Skip to main content
Log in

Fortschritte beim interventionellen Verschluss des persistierenden Ductus arteriosus: Vergleich der Ergebnisse mit unterschiedlichen Verschlusssystemen

  • ANGEBORENE VITIEN
  • Published:
Zeitschrift für Kardiologie Aims and scope Submit manuscript

Summary

This report describes our results with transcatheter closure of patent ductus arteriosus between March 1993 and May 2000 including our early experience with the Amplatzer duct occluder. One hundred and sixty-six consecutive procedures were performed in 160 patients. The mean age was 6.8 years (range 0.8 to 26.2), mean weight 24.3 kg (range 7.7 to 84.0). Single or multiple coils were implanted successfully in 114 cases, a Rashind double umbrella in 35 patients, and an Amplatzer duct occluder in 16 patients. After failure to implant coils in one patient, a second attempt with a Rashkind double umbrella was successful. Complete closure of the patent ductus arteriosus was achieved in a total of 148 patients (92.5%), mean fluoroscopy time was 13.7 min (range 3.1 to 126 min). In 144 patients (90.0%), occlusion without residual shunting was achieved by the first interventional approach. Angiography showed immediate closure in 44%, echocardiography within 48 h revealed complete closure in additional 28%. In a further 18%, a residual shunt disappeared spontaneously in the following months. In five patients a second procedure was performed to terminate residual shunting after placement of a Rashkind occluder system by coils. In three patients, the residual shunt resolved. In 12 patients (7.5%) echocardiography showed a residual shunt 2–1259 days after interventional approach. Occlusion rates of the different devices were 83% for the Rashkind occluder, 92% for detachable coils, and 100% for the Amplatzer duct occluder. Coil embolisation into the pulmonary artery occured in two patients, interventional removal was successful in one of them. There were no further complications.    According to our experience interventional occlusion of patent ductus arteriosus is highly effective and associated with a low complication rate. Transcatheter closure using the Amplatzer duct occluder seems to be safe and effective also in small children with a body weight of 8 kg and a large ductus diameter. Compared to the total group of patients, the occlusion rate of the Amplatzer duct occluder was significantly higher (p=0.005), and of the Rashkind occluder system significantly lower (p=0.026). Therefore, we recommend the use of detachable coils in patients with small ductus (diameter ≤2mm) and the Amplatzer duct occluder in those with a larger ductus. Transcatheter closure of the patent ductus arteriosus according to this regimen should achieve occlusion rates above 95%.

Zusammenfassung

Zwischen 3/1993 und 5/2000 führten wir bei 160 Patienten zwischen 0,8 und 26,2 Jahren 166 Interventionen zum Verschluss eines persistierenden Ductus arteriosus durch. 115 Interventionen wurden mit Metallspiralen, 35 mit einem Rashkind-Okkluder-System und 16 mit einem Amplatzer-Ductokkluder-System durchgeführt. Bei insgesamt 148 Patienten (92,5%) gelang der restshuntfreie Verschluss des Ductus arteriosus, bei 144 Patienten (90,0%) konnte der Ductus mit einer Intervention komplett verschlossen werden.    Bei 12 Patienten (7,5%) ist 2–1259 Tage nach der Intervention echokardiographisch noch ein Restshunt nachweisbar. Ein kompletter Verschluss mit dem Rashkind-Okkluder-System allein gelang bei 83%, mit einer oder mehreren Metallspiralen in 92% der Fälle. Bei allen 16 Patienten mit Amplatzer-Ductokkluder-System gelang ein kompletter Verschluss. Schwere Komplikationen traten nicht auf, in 2 Fällen kam es zu einer Embolisation von Metallspiralen in die Pulmonalgefäße. Die Verschlussrate des Amplatzer-Ductokkluder-Systems (100% nach 2 Tagen) war signifikant besser (p=0,005) und die des Rashkind-Ductokkluder-Systems (81% nach 2 Jahren) signifikant schlechter (p=0,026) als die des Gesamtkollektivs.    Der interventionelle Verschluss des persistierenden Ductus arteriosus stellt eine komplikationsarme Behandlungsmethode mit hoher Erfolgsrate dar. Mit dem Amplatzer-Ductokkluder steht auch für Kinder mit einem Körpergewicht von 8 kg und relativ großem Ductus ein sicheres Verschlusssystem zur Verfügung. Durch eine differenzierte interventionelle Therapie lassen sich weitere Verbesserungen der Verschlussraten auf über 95% erzielen. Für Patienten mit einem minimalen Ductusdiameter ≤2mm empfehlen wir die Verwendung von replazierbaren Metallspiralen, für größere Ductus das Amplatzer-Okkluder-System.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

Eingegangen: 25. Juli 2000 Akzeptiert: 16. November 2000

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Koch, A., Hofbeck, M., Buheitel, G. et al. Fortschritte beim interventionellen Verschluss des persistierenden Ductus arteriosus: Vergleich der Ergebnisse mit unterschiedlichen Verschlusssystemen. Z Kardiol 90, 120–126 (2001). https://doi.org/10.1007/s003920170198

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s003920170198

Navigation