Advertisement

Haut und Rheuma

  • S. StänderEmail author
  • R. J. Ludwig
  • D. Thaçi
Leitthema

Zusammenfassung

Hautveränderungen sind bei chronisch-entzündlichen Erkrankungen häufig und können als visueller Marker auf eine systemische Entzündung hinweisen. Hoch prävalente entzündliche Hauterkrankungen, wie die Psoriasis und die atopische Dermatitis, sind aufgrund der systemischen Entzündung mit einer erhöhten rheumatischen, metabolischen und kardiovaskulären Komorbidität assoziiert. Auch der systemische Lupus erythematodes weist ein komplexes klinisches Spektrum auf, welches von hauptsächlich kutanem Befall bis zu kritischer Multiorganmanifestation reicht. Die lokalisierte Sklerodermie kann klinisch von der systemischen Sklerose unterschieden werden und bedarf einer suffizienten Therapie, um bleibenden funktionellen Defekten vorzubeugen. Aus diesem Grund ist das interdisziplinäre Management bei diesen Erkrankungen besonders wichtig und zielführend.

Schlüsselwörter

Dermatitis, atopische Entzündung Psoriasis Sklerodermie, lokalisierte Systemischer Lupus erythematodes 

Abkürzungen

ACE

„Angiotensin converting enzyme“

AD

Atopische Dermatitis

HIV

Humanes Immunschwächevirus

IL

Interleukin

JAK

Januskinase

KI

Konfidenzintervall

PDE

Phosphodiesterasehemmer

PsA

Psoriasis-Arthritis

Pso

Psoriasis vulgaris

PUVA

Psoralen-UV‑A

RA

Rheumatoide Arthritis

RR

Relatives Risiko

SLE

Systemischer Lupus erythematodes

SS

Systemische Sklerose

TNF

„Tumor necrosis factor“

UV

Ultraviolett

The skin and rheumatism

Abstract

The skin is commonly affected in chronic inflammatory disorders and may act as a visual marker for internal or systemic inflammation. Frequent inflammatory skin diseases, like psoriasis and atopic dermatitis (AD), are associated with rheumatic and inflammatory bowel diseases. Metabolic, mental and cardiovascular comorbidity are frequent consequences of chronic inflammation. Further intersections between skin and joints are connective tissue diseases (collagenoses) and can be observed in complex diseases, e.g. systemic lupus erythematosus. Clinically, these diseases range from predominant cutaneous to severe systemic implication of several organs. Localized scleroderma should be clinically distinguished from systemic sclerosis and treated sufficiently to avoid long-term damage and disability. Thus, interdisciplinary disease management is of crucial importance.

Keywords

Dermatitis, atopic Inflammation Psoriasis Scleroderma, localized Systemic lupus erythematosus 

Notes

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt

S. Ständer und R. J. Ludwig geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. D. Thaçi: Prüfarzt/klinische Studien: Abbvie, Almiral, Amgen, Biogen-Idec, Bioskin, Boehringer-Ingelheim, BMS, Celgene, Chugai, Dermira, Dignity, Elli-Lilly, Forward-Pharma, Glaxo-Smith-Kline, Leo-Pharma, Janssen-Cilag, Maruho, Medac, MSD, Mitsubishi Pharma, Novartis, Pfizer, Regeneron, Roche, Sanofi, Sandoz-Hexal, UCB. Wissenschaftliche Vorträge unterstützt von: AbbVie, Almiral, BMS, Celgene, Janssen, Leo-Pharma, Lilly, LaRoche-Possay, Novartis, MSD, Medac, Pfizer, Regeneron, Sanofi, Sandoz-Hexal, UCB. Mitglied des wissenschaftlichen Boards: AbbVie, Amgen, BMS, Celgene, Dignity, Eli-Lilly, Galapagos, Leo-Pharma, Janssen-Cilag, Morphosis, Novartis, Pfizer, MSD, Sandoz, Sanofi, UCB.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Literatur

