Skip to main content
Log in

Die modifizierte Lemaire-Technik: Indikation, Eingriff und klinische Ergebnisse

Modified Lemaire Procedure: Indication, procedure, and clinical results

  • Übersichten
  • Published:
Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

An Erratum to this article was published on 18 January 2019

This article has been updated

Zusammenfassung

Hintergrund

Der pivotierende Unfallmechanismus bei einer Ruptur des vorderen Kreuzbands (VKB) ist der Grund für begleitende Läsionen anterolateraler Strukturen. Da dieser anterolaterale Komplex die tibiale Innenrotation stabilisiert, wird dessen Läsion für die persistierenden Pivot-Shift-Phänomene trotz technischen Verbesserungen der VKB-Rekonstruktion verantwortlich gemacht. Aus diesem Grund beschäftigen sich Kniechirurgen erneut mit der anterolateralen Stabilisierung als Ergänzung zur VKB-Rekonstruktion.

Studien

Biomechanische sowie klinische Studien zeigten bisher vielversprechende Ergebnisse. Die modifizierte, laterale, extraartikuläre Stabilisierung nach Lemaire als nichtanatomische Rekonstruktion des anterolateralen Ligaments (ALL) brilliert durch eine geringe Morbidität, da eine zusätzliche Sehnenentnahme entfällt. Neben dem möglichen Nutzen bestehen mehrere Risiken und Nachteile. So ist eine vollständige Kontrolle des Pivot-Shift-Phänomens in knapp 8 % der Fälle nicht möglich und bei zu straffer Transplantatspannung kann eine Druckerhöhung im lateralen Kniekompartiment resultieren. Insgesamt wird dieses Thema in der Literatur kontrovers diskutiert. Dieser Artikel schafft einen Überblick und stellt die modifizierte Technik von Lemaire vor.

Abstract

Background

The mechanisms of anterior cruciate ligament (ACR) rupture may include a pivoting mechanism, which is responsible for concomitant lesions of the anterolateral structures. This anterolateral complex is the main stabilizer of tibial internal rotation and therefore accountable for a persisting pivot shift despite technical improvement of ACR reconstruction. For this reason, knee surgeons’ interest in addressing anterolateral stabilization in addition to ACR reconstruction has been renewed.

Studies

Biomechanical and clinical studies have shown promising results so far. The modified, lateral, extra-articular stabilization according to Lemaire as a non-anatomical reconstruction of the anterolateral ligament (ALL) shines with a low morbidity, since no additional tendon harvesting is needed. Besides the potential benefits there are several risks and disadvantages. For example, complete control of the pivot-shift phenomenon is not possible in nearly 8% of cases. In addition, too tight tensioning of the ALL may result in an increase of pressure in the lateral knee compartment. Overall, ALL reconstruction is a hot topic and is heavily discussed in literature. This article provides an overview and brings the modified technique of Lemaire into focus.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7

Change history

  • 18 January 2019

    <Emphasis Type="Bold">Erratum zu:</Emphasis>

    <Emphasis Type="Bold">Der Orthopäde 2018</Emphasis>

    <ExternalRef><RefSource>https://doi.org/10.1007/s00132-018-03663-9</RefSource><RefTarget Address="10.1007/s00132-018-03663-9" TargetType="DOI"/></ExternalRef>

    Sehr geehrte Leser,

    sehr geehrte Leserin,

    bei der Online-First-Version des Beitrags „Die modifizierte Lemaire-Technik: Indikation, Eingriff und klinische Ergebnisse“ wurden leider nicht alle beteiligten Autoren namentlich genannt. Bitte beachten Sie die …

Abbreviations

ALL:

Anterolaterales Ligament

IKDC:

International Knee Documentation Commitee

LCL :

Laterales Kollateralband

SD :

Standardabweichung

VKB :

Vorderes Kreuzband

Literatur

  1. Amis AA (2017) Anterolateral knee biomechanics. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 25:1015–1023. https://doi.org/10.1007/s00167-017-4494-x

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Ayeni OR, Chahal M, Tran MN et al (2012) Pivot shift as an outcome measure for ACL reconstruction: a systematic review. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 20(4):767–777

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Campos JC, Chung CB, Lektrakul N et al (2001) Pathogenesis of the Segond fracture: anatomic and MR imaging evidence of an iliotibial tract or anterior oblique band avulsion. Radiology 219(2):381–386

