Temporäres Hebungsdefizit mit Protrusio bulbi bei einem 4‑jährigen Kind

Temporary elevation deficit with exophthalmos in a 4-year-old child

Zusammenfassung

Ein 4‑jähriges Mädchen wurde notfallmäßig wegen Diplopie und intermittierendem Exophthalmus des linken Auges vorgestellt. Die Symptome waren parallel zu rezidivierenden grippalen Infekten aufgetreten. Unsere Untersuchungen ergaben keine Auffälligkeit. Anhand von Fotografien und Videoaufnahmen, die eine Hypotropie von ca. 25° und eine Protrusio des linken Auges zeigten, wurde die Diagnose eines Obliquus-superior-Klick-Syndroms mit einem atypisch distalen Passagehindernis gestellt. Rheumatologische und HNO-ärztliche Befunde waren unauffällig.

Abstract

A 4-year-old girl was referred as an emergency case because of diplopia and intermittent exophthalmos of the left eye. Symptoms had occurred together with recurrent episodes of a common cold. The examinations revealed no conspicuous findings. Photographic and video analysis revealed hypotropia of approximately 25 ° together with protrusion of the left eye. The patient history and findings were compatible with a superior oblique click syndrome with an atypical distal distinct thickening of the superior oblique tendon. Rheumatological and otorhinolaryngological findings were inconspicuous.

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Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. 1.

    Brown HW (1950) Congenital structural muscle anomalies. In: Allen HJ (Hrsg) Strabismus ophthalmic symposium. Trans New Orleans Acad Ophthalmol. Mosby, St. Louis, S 205–236

    Google Scholar 

  2. 2.

    Clark E (1966) A case of apparent intermittent overaction of the left superior oblique. Br J Ophthalmol 23:116–117

    Google Scholar 

  3. 3.

    Costenbader FD, Dan DA (1958) Spontanous regression of pseudoparalysis of the inferior oblique muscle. Arch Ophthalmol 59:607–608

    CAS  Article  Google Scholar 

  4. 4.

    Esser J, Mühlendyck H (2012) Myogene Augenbewegungsstörungen. In: Kaufmann H, Steffen H (Hrsg) Strabismus. Thieme, Stuttgart, S 446–480

    Google Scholar 

  5. 5.

    Fells P (1975) The superior oblique: Its actions and anomalies. Br Orthopt J 32:43–52

    Google Scholar 

  6. 6.

    Fink WH (1962) Surgery of the vertical muscles of the eye. Thomas, Springfield, S 206–210

    Google Scholar 

  7. 7.

    Girad LJ (1956) Pseudoparalysis of the inferior oblique muscle. South Med J 49:342–349

    Article  Google Scholar 

  8. 8.

    Goldstein JH (1969) Intermittent superior oblique tendon sheath syndrome. Am J Ophthalmol 67:960–962

    CAS  Article  Google Scholar 

  9. 9.

    Gräf M, Kloss S, Kaufmann H (2005) Operationsergebnisse bei kongenitalem Brown-Syndrom. Klin Monatsbl Augenheilkd 222:630–637

    Article  Google Scholar 

  10. 10.

    Helveston EM, Merriam WW, Ellis FD et al (1982) The trochlea: a study of the anatomy and physiology. Ophthalmology 89:124–133

    CAS  Article  Google Scholar 

  11. 11.

    Helveston EM (1993) Brown syndrome: anatomic considerations and pathophysiology. Am Orthopt J 43:31–35

    Article  Google Scholar 

  12. 12.

    Jaensch PA (1928) Paresen der schrägen Heber. Graefes Arch Ophthalmol 121:113–125

    Article  Google Scholar 

  13. 13.

    Koop G, Gräf M (2006) Okuläre Neuromyotonie – Ein Fallbericht. Klin Monbl Augenheilkd 223:247–251

    CAS  Article  Google Scholar 

  14. 14.

    Leone CR, Leone RT (1986) Spontaneous cure of congenital Brown’s syndrome. Am J Ophthalmol 102:542–543

    Article  Google Scholar 

  15. 15.

    Lowe RF (1969) Bilateral superior oblique tendon sheath syndrome. Occurrence and spontanous recovery in one of uniovular twins. Br J Ophthalmol 53:466–471

    CAS  Article  Google Scholar 

  16. 16.

    Mein J (1964) Alternating inferior oblique palsy. Br Orthopt J 21:116–119

    Google Scholar 

  17. 17.

    Mein J (1971) Superior oblique tendon sheath syndrome. Br Orthopt J 28:70–76

    Google Scholar 

  18. 18.

    Mühlendyck H (1996) Jaensch-Brown-Syndrom – Ursache und operatives Vorgehen. Klin Monbl Augenheilkd 208:37–47

    Article  Google Scholar 

  19. 19.

    Neugebauer A, Fricke J (2010) Congenital cranial dysinnervation disorders: facts and perspectives to understand ocular motility disorders. In: Lorenz B, Brodsky M (Hrsg) Pediatric ophthalmology, neuro-ophthalmology, genetics. Essentials in Ophthalmology. Springer, Heidelberg, S 113–124

    Google Scholar 

  20. 20.

    Parks MM (1977) The superior oblique tendon. Doyne Memorial Lecture 1977. Trans Ophthalmol Soc 97:288–304

    CAS  Google Scholar 

  21. 21.

    Ricker VK, Mertens HG (1970) Okuläre Neuromyotonie. Klin Monbl Augenheilkd 156:837–842

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. 22.

    Sandfort-Smith JH (1969) Intermittent superior oblique tendon sheath syndrome: a case report. Br J Ophthalmol 53:412–417

    Article  Google Scholar 

  23. 23.

    Sandfort-Smith JH (1973) Superior oblique tendon sheath syndrome and its relationship to stenosing tenosynovitis. Br J Ophthalmol 57:859–865

    Article  Google Scholar 

  24. 24.

    Siegel LM, deSalles NL, Rosenbaum AL, Demer JL (1998) Magnetic resonance imaging features of two cases of acquired Brown’s syndrome. Strabismus 6:19–29

    CAS  Article  Google Scholar 

  25. 25.

    Sims J (1971) Acquired apparent superior oblique tendon sheath syndrome. Br J Ophthalmol 28:112–115

    Google Scholar 

  26. 26.

    Stein R (1965) Posttraumatische, intermittierende Pseudoparese des Musculus obliquus inferior. Klin Monbl Augenheilkd 147:712–720

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. 27.

    Wilson ME, Eustis HS, Parks MM (1989) Brown‘s syndrome. Surv Ophthalmol 34:153–172

    CAS  Article  Google Scholar 

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J. Frank, M. Gräf und B. Lorenz geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor.

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Frank, J., Gräf, M. & Lorenz, B. Temporäres Hebungsdefizit mit Protrusio bulbi bei einem 4‑jährigen Kind. Ophthalmologe 117, 58–61 (2020). https://doi.org/10.1007/s00347-019-0880-8

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Schlüsselwörter

  • Brown-Syndrom
  • Klick-Syndrom
  • Exophthalmus
  • restriktives Motilitätsdefizit
  • Obliquus superior

Keywords

  • Brown’s syndrome
  • Click-syndrome
  • Exophthalmos
  • Restrictive motility disorder
  • Superior oblique muscle