  1. 1.
    Christophers E (2001) Psoriasis—epidemiology and clinical spectrum. Clin Exp Dermatol 26:314–320CrossRefGoogle Scholar
  2. 2.
    Egeberg A, Skov L, Gislason GH, Thyssen JP, Mallbris L (2017) Incidence and prevalence of psoriasis in Denmark. Acta Derm Venereol 97:808–812CrossRefGoogle Scholar
  3. 3.
    Augustin M et al (2014) German psoriasis registry PsoBest: objectives, methodology and baseline data. J Dtsch Dermatol Ges 12:48–57Google Scholar
  4. 4.
    Mease P (2006) Management of psoriatic arthritis: the therapeutic interface between rheumatology and dermatology. Curr Rheumatol Rep 8:348–354CrossRefGoogle Scholar
  5. 5.
    Reich K, Krüger K, Mössner R, Augustin M (2009) Epidemiology and clinical pattern of psoriatic arthritis in Germany: a prospective interdisciplinary epidemiological study of 1511 patients with plaque-type psoriasis. Br J Dermatol 160:1040–1047CrossRefGoogle Scholar
  6. 6.
    Armstrong AW, Harskamp CT, Armstrong EJ (2013) Psoriasis and metabolic syndrome: a systematic review and meta-analysis of observational studies. J Am Acad Dermatol 68:654–662CrossRefGoogle Scholar
  7. 7.
    Ludwig RJ et al (2007) Psoriasis: a possible risk factor for development of coronary artery calcification. Br J Dermatol 156:271–276CrossRefGoogle Scholar
  8. 8.
    Lai YC, Yew YW (2016) Psoriasis as an independent risk factor for cardiovascular disease: an epidemiologic analysis using a national database. J Cutan Med Surg 20:327–333CrossRefGoogle Scholar
  9. 9.
    Kwa L, Kwa MC, Silverberg JI (2017) Cardiovascular comorbidities of pediatric psoriasis among hospitalized children in the United States. J Am Acad Dermatol 77:1023–1029CrossRefGoogle Scholar
  10. 10.
    Hugh J et al (2014) From the medical board of the National Psoriasis Foundation: the risk of cardiovascular disease in individuals with psoriasis and the potential impact of current therapies. J Am Acad Dermatol 70:168–177CrossRefGoogle Scholar
  11. 11.
    Lawry M (2007) Biological therapy and nail psoriasis. Dermatol Ther 20:60–67CrossRefGoogle Scholar
  12. 12.
    McGonagle D, Palmou Fontana N, Tan AL, Benjamin M (2010) Nailing down the genetic and immunological basis for psoriatic disease. Dermatology (Basel) 221(Suppl 1):15–22CrossRefGoogle Scholar
  13. 13.
    Ständer S, Ständer M, Thomas P, Prinz JC, Wolf R (2016) Psoriasis migrans: erythema migrans as Koebner phenomenon in psoriasis. Hautarzt 67:549–552CrossRefGoogle Scholar
  14. 14.
    Hawkes JE, Chan TC, Krueger JG (2017) Psoriasis pathogenesis and the development of novel targeted immune therapies. J Allergy Clin Immunol 140:645–653CrossRefGoogle Scholar
  15. 15.
    Trense Y, Thaçi D Biologicals in der Behandlung von Psoriasis. Pharmakon 7(1):42–49Google Scholar
  16. 16.
    Behrens F, Thaçi D, Wollenhaupt J, Krüger K (2017) Psoriatic arthritis: overview of drug therapy options and administration characteristics. Hautarzt 68:153–169CrossRefGoogle Scholar
  17. 17.
    Bieber T (2008) Atopic dermatitis. N Engl J Med 358:1483–1494CrossRefGoogle Scholar
  18. 18.
