Zusammenfassung
Hintergrund
Die wichtigsten Sehnen der unteren Extremität sind die Achillessehne sowie die Quadrizeps- und Patellarsehne. Ausfälle führen zu schwerwiegenden Bewegungseinschränkungen.
Ziel der Arbeit
Der Beitrag gibt eine Übersicht über das klinische Bild der Sehnenrupturen und behandelt die jeweiligen Therapieoptionen.
Material und Methoden
Die Literaturrecherche erfolgte über PubMed.
Schlussfolgerung
Es ist zu beachten, dass Fluorchinolone das Risiko einer Sehnenruptur erhöhen. Die konservative Therapie der Achillessehnenruptur geht mit einem höheren Re-Rupturrisiko einher. Akute Achillessehnenrupturen können direkt vernäht werden, chronische Rupturen benötigen meist eine Verlängerungsplastik. Die selteneren Rupturen der Quadrizeps- und Patellarsehne sollten operativ versorgt werden. Prinzipiell ist meist eine Augmentation erforderlich.
Abstract
Background
The most important tendons of the lower limbs are the Achilles tendon, the quadriceps and patellar tendons. Deficits lead to severe restraints of movement.
Objective
This article provides an overview of the clinical picture of tendon ruptures and the possible treatment options.
Material and methods
A literature search was carried out in PubMed.
Conclusion
Fluoroquinolones increase the general risk of tendon ruptures. The conservative treatment of Achilles tendon ruptures is accompanied by a higher risk of rerupture. Acute Achilles tendon ruptures can be directly sutured but chronic ruptures commonly need an elongation plasty. The rare ruptures of the quadriceps and patellar tendons require surgery. Principally, an augmentation is mostly necessary.
Literatur
Cone B (2018) Mini-open repair of Achilles tendon rupture with the patient in the supine position. Tech Orthop 33:251–253
Caldwell JE, Lightsey HM, Trofa DP, Swindell HW, Greisberg JK, Vosseller JT (2018) Seasonal variation of Achilles tendon injury. J Am Acad Orthop Surg 2:e43
Ciriello V, Gudipati S, Tosounidis T, Soucacos PN, Giannoudis PV (2012) Clinical outcomes after repair of quadriceps tendon rupture: a systematic review. Injury 43:1931–1938
Clayton RAE, Court-Brown CM (2008) The epidemiology of musculoskeletal tendinous and ligamentous injuries. Injury 39:1338–1344
Cohen PR (2018) Cephalexin-associated Achilles tendonitis: case report and review of drug-induced Tendinopathy. Cureus 10:e3783
Colombelli A, Polidoro F, Guerra G, Belluati A (2019) Patellar and quadriceps tendons acute repair with suture anchors. Acta Biomed Ateneo Parmense 90:209–213
gbe-bund (2019) Diagnosedaten der Krankenhäuser ab 2000 (Eckdaten der vollstationären Patienten und Patientinnen). Gliederungsmerkmale: Jahre, Behandlungs‑/Wohnort, ICD10. http://www.gbe-bund.de/oowa921-install/servlet/oowa/aw92/WS0100/_XWD_FORMPROC?TARGET=&PAGE=_XWD_1252&OPINDEX=6&HANDLER=_XWD_CUBE.SETPGS&DATACUBE=_XWD_1280&D.001=1000001&D.946=26198&D.011=44302. Zugegriffen: 24. Apr. 2019
Joannas G, Arrondo G, Eslava S, Casola L, Drago J, Barousse R, Niño Gomez D, Amlang M, Rammelt S (2019) Percutaneous Achilles tendon repair with the Dresden instrument. Clinical and MRI evaluation of 90 patients. Foot Ankle Surg pii:S1268-7731(18)30234-0. https://doi.org/10.1016/j.fas.2019.02.005
Lin Y, Duan X, Yang L (2019) V‑Y tendon Plasty for reconstruction of chronic Achilles tendon rupture: a medium-term and long-term follow-up. Orthop Surg 11:109–116
Ochen Y, Beks RB, van Heijl M, Hietbrink F, Leenen LPH, van der Velde D, Heng M, van der Meijden O, Groenwold RHH, Houwert RM (2019) Operative treatment versus nonoperative treatment of Achilles tendon ruptures: systematic review and meta-analysis. BMJ 364:k5120
Otsubo H, Kamiya T, Suzuki T, Kuroda M, Ikeda Y, Matsumura T, Yamashita T (2017) Repair of acute patellar tendon rupture augmented with strong sutures. J Knee Surg 30:336–340
Reito A, Paloneva J, Mattila VM, Launonen AP (2019) The increasing incidence of surgically treated quadriceps tendon ruptures. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc. https://doi.org/10.1007/s00167-019-05453-y
Schulte E, Schumacher U, Schünke M, Voll M, Wesker K (2007) Allgemeine Anatomie und Bewegungssystem, 2. Aufl. Thieme, Stuttgart (182 Tabellen)
Stinner DJ, Orr JD, Hsu JR (2010) Fluoroquinolone-associated bilateral patellar tendon rupture: a case report and review of the literature. Mil Med 175:457–459
Yang B, Liu Y, Kan S, Di Zhang, Xu H, Liu F, Ning G, Feng S (2017) Outcomes and complications of percutaneous versus open repair of acute Achilles tendon rupture: a meta-analysis. Int J Surg 40:178–186
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
D. Daut und M. Faschingbauer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Daut, D., Faschingbauer, M. Sehnenverletzungen an der unteren Extremität. Trauma Berufskrankh 21, 175–180 (2019). https://doi.org/10.1007/s10039-019-00432-5
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s10039-019-00432-5