Bariatrische Chirurgie und Progressionsrisiko einer chronischen Nierenerkrankung

Gibt es einen Benefit für bestimmte Patientengruppen?
Für Sie gelesen

Bariatric surgery and risk of CKD progression

Is there a benefit for specific patient groups?

Notes

Interessenkonflikt

N. Obermüller gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Literatur

  1. 1.
    Belle SH, Berk PD, Chapman WH et al (2013) Baseline characteristics of participants in the Longitudinal Assessment of Bariatric Surgery-2 (LABS-2) study. Surg Obes Relat Dis 9:926–935CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  2. 2.
    D’agati VD, Chagnac A, De Vries AP et al (2016) Obesity-related glomerulopathy: clinical and pathologic characteristics and pathogenesis. Nat Rev Nephrol 12:453–471CrossRefPubMedGoogle Scholar
  3. 3.
    Lieske JC (2018) Bariatric surgery and kidney health. J Am Soc Nephrol 29:1085–1086CrossRefPubMedGoogle Scholar
  4. 4.
    Lieske JC, Mehta RA, Milliner DS et al (2015) Kidney stones are common after bariatric surgery. Kidney Int 87:839–845CrossRefPubMedGoogle Scholar
  5. 5.
    Rule AD, Bailey KR, Lieske JC et al (2013) Estimating the glomerular filtration rate from serum creatinine is better than from cystatin C for evaluating risk factors associated with chronic kidney disease. Kidney Int 83:1169–1176CrossRefPubMedPubMedCentralGoogle Scholar
  6. 6.
    Turgeon NA, Perez S, Mondestin M et al (2012) The impact of renal function on outcomes of bariatric surgery. J Am Soc Nephrol 23:885–894CrossRefPubMedGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2018

Authors and Affiliations

  1. 1.Funktionsbereich Nephrologie/III. Medizinische Klinik, Universitätsklinikum Frankfurt am MainGoethe-Universität FrankfurtFrankfurtDeutschland

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