    Thyssen JP et al (2018) Atopic dermatitis is associated with anxiety, depression, and suicidal ideation, but not with psychiatric hospitalization or suicide. Allergy 73:214–220CrossRefGoogle Scholar
  19. 19.
    Schmitt J et al (2016) Atopic dermatitis is associated with an increased risk for rheumatoid arthritis and inflammatory bowel disease, and a decreased risk for type 1 diabetes. J Allergy Clin Immunol 137:130–136CrossRefGoogle Scholar
  20. 20.
    Paternoster L et al (2015) Multi-ancestry genome-wide association study of 21,000 cases and 95,000 controls identifies new risk loci for atopic dermatitis. Nat Genet 47:1449–1456CrossRefGoogle Scholar
  21. 21.
    Weidinger S, Beck LA, Bieber T, Kabashima K, Irvine AD (2018) Atopic dermatitis. Nat Rev Dis Primers 4:1CrossRefGoogle Scholar
  22. 22.
    Koga C, Kabashima K, Shiraishi N, Kobayashi M, Tokura Y (2008) Possible pathogenic role of Th17 cells for atopic dermatitis. J Invest Dermatol 128:2625–2630CrossRefGoogle Scholar
  23. 23.
    Wilke CM, Bishop K, Fox D, Zou W (2011) Deciphering the role of Th17 cells in human disease. Trends Immunol 32:603–611CrossRefGoogle Scholar
  24. 24.
    Tang TS, Bieber T, Williams HC (2012) Does ‘autoreactivity’ play a role in atopic dermatitis? J Allergy Clin Immunol 129:1209–1215.e2CrossRefGoogle Scholar
  25. 25.
    Guttman-Yassky E, Krueger JG (2018) IL-17C: a unique epithelial cytokine with potential for targeting across the spectrum of atopic dermatitis and psoriasis. J Invest Dermatol 138:1467–1469CrossRefGoogle Scholar
  26. 26.
    Werfel T, Wollenberg A, Pumnea T, Heratizadeh A (2018) New aspects in systemic treatment of atopic dermatitis. Hautarzt 69:217–224CrossRefGoogle Scholar
  27. 27.
    Werfel T et al (2016) S2k guideline on diagnosis and treatment of atopic dermatitis—short version. Allergo J Int 25:82–95CrossRefGoogle Scholar
  28. 28.
    Lisnevskaia L, Murphy G, Isenberg D (2014) Systemic lupus erythematosus. Lancet 384:1878–1888CrossRefGoogle Scholar
  29. 29.
    Moinzadeh P, Kreuter A, Krieg T, Hunzelmann N (2018) Morphea or localized scleroderma and extragenital lichen sclerosus. Hautarzt 69:892–900CrossRefGoogle Scholar
  30. 30.
    Knobler R et al (2017) European Dermatology Forum S1-guideline on the diagnosis and treatment of sclerosing diseases of the skin, part 1: localized scleroderma, systemic sclerosis and overlap syndromes. J Eur Acad Dermatol Venereol 31:1401–1424CrossRefGoogle Scholar
  31. 31.
    Hunzelmann N (2018) Current treatment of systemic scleroderma. Hautarzt 69:901–907CrossRefGoogle Scholar
  32. 32.
    Florez-Pollack S, Kunzler E, Jacobe HT (2018) Morphea: Current concepts. Clin Dermatol 36:475–486CrossRefGoogle Scholar

Copyright information

© Springer Medizin Verlag GmbH, ein Teil von Springer Nature 2019

Authors and Affiliations

  1. 1.Klinik für Dermatologie, Allergologie und Venerologie, UKSH LübeckUniversität zu LübeckLübeckDeutschland
  2. 2.Lübecker Institut für experimentelle DermatologieUniversität zu LübeckLübeckDeutschland
  3. 3.Exzellenzzentrum für EntzündungsmedizinUniversität zu LübeckLübeckDeutschland

Personalised recommendations