Zusammenfassung
Hintergrund
Die endokrine Orbitopathie (EO) ist eine Erkrankung, die in ihrer mäßig bis schweren Verlaufsform den Patienten ästhetisch und in seinen täglichen Lebensaktivitäten beeinträchtigt. Die kombinierte Therapie mit intravenösen Glukokortikoiden und die Retrobulbärbestrahlung, als etablierte Therapieoptionen zur Behandlung der mäßig bis schweren und aktiven endokrinen Orbitopathie, wurden hinsichtlich ihrer Effektivität auf die Fahrtauglichkeit der betroffenen Patienten untersucht.
Material und Methode
In einer retrospektiven Patientenserie wurden die Daten von 21 Patienten mit einer mäßig bis schweren EO (14 Frauen und 7 Männer), die konsekutiv mit einer kombinierten Retrobulbärbestrahlung (13 Gy) und intravenösen Therapie mit Methylprednisolon (500 mg pro Woche als einmalige Infusion über 6 Wochen und über weitere 6 Wochen 250 mg in gleicher Weise appliziert) behandelt wurden, ausgewertet.
Ergebnisse
Der Aktivitätsgrad betrug vor Therapie im Clinical-Activity-Score 5,2 Punkte (s±0,9) und nahm statisch signifikant auf 2,7 Punkte (s±1,1) im Nachbeobachtungszeitraum von 12 Monaten ab. Es besserten sich insbesondere die entzündlichen Parameter wie Schmerzen bei Augenbewegungen, retrobulbäres Druckgefühl, Karunkelschwellung, Lidschwellung und der Exophthalmus statistisch signifikant. Die Bulbusmotilität hingegen zeigte keine statistisch signifikante Verbesserung. Trotz der antientzündlichen Therapie waren 11 (52,3%) der 21 Patienten unter binokularen Bedingungen nicht fahrtauglich. Bei 8 dieser Patienten war eine zusätzliche strabismologische Therapie mit Prismen oder eine Strabismusoperation zum Erreichen von Fahrtauglichkeit erforderlich.
Schlussfolgerung
Die kombinierte Behandlung der mäßig bis schweren und aktiven EO mit einer intravenösen Methylprednisolontherapie und einer Retrobulbärbestrahlung reduziert die entzündlichen Symptome der Erkrankung. Zur Erzielung der Fahrtauglichkeit ist in vielen Fällen eine zusätzlich strabismologische Therapie erforderlich.
Abstract
Objective
Graves’ orbitopathy (GO) in its moderate to severe expression is a disfiguring and disabling disease that profoundly influences activities of daily living. Intravenous steroids and orbital radiotherapy are effective treatments for moderate to severe active GO. We examined the ophthalmological outcomes regarding daily life activities, such as driving competency.
Materials and methods
In a retrospective case series, we evaluated the data for 21 consecutive patients with moderate to severe and active GO (14 women and seven men) treated with combined orbital radiotherapy (13 Gy) and intravenous methylprednisolone (500 mg weekly for 6 consecutive weeks and 250 mg weekly for consecutive 6 weeks).
Results
The pretreatment mean clinical activity score of 5.2 points (SD±0.9) decreased significantly to 2.7 points (SD±1.1) in the 12-month follow-up. Analysis of all ocular symptoms showed significant changes for four parameters with different time frames. Inflammatory eye signs—e.g., pain and pressure sensation, caruncle inflammation, and eyelid swelling, including exophthalmos—improved significantly within the first 3 months. Eyelid swelling was significantly reduced 6–12 months after therapy. However, there was no significant improvement of eye motility. Despite anti-inflammatory treatment, 11 patients (52.3%) were not fit to drive a car under binocular conditions. In eight of these patients, additional strabismologic therapy, including prisms or strabismus surgery, was successful.
Conclusion
The combined therapy of intravenous corticosteroids and orbital radiotherapy reduced inflammatory ophthalmological signs in different time frames. In most cases, strabismologic intervention, including eye muscle surgery, was necessary to restore driving competency.