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Claes S et al (2014) The Segond fracture: a bony injury of the anterolateral ligament of the knee. Arthroscopy 30(11):1475–1482. https://doi.org/10.1016/j.arthro.2014.05.039

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. DePhillipo NN, Cinque ME, Chahla J et al (2017) Anterolateral ligament reconstruction techniques, biomechanics, and clinical outcomes: a systematic review. Arthroscopy 33(8):1575–1583. https://doi.org/10.1016/j.arthro.2017.03.009

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Devitt BM, Bouguennec N, Barfod KW et al (2017) Combined anterior cruciate ligament reconstruction and lateral extra-articular tenodesis does not result in an increased rate of osteoarthritis: a systematic review and best evidence synthesis. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 25(4):1149–1160

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Forkel P, Deimling C, Lacheta L et al (2018) Repair of the lateral posterior meniscal root improves stability in an ACL-deficient knee. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc. https://doi.org/10.1007/s00167-018-4949-8

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Geeslin A, Moatshe G, Chahla J et al (2018) Anterolateral knee extra-articular stabilizers – a robotic study comparing anterolateral ligament reconstruction and modified Lemaire lateral extra-articular tenodesis. Am J Sports Med 46(3):607–616. https://doi.org/10.1177/0363546517745268

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Helito CP, Camargo DB, Sobrado MF et al (2018) Combined reconstruction of the anterolateral ligament in chronic ACL injuries leads to better clinical outcomes than isolated ACL reconstruction. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc. https://doi.org/10.1007/s00167-018-4934-2

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Herbst E, Arilla VA, Guenther D et al (2018) Lateral extra-articular tenodesis has no effect in knees with isolated anterior cruciate ligament injury. Arthroscopy 34(1):251–260

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Herbst E, Albers M, Burnham JM, Shaikh HS, Naendrup JH, Fu FH, Musahl V (2017) The anterolateral complex of the knee: a pictorial essay. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 25(4):1009–1014

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Herbst E, Beitzel K, Imhoff AB, Forkel P (2018) Laterale extraartikuläre Rotationsstabilisierung des Kniegelenks nach Lemaire. Arthroskopie 31:235–239

    Article  Google Scholar 

  13. Hewison CE, Tran MN, Kaniki N et al (2015) Lateralextra-articular tenodesis reduces rotational laxity when combined with anterior cruciate ligament reconstruction: a systematic review of the literature. Arthroscopy 31:2022–2034

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Inderhaug E, Stephen JM, El-Daou H et al (2017) The effects of anterolateral tenodesis on tibiofemoral contact pressures and kinematics. Am J Sports Med 45(13):3081–3088. https://doi.org/10.1177/0363546517717260

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Ingham SJM, de Carvalho RT, Martins CAQ et al (2017) Anterolateral ligament anatomy: a comparative anatomical study. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 25(4):1048–1054. https://doi.org/10.1007/s00167-015-3956-2

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Kittl C, El-Daou H, Athwal KK et al (2015) The role of the anterolateral structures and the ACL in controlling laxity of the intact and ACL-deficient knee. Am J Sports Med 44(2):345–354. https://doi.org/10.1177/0363546515613212

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Lemaire M (1967) Rupture ancienne du ligament croisé antérieur du genou; fréquence, clinique, traitement (46 cas). J Chir (Paris) 93(3):311–320

    Google Scholar 

  18. Lutz C (2018) Role of anterolateral reconstruction in patients undergoing anterior cruciate ligament reconstruction. Orthop Traumatol Surg Res 104(1S):S47–S53. https://doi.org/10.1016/j.otsr.2017.03.031

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Monaco E, Ferretti A, Labianca L et al (2012) Navigated knee kinematics after cutting of the ACL and its secondary restraint. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 20(5):870–877. https://doi.org/10.1007/s00167-011-1640-8

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Musahl V, Herbst E, Burnham JE et al (2018) The anterolateral complex and anterolateral ligament of the knee. J Am Acad Orthop Surg 26:261–267

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Nitri M, Rasmussen M, Williams B et al (2016) An in vitro robotic assessment of the anterolateral ligament, part 2. Anterolateral ligament reconstruction combined with anterior cruciate ligament reconstruction. Am J Sports Med 44(3):593–601. https://doi.org/10.1177/0363546515620183

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Rahnemai-Azar AA, Abebe ES, Johnson P et al (2017) Increased lateral tibial slope predicts high-grade rotatory knee laxity pre-operatively in ACL reconstruction. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc 25(4):1170–1176. https://doi.org/10.1007/s00167-016-4157-3

