladeira CE (2018) Physical therapy clinical specialization and management of red and yellow flags in patients with low back pain in the United States. J Man Manip Ther 26(2):66–77

    Article  Google Scholar 

  16. 16.

    Stucki G, Bickenbach J (2017) Functioning: the third health indicator in the health system and the key indicator for rehabilitation. Eur J Phys Rehabil Med 53(1):134–138

    PubMed  Google Scholar 

  17. 17.

    Gimigliano F, Negrini S (2017) The World Health Organization „rehabilitation 2030: a call for action“. Eur J Phys Rehabil Med 53(2):155–168

    PubMed  Google Scholar 

  18. 18.

    World Health Organization (2018) ICD-11 beta draft (mortality and morbidity statistics). https://icd.who.int/dev11/lm/en#/http%3a%2f%2fid.who.int%2ficd%2fentity%2f1954798891. Zugegriffen: 13. Mai 2018

  19. 19.

    Fehrmann E, Kotulla S, Fischer L, Kienbacher T, Tuechler K, Mair P, Ebenbichler G, Paul B (2018) The impact of age and gender on the ICF-based assessment of chronic low back pain. Disabil Rehabil 12:1–10. https://doi.org/10.1080/09638288.2018.1424950

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Prim. PD Dr. Thomas Kienbacher.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

T. Kienbacher gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Hinweis des Verlags

Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

Erstveröffentlichung in J. Miner. Stoffwechs. Muskuloskelet. Erkrank. 27, 19–23 (2020). https://doi.org/10.1007/s41970-020-00096-9

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Kienbacher, T. Kann eine Unterscheidung in verschiedene Patientensubgruppen die Therapie beim chronischen Kreuzschmerz verbessern?. rheuma plus (2020). https://doi.org/10.1007/s12688-020-00351-5

Download citation

Schlüsselwörter

  • Chronische Schmerzen
  • Multimodale Therapie
  • Psychologie
  • Risikofaktoren

Keywords

  • Chronic pain
  • Multimodal therapy
  • Psychology
  • Risk factors
  • Low back pain