Zusammenfassung
Ziel
Es erfolgt die Messung der Aderhautdicke im Tagesverlauf bei gesunden Augen zur Untersuchung von Dickenschwankungen.
Methode
Es wurden 30 gesunde Augen von 30 Probanden zu 6 definierten Untersuchungszeitpunkten innerhalb von 24 h untersucht. Die Aderhautdicke wurde mit dem 7-Linien-Scan des Spectralis-OCTs (Heidelberg Engineering) im EDI-Modus untersucht und manuell von 2 unabhängigen Bewertern ausgemessen. Aus den errechneten Mittelwerten wurden die weiteren Berechnungen erstellt.
Ergebnisse
Die mittlere Aderhautdicke der 30 untersuchten Probanden betrug 270 ± 87 µm. Die Aderhautdickenänderungen vom Baseline-Wert lagen zwischen − 47 µm und + 41 µm. Der Spearman-Korrelationskoeffizient zeigte eine signifikante negative Korrelation zwischen den Baseline-Werten der Aderhautdicke und den Untersuchungszeitpunkten 10:30 Uhr, 13:30 Uhr und 16:30 Uhr. Bei individuell sehr unterschiedlichen Schwankungsmustern konnten keine signifikanten zirkadianen Aderhautdickenänderungen im Mittel nachgewiesen werden. Zwischen Alter und Aderhautdicke lag eine signifikante negative Korrelation vor.
Schlussfolgerung
Signifikante tageszeitliche Schwankungen der Aderhautdicke waren in unserer Studie nicht nachweisbar. Das Alter der Probanden korrelierte negativ mit der Aderhautdicke.
Abstract
Purpose
Measurement of diurnal choroidal thickness in healthy eyes to investigate thickness variations.
Methods
A total of 30 healthy eyes in 30 subjects were examined at 6 predefined times within 24 h. Choroidal thickness was visualized using the 7-line scan of spectral domain optical coherence tomography (OCT) with enhanced depth imaging (Spectralis, Heidelberg Engineering) and manually measured by two independent observers. For statistical analyses the mean value was calculated.
Results
The mean choroidal thickness was 270 ± 87 µm. Choroidal thickness changes from baseline ranged between − 47 µm and + 41 µm. There was a statistically significant negative correlation between baseline choroidal thickness and the thickness in examinations at 10:30 am, 1:30 pm and 4:30 pm with the Spearman correlation test. Due to the large diversity in the individual diurnal fluctuations, a significant diurnal variation of choroidal thickness was not observed. There was a significant negative correlation between age and choroidal thickness.
Conclusions
In this study a significant diurnal variation of choroidal thickness was not observed. Patient age correlated negatively with choroidal thickness.
Literatur
Brown JS, Flitcroft DI, Ying G-S et al (2009) In vivo human choroidal thickness measuremts: evidence of diurnal fluctuation. Invest Ophthalmol Vis Sci 50(1):5–12
Chakraborty R, Read SA, Collins MJ (2011) Diurnal variations in axial length, choroidal thickness, intraocular pressure, and ocular biometrics. Invest Ophthalmol Vis Sci 52(8):5121–5129
Chhablani J, Barteselli G, Wang H et al (2012) Repeatability and reproducibility of manual choroidal volume measurement using enhanced depth imaging optical coherence tomography. Invest Ophthalmol Vis Sci 53(4):2274–2280
Lee SW, Yu SY, Seo KH et al (2014) Diurnal variation in choroidal thickness in relation to sex, axial length, and baseline choroidal thickness in healthy Korean subjects. Retina 34(2):385–393
Mansouri K, Medeiros FA, Marchase N et al (2013) Assessment of choroidal thickness and volume during the water drinking test by swept-source optical coherence tomography. Ophthalmoloy 120(12):2508–2516
Margolis R, Spaide RF (2009) A pilot study of enhanced depth imaging optical coherence tomography of the choroid in normal eyes. Am J Ophthalmol 147(5):811–815
Nickla DL, Wallman J (2010) The multifunctional choroid. Prog Retin Eye Res 29(2):144–168
Osmanbasoglu OA, Alkin Z, Ozkaya A et al (2013) Diurnal choroidal thickness changes in normal eyes of Turkish people measured by spectal domain optical coherence tomography. J Ophthalmol 2013:687165
Schaal KB, Pollithy S, Dithmar S (2012) Spielt die Aderhautdicke bei idiopathischen Makulaforamen eine Rolle? Ophthalmologe 109(4):364–368
Sizmaz S, Kücükerdönmez C, Pinarci EY et al (2013) The effect of smoking on choroidal thickness measured by optical coherence tomography. Br J Ophthalmol 97(5):601–604
Spaide RF, Koizumi H, Pozzoni MC (2008) Enhanced depth imaging spectral-domain optical coherence tomography. Am J Ophthalmol 146(4):496–500
Tan CS, Ouyang Y, Ruiz H, Sadda SR (2012) Diurnal variations of choroidal thickness in normal healthy subjects measured by spectral domain optical coherence tomography. Invest Ophthalmol Vis Sci 53(1):261–266
Ulas F, Celik F, Dogan Ü, Celebi S (2013) Effect of smoking on choroidal thickness in healthy smokers. Curr Eye Res 39(5):504–511
Ulas F, Dogan Ü, Duran B et al (2013) Choroidal thickness changes during the menstrual cycle. Curr Eye Res 38(11):1172–1181
Usui S, Ikuno Y, Akiba M et al (2012) Circadian changes in subfovealchoroidal thickness and the relationship with circulatory factors in healthy subjects. Invest Ophthalmol Vis Sci 53(4):2300–2307
Vural AL, Kara N, Sayin N et al (2014) Choroidal thickness changes after a single administration of coffee in healthy subjects. Retina 34(6):1223–1228
Zengin MO, Cinar E, Kücükerdönmez C (2014) The effect of nicotine on choroidal thickness. Br J Ophthalmol 98(2):233–237
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. S. Pollithy, A. Höh, B. Dobner, G.U. Auffarth und S. Dithmar geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Pollithy, S., Höh, A., Dobner, B. et al. Unterliegt die Aderhautdicke zirkadianen Schwankungen?. Ophthalmologe 112, 665–669 (2015). https://doi.org/10.1007/s00347-014-3177-y
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-014-3177-y