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OSG-Totalendoprothese Agility

Indikationen, Operationstechnik und Ergebnisse

Agility total ankle replacement: indications, surgical technique and results

  • BEITRAG ZUM THEMENSCHWERPUNKT
  • Published:
Fuß & Sprunggelenk

Summary

The surgical treatment of painful arthrosis of the ankle joint is still controversial and remains a real challenge for the surgeon and for the patient.

The long-term results of ankle joint arthrodesis are still disappointing. The new generation of total ankle arthroplasty shows good short and middle-term results. Agility total ankle is one of these. It is a semi-constrained prosthesis with three components, a tibial component in titanium, a polyethylene inlay and a talar component in chrom-cobalt. The prosthesis is implanted without cement and allows a range of motion of 60° in dorsal- and plantar flexion.

Unlike other prostheses of this generation the agility total ankle allows the complete replacement of all facets of the ankle joint which helps to prevent medial or lateral impingement. The support of the prosthesis both on the tibial and fibular cortex gives a very good primary stability and helps to prevent a proximal migration of the tibial component, particularly in osteoporotic bone.

Between October 1999 and April 2003, 66 agility total ankle replacements were performed in our clinic. A consecutive series of 36 patients was prospectively reviewed with a minimum follow-up of 18 months (average 29 months). In this group, the KOFOED score improved from an average of 40 points preoperatively up to 86 points and the AOFAS-ankle/hindfoot score from 45 points preoperatively to 88 points at longest follow-up. The average range of motion at the ankle joint reached 11° of dorsal extension and 29° of plantar flexion.

Adequate patient selection and sufficient experience in foot and ankle surgery are important factors to obtain good results with total ankle replacement and to use it as a possible alternative to arthrodesis in the treatment of painful ankle arthrosis. The short and middle-term results are encouraging; further investigations and longer follow-up periods are still necessary to confirm this tendency.

Zusammenfassung

Die chirurgische Behandlung der schmerzhaften Arthrose des oberen Sprunggelenkes (OSG) wird immer noch kontrovers diskutiert, und bleibt eine echte Herausforderung, sowohl für den Chirurgen, als auch den Patienten.

Die Langzeitergebnisse der OSG-Versteifung sind unbefriedigend. Die neue Generation von OSG-Totalendoprothesen mit drei Komponenten zeigt erfolgversprechende kurz- und mittelfristige Resultate. Die OSG-Totalendoprothese Agility gehört zu dieser dritten Generation. Sie ist eine „semi-constrained“ Prothese aus drei Komponenten, einer Tibia- Komponente aus Titan, einem Inlay aus Polyethylen und einer Taluskomponente aus Chrom-Cobalt. Die Prothese wird unzementiert eingebaut und erlaubt eine Bewegungsamplitude von insgesamt (oder idealerweise) ca. 60° in der Sagitalebene (Dorsal-/Plantarflexion).

Im Gegensatz zu den anderen Prothesen dieser Generation, ermöglicht die Agility-Prothese einen vollständigen Ersatz aller Gelenkflächen im OSG. Die Abstützung der Prothese sowohl auf der Tibia, als auch auf der Fibula, gibt eine sehr gute Primärstabilität und beugt einem Einsinken beziehungsweise Wandern der tibialen Komponente nach proximal vor, insbesondere im osteoporotischen Knochen.

Von Oktober 1999 bis April 2003 wurden 66 OSG-Totalendoprothesen des Typs Agility implantiert. Eine konsekutive Serie von 36 Patienten, mit einem Follow-up von mindestens 18 Monaten (Durchschnitt: 29 Monate), wurde prospektive nach kontrolliert. In dieser Gruppe konnte der KOFOED-Score im Mittel von 40 Punkten präoperativ auf 86 Punkte postoperativ, und der AOFAS-Score von 45 Punkten auf 88 Punkte verbessert werden. Die OSG-Beweglichkeit erreichte eine durchschnittliche Bewegungsamplitude von 40° (11° Dorsalflexion und 29° Plantarflexion).

Bei einer sorgfältigen Indikationsstellung und in erfahrenen Händen ist die OSG-Totalprothese Agility eine gute Alternative zur OSG-Arthrodese in der Behandlung der OSG-Arthrose. Die kurzund mittelfristigen Resultate sind erfolgversprechend, längere Verläufe sind aber noch nötig, um diese positive Tendenz zu bestätigen.

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Vienne, P., Nothdurft, P. OSG-Totalendoprothese Agility. FussSprung 2, 17–28 (2004). https://doi.org/10.1007/s10302-004-0061-0

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10302-004-0061-0

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