Skip to main content
Log in

Besonderheiten beim geriatrischen Patienten mit Sepsis im Notfalldienst

Special aspects of geriatric patients with sepsis presenting to emergency services

  • Leitthema
  • Published:
Notfall + Rettungsmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die demographische Entwicklung führt auch zum Anstieg der in der Notfallrettung zu versorgenden älteren Patienten. In diesem ansteigenden Patientenkollektiv ist die Sepsis ein wichtiges Krankheitsbild mit einem schlechten Outcome, und daher müssen sowohl die Strategien in der präklinischen Notfallversorgung, wie auch Diagnostik und die Ersttherapie entsprechend adaptiert werden. Akute Infektionen sind ein häufiger Grund für die Rettungsdienstalarmierung und auch verantwortlich für viele Todesfälle bei alten Menschen. In diesem Zusammenhang kommt der Sepsis als Krankheitsbild in der alternden Gesellschaft eine besondere Bedeutung zu. Der geriatrische Patient ist definiert durch die Multimorbidität, den Funktionalitätsverlust und den zunehmenden Verlust an Selbständigkeit. Die Sepsis ist eine systemische inflammatorische Antwort des Organismus auf eine bakterielle Infektion und nach wie vor mit einer hohen Sterblichkeit verbunden. Daher ist es unerlässlich, die Sepsis sehr früh zu identifizieren. Diagnostische Strategien wie besondere Untersuchungsmethoden, adaptierte Screening- und Assessmentinstrumente müssen entwickelt und eingeführt werden. Ausbildungsprogramme für den Notfallrettungsdienst sind genauso essenziell wie das Erstellen von standardisierten Arbeitsanweisungen für das Krankheitsbild Sepsis. Das Wissen um die speziellen Eigenschaften und Symptome schwerer Infektionen bei alten Patienten, weiterführende Kompetenzen und geriatrische Grundkenntnisse sind notwendig, um die Patienten adäquat versorgen zu können.

Abstract

The demographic shift leads to an increasing number of elderly being treated by emergency services (ES). In this growing collective of elderly patients, sepsis is an important determinant in adverse outcome and thus adapted strategies in preclinical services to adjust diagnostics and treatment are required. Because infections are a common reason to call ES and are also responsible for many deaths among the elderly, sepsis is becoming a major health care problem in the aging society. The geriatric patient is defined by multimorbidity, functional decline and loss of autonomy. Sepsis as a systematic inflammatory response to bacterial infection is still associated with high mortality. Therefore, early detection and initiating of therapeutic bundles is crucial to improve outcomes. Diagnostic strategies and adapted screening and assessment tools must be implemented. Educational programs for physicians and paramedics are as essential as standardized operating procedures for sepsis. Knowledge of the specific characteristics and symptoms of serious infections in the elderly and further research are necessary to be able to ensure the best care for this fragile population.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Engel P, Wilt T, Lukas RP et al (2011) Beeinflussen sozio-demografische Faktoren Notarzteinsätze? Anaesthesist 60:929–936

    Article  CAS  Google Scholar 

  2. Lodders S, Bader L (2015) Sepsis – der unterschätze Notfall. KVB Forum 4:6–7

    Google Scholar 

  3. Nasa P, Juneja D, Singh O (2012) Severe sepsis and septic shock in the elderly: An overview. World J Crit Care Med 1:23–30

    Article  Google Scholar 

  4. Gaieski GF, Edwards JM, Kallan MJ et al (2013) Benchmarking the incidence and mortality of severe sepsis in the United States. Crit Care Med 41:1167

    Article  Google Scholar 

  5. Singer M, Deutschman CS, Seymour CW et al (2016) The Third International Consensus Definitions for sepsis and septic shock (Sepsis-3). JAMA 315:788–800

    Article  Google Scholar 

  6. McLymont N, Glover GW (2016) Scoring systems for the characterization of sepsis and associated outcomes. Ann Transl Med 4:527

    Article  Google Scholar 

  7. Heppner HJ, Sieber C, Walger P et al (2013) Infections in the elderly. Crit Care Clin 46:361–371

    Google Scholar 

  8. Clegg A et al (2013) Frailty in elderly people. Lancet 381:752

    Article  Google Scholar 

  9. Salvi F, Morichi V, Grilli A et al (2007) The elderly in the emergency department: a critical review of problems and solutions. Intern Emerg Med 2:292–301

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Gurlit S, Heppner HJ (2016) Besonderheiten des geriatrischen Notfallpatienten in der häuslichen Umgebung und der Langzeitpflege. Notfallmed Up2date 11:1–16

    Article  Google Scholar 

  11. Herminghaus A, Löser S, Wilhelm W (2012) Anästhesie für geriatrische Patienten. Anaesthesist 61:163–176

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Blatteis CM (2012) Age-dependent changes in temperature regulation—A mini review. Gerontology 58:289–295

    Article  Google Scholar 

  13. Singler K, Bertsch T, Heppner HJ et al (2013) Diagnostic accuracy of three different methods of temperature measurement in acutely ill geriatric patients. Age Ageing 42:740–746

    Article  Google Scholar 

  14. Singler K, Heppner HJ (2017) Akut- und Notfallversorgung geriatrischer Patienten. Z Gerontol Geriatr 50:669–671

    Article  Google Scholar 

  15. National Institute for Health and Clinical Excellence NICE-Guideline. https://www.nice.org.uk/guidance/cg103. Zugegriffen: 20. Jan. 2018

  16. Gurlit S, Möllmann M (2008) How to prevent perioperative delirium in the elderly? Z Gerontol Geriatr 41:447–452

    Article  Google Scholar 

  17. American Psychiatric Association (2013) Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 5th edition

    Book  Google Scholar 

  18. Singler K, Thiem U, Christ M et al (2014) Aspects and assessment of delirium in old age. First data from a German interdisciplinary emergency department. Z Gerontol Geriatr 47:680–685

    Article  CAS  Google Scholar 

  19. Heppner HJ, Singler K, Kwetkat A et al (2012) Do clinical guidelines improve management of sepsis in critically ill elderly patients? A before-and-after study of the implementation of a sepsis protocol. Wien Klin Wochenschr 124:692–698

    Article  CAS  Google Scholar 

  20. Rivers E, Nguyen B, Havstad S et al (2001) Early goal directed therapy in the treatment of severe sepsis and septic shock. N Engl J Med 345:1368–1377

    Article  CAS  Google Scholar 

  21. Ärztlicher Leiter Rettungsdienst, Bayern, http://www.aelrd-bayern.de/index.php?option=com_content&view=article&id=266&Itemid=549. Zugegriffen: 20. Jan. 2018

  22. Seymour W, Rea TD, Kahn JM et al (2012) Severe sepsis in pre-hospital emergency care analysis of incidence, care, and outcome. Am J Respir Crit Care Med 186:1264–1271

    Article  Google Scholar 

  23. Zentrum für Sepsis und Sepsisfolgen, Universitätsklinikum Jena. http://www.uniklinikum-jena.de. Zugegriffen: 27. Dez. 2017

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H. J. Heppner.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

H.J. Heppner gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

F. Brunkhorst, Jena

M. Christ, Luzern

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Heppner, H.J. Besonderheiten beim geriatrischen Patienten mit Sepsis im Notfalldienst. Notfall Rettungsmed 22, 226–232 (2019). https://doi.org/10.1007/s10049-018-0444-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-018-0444-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation