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Welche Patienten aus der Routinebetreuung verwenden das neue Insulin-Analogon Glargin U300 im Vergleich zu Patienten mit Glargin U100?

Eine multizentrische Analyse von 14.123 Patienten mit Insulin Glargin aus den Diabetesregistern DPV und DIVE

Which patients from routine care use the new insulin analogue glargine U300 compared to patients with glargine U100

A multicenter analysis of 14,123 patients with insulin glargine from die diabetes registries DPV and DIVE

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Zusammenfassung

Hintergrund

Glargin U300 (Gla-300) ist eine Weiterentwicklung von Glargin U100 (Gla-100) und seit 2015 in Deutschland und Österreich erhältlich. Ziel war es zu untersuchen, wie sich auf Gla-300 ein-/umgestellte Patienten von zeitgleich auf Gla-100 eingestellte Patienten unterscheiden. Zusätzlich wurde überprüft, ob sich Gla-300 Patienten aus der Routinebetreuung von denen im klinischen Studienprogramm EDITION unterscheiden.

Methoden

Die Diabetesregister DPV und DIVE wurden ausgewertet. Eingeschlossen wurden Patienten, die 2015 auf Gla-100 oder Gla-300 ein-/umgestellt wurden. Lineare Regressionsmodelle wurden für das Körpergewicht (KG), den BMI, den HbA1C, die tägliche Gesamt- und Basalinsulindosis/kgKG erstellt und ein negativ binomiales Model für schwere Hypoglykämien. Es wurde für Alter, Geschlecht und Diabetesdauer adjustiert.

Ergebnisse

14.123 Patienten wurden identifiziert (Gla-100: 11.397; Gla-300: 2726). Gla-300 Patienten mit T1D waren älter, Patienten mit T2D jünger als Gla-100 Patienten (beide p < 0,0001). Gla-300 Patienten wiesen eine längere Diabetesdauer auf (beide p < 0,0001). Patienten, die auf Gla-300 ein-/umgestellt wurden wiesen ein höheres KG, einen höheren BMI und einen niedrigeren Ausgangs-HbA1C auf. Die Hypoglykämierate unterschied sich nicht. Die Gesamt- und Basalinsulindosis/kgKG waren bei Gla-300 höher.

DPV/DIVE Patienten waren älter, leichter und häufiger männlich als Patienten aus EDITION. T1D Patienten aus DPV/DIVE wiesen einen höheren HbA1C auf.

Schlussfolgerung

Daten aus den Diabetesregistern DPV/DIVE weisen darauf hin, dass sich Merkmale zwischen Gla-300 und Gla-100 Patienten zu Beginn der Therapie unterscheiden. Diese Analyse liefert ergänzende Informationen zum EDITION Studienprogramm.

Summary

Background

Glargine U300 (Gla-300) is a further development of glargine U100 (Gla-100). Since 2015, Gla-300 has been available in Germany and Austria. We compared patients initiating therapy with Gla-300 with patients starting with Gla-100. Moreover, it was investigated whether patients from real-life diabetes care differ from patients participating in the EDITION clinical study program.

Methods

Data are based on the diabetes registries DPV and DIVE. Patients started/switched to Gla-100 or Gla-300 in 2015 were included. Linear regression was applied for bodyweight (BW), BMI, HbA1C, daily total and basal insulin dose/kgBW and negative binomial regression for severe hypoglycemia. Data were adjusted for age, sex, and diabetes duration.

Results

14,123 patients were identified (Gla-100: 11,397; Gla-300: 2726). Gla-300 patients with T1D were older, T2D patients younger compared to subjects using Gla-100 (both p < 0.0001). In Gla-300 subjects, diabetes duration was longer (both p < 0.0001). Patients started/switched to Gla-300 had a higher BW, a higher BMI and a lower baseline HbA1C. The rate of severe hypoglycemia was comparable. Total and basal insulin doses/kgBW were higher in patients with Gla-300.

DPV/DIVE subjects were older, had a lower BW, and were more frequently male compared to EDITION patients. HbA1C was higher in T1D patients from DPV/DIVE.

Conclusion

Data from the diabetes registries DPV/DIVE indicate differences between Gla-300 and Gla-100 patients at the onset of insulin therapy. This analysis provides additional information to the EDITION clinical study program.

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Abbreviations

BMI:

Body Mass Index

DIVE:

Diabetes Versorgungs-Evaluation

DPV:

Diabetes-Patienten-Verlaufsdokumentation

GFR:

Glomeruläre Filtrationsrate

Gla-100:

Glargin U100

Gla-300:

Glargin U300

T1D:

Typ 1 Diabetes

T2D:

Typ 2 Diabetes

Literatur

  1. Schwabe U, Paffrath D. Arzneiverordnungs-Report 2015: Aktuelle Daten, Kosten, Trends und Kommentare. Berlin: Springer; 2015.