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Rezende FC, de Moraes VY, Martimbianco AL et al (2015) Does combined intra- and extraarticular ACL reconstruction improve function and stability? A meta-analysis. Clin Orthop Relat Res 473(8):2609–2618

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  24. Schon JM, Moatshe G, Brady AW et al (2016) Anatomic anterolateral ligament reconstruction of the knee leads to overconstraint at any fixation angle. Am J Sports Med 44(10):2546–2556

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Shaikh H, Herbst E, Rahnemai-Azar AA et al (2017) The Segond fracture is an avulsion of the anterolateral complex. Am J Sports Med 45(10):2247–2252

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Song GY, Hong L, Zhang H et al (2016) Clinical outcomes of combined lateral extra-articular tenodesis and intra-articular anterior cruciate ligament reconstruction in addressing high-grade pivotshift phenomenon. Arthroscopy 32(5):898–905

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Sonnery-Cottet B, Conteduca J, Thaunat M et al (2014) Hidden lesions of the posterior horn of the medial meniscus: a systematic arthroscopic exploration of the concealed portion of the knee. Am J Sports Med 42(4):921–926. https://doi.org/10.1177/0363546514522394

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Sonnery-Cottet B, Thaunat M, Freychet B et al (2015) Outcome of a combined anterior cruciate ligament and anterolateral ligament reconstruction technique with a minimum 2‑year follow-up. Am J Sports Med 43(7):1598–1605. https://doi.org/10.1177/0363546515571571

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Sonnery-Cottet B, Lutz C, Daggett M et al (2016) The involvement of the anterolateral ligament in rotational control of the knee. Am J Sports Med 44(5):1209–1214. https://doi.org/10.1177/0363546515625282

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Sonnery-Cottet B, Barbosa NC et al (2017) Clinical outcomes of extra-articular tenodesis/anterolateral reconstruction in the ACL injured knee. Knee Surg Sports Traumatol Arthrosc. https://doi.org/10.1007/s00167-017-4596-5

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Sonnery-Cottet B, Saithna A, Cavalier M et al (2017) Anterolateral ligament reconstruction is associated with significantly reduced ACL graft rupture rates at a minimum follow-up of 2 years – a prospective comparative study of 502 patients from the SANTI Study Group. Am J Sports Med 45(7):1547–1557. https://doi.org/10.1177/0363546516686057

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. Sonnery-Cottet B, Daggett M, Claes S et al (2017) Anterolateral Ligament Expert Group consensus paper of the management of internal rotation and instability of the anterior cruciate ligament-deficient knee. J Orthop Traumatol 18:91–106. https://doi.org/10.1007/s10195-017-0449-8

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  33. Spencer L et al (2015) Biomechanical analysis of simulated clinical testing and reconstruction of the anterolateral ligament of the knee. Am J Sports Med 43(9):2189–2197. https://doi.org/10.1177/0363546515589166

    Article  PubMed  Google Scholar 

  34. Thaunat M, Jan N, Fayard JM et al (2016) Repair of meniscal ramp lesions through a posteromedial portal during anterior cruciate ligament reconstruction: outcome study with; a minimum 2‑year follow-up. Arthroscopy 32(11):2269–2277

    Article  PubMed  Google Scholar 

  35. Weber AE, Zuke W, Mayer EN et al (2018) Lateral augmentation procedures in anterior cruciate ligament reconstruction: anatomic, biomechanical, imaging, and clinical evidence. Am J Sports Med. https://doi.org/10.1177/0363546517751140

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Andreas Flury.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

A. Flury, J. Hasler, F.B. Imhoff, M. Finsterwald, R.S. Camenzin, H. Näder und A. Antoniadis geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patienten zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern eine schriftliche Einwilligung vor. Das schriftliche Einverständnis von Patienten für das anonymisierte Weiterverwenden und Veröffentlichen von klinischen Daten und Fotografien wurde eingeholt.

Additional information

Die Onlineversion dieses Artikels wurde geändert: In der zunächst veröffentlichten Onlineversion dieses Artikels wurden nicht alle beteiligten Autoren namentlich genannt. Bitte beachten Sie die korrigierte Autorenschaft.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Flury, A., Hasler, J., Imhoff, F.B. et al. Die modifizierte Lemaire-Technik: Indikation, Eingriff und klinische Ergebnisse. Orthopäde 48, 248–256 (2019). https://doi.org/10.1007/s00132-018-03663-9

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-018-03663-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation