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50 consecutive pancreas transplants with enteric drainage and extraperitoneal placement of the pancreatic graft

50 konsekutive Pankreastransplantationen mit enteraler Drainage und extraperitonealer Positionierung des Transplantates

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Summary

BACKGROUND: The surgical technique and tactics of pancreas transplantation are issues not fully resolved as yet. The beginnings of pancreas transplant program at our center date 20 years back, the history of the program being characterized by seeking and looking for the best surgical techniques. METHODS: In line with global trends, we have employed the enteric drainage technique with the last fifty pancreas transplants. The pancreatic graft was placed outside the peritoneal cavity. RESULTS: One-year actual patient and pancreas survival rates in this set of transplants were 96 percent and 88 percent, respectively. Apart from the healing of the wound, surgical complications were seldom encountered. The most frequent complication in our group of patients was bleeding. CONCLUSIONS: The current standard is to transplant whole pancreas with the duodenal segment and enteric drainage. The extraperitoneal placement of the pancreatic graft facilitates access during mandatory biopsies of the graft, which is an essential advantage especially for isolated pancreas transplants.

Zusammenfassung

GRUNDLAGEN: "Ideale" chirurgische Technik und Taktik bei Pankreastransplantation werden immer noch diskutiert. In unserem Zentrum wurde vor 20 Jahren ein entsprechendes Programm begonnen, um die so genannte "beste" Technik zu finden. METHODIK: Dem Trend entsprechend, haben wir bei den letzten 50 Pankreastransplantationen die enterale Drainage-Technik des exokrinen Pankreas mittels duodenoenteraler Anastomose zur Anwendung gebracht. ERGEBNISSE: Ein-Jahres-Patienten- und -Transplantat-Überleben waren 96 % bzw. 88 %. Abgesehen von Wundheilungsproblemen wurden chirurgische Komplikationen selten beobachtet. Die häufigste Komplikation war die Blutung. SCHLUSSFOLGERUNGEN: Nach derzeitigem Wissensstand wird das gesamte Pankreas mit dem Duodenum und intestinaler Drainage transplantiert. Die extraperitoneale Lokalisation des Transplantats erleichtert den Zugang bei Biopsien, ein Vorteil vor allem bei isolierter Pankreastransplantation.

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Correspondence to M. Adamec.

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Adamec, M., Janoušek, L., Lipar, K. et al. 50 consecutive pancreas transplants with enteric drainage and extraperitoneal placement of the pancreatic graft. Eur Surg 36, 360–362 (2004). https://doi.org/10.1007/s10353-004-0110-7

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10353-004-0110-7

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