    Book  Google Scholar 

  2. Owens DR. Insulin preparations with prolonged effect. Diabetes Technol Ther. 2011;13(Suppl 1):S5–S14. doi:10.1089/dia.2011.0068.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Wang F, Carabino JM, Vergara CM. Insulin glargine: a systematic review of a long-acting insulin analogue. Clin Ther. 2003;25:1541–77, discussion 1539.

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Rys P, Wojciechowski P, Rogoz-Sitek A, Niesyczynski G, Lis J, Syta A, Malecki MT. Systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials comparing efficacy and safety outcomes of insulin glargine with NPH insulin, premixed insulin preparations or with insulin detemir in type 2 diabetes mellitus. Acta Diabetol. 2015;52:649–62. doi:10.1007/s00592-014-0698-4.

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. Fiesselmann A, Wiesner T, Fleischmann H, Bramlage P. Real-world therapeutic benefits of patients on insulin glargine versus NPH insulin. Acta Diabetol. 2016; doi:10.1007/s00592-016-0862-0.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Sutton G, Minguet J, Ferrero C, Bramlage P. U300, a novel long-acting insulin formulation. Expert Opin Biol Ther. 2014;14:1849–60. doi:10.1517/14712598.2014.970633.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Dailey G, Lavernia F. A review of the safety and efficacy data for insulin glargine 300 units/ml, a new formulation of insulin glargine. Diabetes Obes Metab. 2015;17:1107–14. doi:10.1111/dom.12531.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Riddle MC, Bolli GB, Ziemen M, Muehlen-Bartmer I, Bizet F, Home PD. New insulin glargine 300 units/mL versus glargine 100 units/mL in people with type 2 diabetes using basal and mealtime insulin: glucose control and hypoglycemia in a 6-month randomized controlled trial (EDITION 1). Diabetes Care. 2014;37:2755–62. doi:10.2337/dc14-0991.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Yki-Järvinen H, Bergenstal R, Ziemen M, Wardecki M, Muehlen-Bartmer I, Boelle E, Riddle MC. New insulin glargine 300 units/mL versus glargine 100 units/mL in people with type 2 diabetes using oral agents and basal insulin: glucose control and hypoglycemia in a 6-month randomized controlled trial (EDITION 2). Diabetes Care. 2014;37:3235–43. doi:10.2337/dc14-0990.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Bolli GB, Riddle MC, Bergenstal RM, Ziemen M, Sestakauskas K, Goyeau H, Home PD. New insulin glargine 300 U/ml compared with glargine 100 U/ml in insulin-naive people with type 2 diabetes on oral glucose-lowering drugs: a randomized controlled trial (EDITION 3). Diabetes Obes Metab. 2015;17:386–94. doi:10.1111/dom.12438.

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Home PD, Bergenstal RM, Bolli GB, Ziemen M, Rojeski M, Espinasse M, Riddle MC. New insulin glargine 300 units/mL versus glargine 100 units/mL in people with type 1 diabetes: a randomized, phase 3a, open-label clinical trial (EDITION 4). Diabetes Care. 2015;38:2217–25. doi:10.2337/dc15-0249.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Holl R, Stachow R, Otto KP, Thon A, Hecker W, Dapp A, et al. Trends in der Insulintherapie bei Kindern, Jugendlichen und jungen Erwachsenen mit Typ-1-Diabetes von 1995 bis 2005: Daten der DPV-Initiative. Diabetol Stoffwechs. 2006;1(4):252–60. doi:10.1055/s-2006-947207.

    Article  Google Scholar 

  13. Danne T, Kaltheuner M, Koch A, Ernst S, Rathmann W, Russmann HJ, Bramlage P. „DIabetes Versorgungs-Evaluation“ (DIVE) – a national quality assurance initiative at physicians providing care for patients with diabetes. Dtsch Med Wochenschr. 2013;138:934–9. doi:10.1055/s-0033-1343144.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Karges B, Kapellen T, Wagner VM, Steigleder-Schweiger C, Karges W, Holl RW, Rosenbauer J. Glycated hemoglobin A1c as a risk factor for severe hypoglycemia in pediatric type 1 diabetes. Pediatr Diabetes. 2015; doi:10.1111/pedi.12348.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Laimer M, Melmer A, Mader JK, Schutz-Fuhrmann I, Engels HR, Gotz G, et al. Variability of basal rate profiles in insulin pump therapy and association with complications in type 1 diabetes mellitus. PLOS ONE. 2016;11:e0150604. doi:10.1371/journal.pone.0150604.

