Skip to main content
Log in

Die traditionelle und die minimal-invasive Saphenektomie in der aortokoronaren Bypasschirurgie

Entwicklung, Systeme, operative Prozedur, Komplikationen

Traditional and minimally-invasive harvesting of the saphenous vein for coronary artery bypass operation: Development, systems, operative procedure, complications

  • ORIGINALARBEIT
  • Published:
Zeitschrift für Herz-, Thorax- und Gefäßchirurgie Aims and scope

Zusammenfassung

Jährlich werden in Deutschland ca. 75000 Patienten mit koronarer Herzerkrankung (ca. 75% aller Herzoperationen) operativ versorgt. Als Bypassmaterial stehen arterielle Grafts und autologe Venen, vorwiegend die Vena saphena magna, zur Verfügung. In den letzten Jahren revolutionieren minimal-invasive Venenentnahmetechniken die Bypasschirurgie, dennoch erfolgt heute die Saphenektomie zum Großteil mittels kontinuierlicher Inzision der Haut vom Knöchel bis in die Leiste zur offenen Präparation der Vena saphena magna. Wundheilungsstörungen nach offener Saphenektomie werden wiederholt diskutiert und sind Gegenstand jeder herzchirurgischen Nachbehandlung nach koronarchirurgischen Eingriffen und Grund für die Aufwertung neuer, minimal-invasiver Entnahmetechniken. Diese Wundheilungsstörungen, je nach Beobachtungszeitraum, werden in der Literatur zwischen 5–25% angegeben. Die Vor- und Nachteile minimal-invasiver Systeme sind derzeit Inhalt kontroverser Diskussion.¶   Die vorgestellte Technik (modifizierte „Bridge”-Technik) zeigt erwünschte Ergebnisse, insbesondere eine sehr hohe Patientenzufriedenheit hinsichtlich des kosmetischen Ergebnisses und der nur geringen Einschränkung durch die Saphenektomiewunde(n). Es ließ sich nur eine geringe Rate an postoperativen Komplikationen (hier 3%) feststellen. Minimal-invasive Venenentnahmesysteme halten wir für praktikabel, effizient und leicht erlernbar. Wir sehen es deshalb als wichtig an, diese Techniken weiter im klinischen Gebrauch zu etablieren.

Summary

In Germany about 75000 patients received the CABG operation last year, these are about 75% of all open heart operation procedures. The most frequently used conduit is the greater saphenous vein. In the last years a lot of new minimally invasive techniques for vein harvesting revolutionized the field of CABG operation procedures, nevertheless the most common technique today is the traditional, open technique with long, continuous incision for the open preparation of the saphenous vein. Using traditional open saphenectomy, wound healing disturbances are common and have been reported to occur in 5–25% of patients. The prevalence of wound healing disturbances varies widely, depending to some degree of definition, as well of the intensity of follow up. Minimal and less invasive vein harvesting studies have been shown to be effective in decreasing leg wound disturbances, resulting much superior cosmetic results. Advantages and disadvantages of minimally invasive vein harvesting techniques are today the topic of controversy discussions in heart surgery.¶   We reported our experience of modified minimally invasive harvesting of the saphenous vein using the Aesculap retractor system with performing 3–4 small cutaneous incisions. According to our experience these results show that the use of modified minimally invasive harvesting of the great saphenous vein is an attractive alternative to the traditional open harvest technique with fewer wound complication, more patient satisfaction and excellent cosmetic aspects. Therefore, we hope that less or minimally invasive systems for harvesting of the saphenous vein will be established in the future in CABG operation procedures.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Eingegangen: 27. Juni 2000/Akzeptiert: 11. Juli 2000

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Düsterhöft, V., Bauer, M., Zurbrügg, H. et al. Die traditionelle und die minimal-invasive Saphenektomie in der aortokoronaren Bypasschirurgie . Z Herz-, Thorax-, Gefäßchir 14, 204–211 (2000). https://doi.org/10.1007/s003980070017

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003980070017

Navigation