Literatur
Bartalena L, Pinchera A, Marcocci C (2000) Management of Graves‘ ophthalmopathy: reality and perspectives. Endocr Rev 21:168–199
Perros P, Dickinson AJ (2005) Ophthalmopathy. In: Braverman LE, Utiger RD (eds) Werner’s and Ingbar’s the Thyroid – A fundamental and clinical text. Lippincott Williams and Wilkins, Philadelphia, pp 474–478
Wiersinga WM, Bartalena L (2002) Epidemiology and prevention of Graves‘ ophthalmopathy. Thyroid 12:855–860
Bartalena L, Marcocci C, Pinchera A (2002) Graves‘ ophthalmopathy: a preventable disease? Eur J Endocrin 146:457–461
Bartalena L, Baldeschi L, Dickinson A et al (2008) Consensus statement of the European group on Graves‘ orbitopathy (EUGOGO) on management of GO. EJE 158:273–285
Mourits MP, Prummel MF, Wiersinga WM, Koornneef L (1997) Clinical activity score as a guide in the management of patients with Graves‘ ophthalmopathy. Clin Endocrinol (Oxf) 47:9–14
Dickinson JA, Perros P (2001) Controversies in the clinical evaluation of active thyroid-associated orbitopathy; use of a detailed protocol with comparative photographs for objective assessment. Clin Endocrinol (Oxf) 55:283–303
Bahn RS, Gorman CA (1987) Choice of therapy and criteria for assessing treatment outcome in thyroid-associated ophthalmopathy. Endocrinol Metab Clin North Am 16:391–407
Empfehlungen der Deutschen Ophthalmologischen Gesellschaft und des Berufsverbandes der Augenärzte Deutschlands zur Fahreignungsbegutachtung für den Straßenverkehr (2003) 3. Aufl. S 29
Bartalena L, Marcocci C, Bogazzi F et al (1998) Relation between therapy for hyperthyreoidism and the course of Graves‘ ophthalmopathy. N Engl J Med 338:73–78
Mourits MP, Kempen-Harteveld ML, Garcia MB et al (2000) Radiotherapy for Graves‘ orbitopathy: randomised placebo-controlled study. Lancet 355:1505–1509
Prummel MF, Terwee CB, Gerding MN et al (2004) A randomized controlled trial of orbital radiotherapy versus sham irradiation in patients with mild Graves‘ orbitopathy. J Clin Endocrinol Metab 89:15–20
Marcocci C, Bartalena L, Tanda ML et al (2001) Comparison of the effectiveness and tolerability of intravenous and oral glucocorticoids associated with orbital radiotherapy in the management of severe Graves‘ ophthalmopathy: results of a prospective, single-blind, randomized study. J Clin Endocrinol Metab 86:3562–3567
Kahaly GJ, Pitz S, Hommel G, Dittmar M (2005) Randomized single blind trial of intravenous versus oral steroid monotherapy in Graves‘ orbitopathy. J Clin Endocrinol Metab 90:5234–5240
Weissel M, Hauff W (2000) Fatal liver failure after high-dose glucocorticoid pulse therapy in a patient with severe eye disaese. Thyroid 10:521
Marinò M, Morabito E, Brunetto MR et al (2004) Acute and severe liver damage associated with intravenous glucocorticoid pulse therapy in patients with Graves‘ ophthalmopathy. Thyroid 14:403–406
Bartalena L, Pinchera A, Marcocci C (2000) Management of Graves‘ ophthalmopathy: reality and perspectives. Endocr Rev 21:168–199
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Sterker, I., Tegetmeyer, H., Papsdorf, K. et al. Fahrtauglichkeit nach kombinierter Methylprednisolontherapie und Retrobulbärbestrahlung bei endokriner Orbitopathie. Ophthalmologe 107, 941–946 (2010). https://doi.org/10.1007/s00347-010-2135-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-010-2135-6
Schlüsselwörter
- Endokrine Orbitopathie (EO)
- Therapie der mäßig bis schweren EO
- Fahrtauglichkeit
- Okuläre Symptome
- Subjektive Diplopie