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Ritzel R, Roussel R, Bolli GB, Vinet L, Brulle-Wohlhueter C, Glezer S, Yki-Jarvinen H. Patient-level meta-analysis of the EDITION 1, 2 and 3 studies: glycaemic control and hypoglycaemia with new insulin glargine 300 U/ml versus glargine 100 U/ml in people with type 2 diabetes. Diabetes Obes Metab. 2015;17:859–67. doi:10.1111/dom.12485.

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Huang ES, Laiteerapong N, Liu JY, John PM, Moffet HH, Karter AJ. Rates of complications and mortality in older patients with diabetes mellitus: the diabetes and aging study. JAMA Intern Med. 2014;174:251–8. doi:10.1001/jamainternmed.2013.12956.

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Laubner K, Molz K, Kerner W, Karges W, Lang W, Dapp A, et al. Daily insulin doses and injection frequencies of neutral protamine hagedorn (NPH) insulin, insulin detemir and insulin glargine in type 1 and type 2 diabetes: a multicenter analysis of 51 964 patients from the German/Austrian DPV-wiss database. Diabetes Metab Res Rev. 2014;30:395–404. doi:10.1002/dmrr.2500.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Vora J, Christensen T, Rana A, Bain SC. Insulin degludec versus insulin glargine in type 1 and type 2 diabetes mellitus: a meta-analysis of endpoints in phase 3a trials. Diabetes Ther. 2014;5:435–46. doi:10.1007/s13300-014-0076-9.

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Martin K, Bégaud B, Latry P, Miremont-Salamé G, Fourrier A, Moore N. Differences between clinical trials and postmarketing use. Br J Clin Pharmacol. 2004;57:86–92. doi:10.1046/j.1365-2125.2003.01953.x.

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. Schütt M, Zimmermann A, Hood R, Hummel M, Seufert J, Siegel E, et al. Gender-specific effects of treatment with lifestyle, metformin or sulfonylurea on glycemic control and body weight: a German multicenter analysis on 9 108 patients. Exp Clin Endocrinol Diabetes. 2015;123:622–6. doi:10.1055/s-0035-1559608.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Legato MJ, Gelzer A, Goland R, Ebner SA, Rajan S, Villagra V, Kosowski M. Gender-specific care of the patient with diabetes: review and recommendations. Gend Med. 2006;3:131–58.

    Article  Google Scholar 

  23. Lyons MR, Peterson LR, McGill JB, Herrero P, Coggan AR, Saeed IM, et al. Impact of sex on the heart’s metabolic and functional responses to diabetic therapies. Am J Physiol Heart Circ Physiol. 2013;305:H1584–H91. doi:10.1152/ajpheart.00420.2013.

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

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Danksagung

Wir bedanken uns bei Esther Bollow (med. Dok.) und Anke Schwandt (M. Sc. math. Biometrie) für die statistische Analyse. Weiterhin bedanken wir uns bei allen beteiligten DPV- und DIVE-Zentren.

Förderung

Das DPV-Register wurde unterstützt durch das Kompetenznetz Diabetes mellitus, gefördert vom Deutschen Bundesministerium für Bildung und Forschung (FKZ 01GI1106), das seit Januar 2015 in das Deutsche Zentrum für Diabetesforschung (DZD) integriert wurde. Weitere finanzielle Unterstützung erfolgte durch die European Foundation for the Study of Diabetes (EFSD), die Deutsche Diabetes Gesellschaft (DDG), das internationale Diabetes-Netzwerk INNODIA (FKZ 115797), und dem Projekt DIRECT (DIabetes REsearCh on patient stratification). Das DIVE-Register wird durch die nationale Diabetes-Agenda und durch Sanofi-Aventis unterstützt.

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Correspondence to Barbara Bohn.

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Interessenkonflikt

P. Bramlage und T. Danne beraten die Firma Sanofi in der Indikation Diabetes. B. Bohn, C. Wagner, M. Kaltheuner, R. Welp, S. Sziegoleit, A. Zimmermann, H.M. Reuter, M. Hummel, J. Gloyer und R.W. Holl geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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Bohn, B., Bramlage, P., Wagner, C. et al. Welche Patienten aus der Routinebetreuung verwenden das neue Insulin-Analogon Glargin U300 im Vergleich zu Patienten mit Glargin U100?. Wien Med Wochenschr 168, 415–422 (2018). https://doi.org/10.1007/s10354-017-0589-8

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